Work and pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n51ID16074Keywords:
Professional education. Technical education. High school. Educational policy.Abstract
In this article we search to analyze the historical unfolding of the so-called "school of work" from its pioneer establishment in revolutionary Russia, identifying its relations with Western pedagogy and its appropriation by Brazilian education. Relating the general conception that work should be contemplated by the school with European industrial development, one can clearly see the connection of this idea with the emergence of the renewal movement in education from the second half of the nineteenth century. The pedagogical consequences derived from the inclusion of work as an educational principle, synthesized by the "learning by doing" formula, are present in the main contemporary pedagogical trends, influencing decisively the formulation of the school curriculum. Focusing specifically on basic education (elementary and high school), we identify several teaching methodologies inspired by this orientation that appears in school practice. Finally, the theoretical rationalizations developed are applied to analyze the current situation of the relationship between work and education in the Brazilian high school.
Downloads
References
BARBOSA, Rui. O desenho e a arte industrial. Rio de Janeiro: s/e, 1882.
BARREIRA, Luiz Carlos. Educação libertária: a experiência da Escola Oficina nº 1 de Lisboa (1908/1909/1918). In: CARVALHO, Marta Maria Chagas de; PINTASSILGO, Joaquim (Org.). Modelos culturais, saberes pedagógicos, instituições educacionais. São Paulo: EDUSP, 2011.
BRASIL. Lei federal nº 5692 de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus e dá outras providências. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html> Acesso em: 5 nov. 2018.
BRASIL. Lei federal nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e nº 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em: Acesso em: 5 nov. 2018.
CALLEGARI, César. Carta aos conselheiros do Conselho Nacional de Educação. 2018. Disponível em: <http://www.epsjv.fiocruz.br/carta-aos-conselheiros-do-conselho-nacional-de-educacao-cesar-callegari-renuncia-a-presidencia-da> Acesso em: 5 nov. 2018.
CARDOSO, Tereza Fachada Levy. Uma Escola Normal, uma “Escola de Trabalho”. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, p. 56-70, 2013.
CHIOZZINI, Daniel Ferraz. As mudanças curriculares dos ginásios vocacionais de São Paulo: da “integração social” ao “engajamento pela transformação”. Revista Brasileira de História da Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 25-53, 2014.
FONSECA, Celso Suckow da. História do ensino industrial no Brasil. In: CIAVATTA, Maria; SILVEIRA, Zuleide Simas da (Org.). Celso Suckow da Fonseca. Recife: Editora Massangana, 2010 (Coleção Grandes Educadores do Ministério da Educação).
LUNACHARSKY, Anatoly Vasilyevich. Declaração sobre os princípios fundamentais da escola única do trabalho. In: KRUPSKAYA, Nadezhda Konstantinovna. A construção da pedagogia socialista. Tradução Natalya Pavlova e Luiz Carlos de Freitas. São Paulo: Expressão Popular, 2017.
KRUPSKAYA, Nadezhda Konstantinovna. A construção da pedagogia socialista. Tradução Natalya Pavlova e Luiz Carlos de Freitas. São Paulo: Expressão Popular, 2017.
KULESZA, Wojciech Andrzej. Cem anos da ideia de Escola Técnica no Brasil. Temas em Educação, João Pessoa, v. 20/21, n. 1/2, p. 165-176, 2014.
LEMME, Paschoal. Memórias de um educador. Brasília: Inep, 2004. (v. 5).
MANACORDA, Mario Alighiero. História da Educação: da Antiguidade a nossos dias. Tradução Gaetano LoMonaco. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1989.
MORAES, Carmen Sylvia Vidigal. A socialização da força de trabalho: instrução popular e qualificação profissional no Estado de São Paulo (1873-1934). Bragança Paulista: EDUSF, 2003.
NOSELLA, Paolo. A escola de Gramsci. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.
PISTRAK, Moisey Mikhaylovich. Fundamentos da escola do trabalho. Tradução Luiz Carlos de Freitas. São Paulo: Expressão Popular, 2000.
PISTRAK, Moisey Mikhaylovich. Ensaios sobre a escola politécnica. Tradução Alexey Lazarev e Luiz Carlos de Freitas. São Paulo: Expressão Popular, 2015.
VELOSO, José Rodrigo Paprotzki. Aprendizagem: metamorfose de uma política pública de educação e trabalho dirigida à juventude brasileira. 2015. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Programa de Gestão de Políticas Públicas, Escola de Arte, Ciências e Humanidades, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.