The performance of the students of the Mathematics course of a public institution of higher education

Authors

  • Chaiane de Medeiros Rosa Universidade Federal de Goiás https://orcid.org/0000-0001-8609-3487
  • Fabiano Fortunato Teixeira dos Santos Universidade Federal de Goiás
  • Heloisio Caetano Mendes Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID17053

Keywords:

Academic performance. Mathematics. Higher education. Federal University of Goiás.

Abstract

This article has the objective of analyzing the performance of the students of Mathematics courses - bachelor's degree in education (B. Ed.) and bachelor's degree - of the Federal University of Goiás, Goiânia Regional, that entered in 2014, during the regular period for completion of the course, which is eight semesters long. For that, we did a documentary research, with consultation to the students' school records. Based on the data obtained, we made an analysis of three main indicators: global average, performance in the specific subjects of each modality, and performance in the four disciplines with the lowest academic performance. In addition, we carried out a bibliographical research, especially on success, school failure and repeat disciplines, which meant as a subsidy for data analysis. As a result, this study showed a higher performance of bachelor's degree students, who, even having decreased their overall average during the course, presented higher results than those of bachelor's degree in education (B. Ed.) students in most of the analyzed period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Chaiane de Medeiros Rosa, Universidade Federal de Goiás

Pós-Doutorado em Educação na Universidade Estadual Paulista (Unesp), câmpus Araraquara (2017). Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), câmpus Araraquara (2016). Mestra em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG), câmpus Catalão (2013).  Graduada em Licenciatura Plena em Letras - Português, pela Universidade Federal de Goiás (UFG), câmpus Catalão (2009). Técnica em Assuntos Educacionais e coordenadora do Curso de Docência no Ensino Superior da UFG.

Fabiano Fortunato Teixeira dos Santos, Universidade Federal de Goiás

Doutor em Matemática pela Universidade de Brasília (UnB) (2011). Mestre em Matemática pela Universidade Federal de Goiás (UFG), câmpus Goiânia (2002). Graduado em Licenciatura em Matemática, pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) (1998). Professor no Instituto de Matemática e Estatística (IME) da UFG. 

Heloisio Caetano Mendes, Universidade Federal de Goiás

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (em andamento), mestre em Agronegócios (2011) e graduado em Matemática (2002) pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Técnico em Assuntos Educacionais na mesma universidade. 

References

BORGES, Pedro Augusto Pereira; MORETTI, Méricles Thadeu. A transformçaão das relações com o saber matemático de estudantes ingressantes na universidade. Acta Scientiae, Canoas, v. 18, n. 3, p. 580-596, set./dez. 2016.

BORBA, Valéria Maria de Lima; COSTA, André Pereira. Sucesso e fracasso no ensino da Matemática: o que dizem futuros professores de uma IES? ReBECEM, Cascavel, v. 2, n. 1, p. 55-76, abr. 2018.

BRASIL. Parecer CNE/CES nº 1.302/2001, aprovado em 6 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. [Instituídas pela Resolução CNE/CES nº 3, de 18 de fevereiro de 2003]. Brasília: CNE/CES, 2001.

COSTA, Luciano Gonçalves; BARROS, Marcelo Alves. O ensino de Física no Brasil: problemas e desafios. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, CURITIBA, 12., 2015, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2015.

DUBET, François. A escola e a exclusão. Cadernos de Pesquisa, São Luis, n. 119, p. 25-45, jul. 2003.

IGUE, Érica Aparecida; DIB BARIANI, Isabel Cristina; MILANESE, Pedro Vitor INEP. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica (Saeb). Resultados Brasil, Estados e Municípios – 2017. Disponível em: http://inep.gov.br/web/guest/educacao-basica/saeb/resultados. Acesso em: 30 jan. 2019.

PERRENOUD, Phillippe. Sucesso na escola: só o currículo, nada mais que o currículo. Cadernos de Pesquisa, São Luís, n. 119, p. 9-27, jul. 2003.

POPKEWITZ, Tom; LINDBLAD, Sverker. Estatísticas educacionais como um sistema de razão: relações entre governo da educação e inclusão e exclusão sociais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 22, n. 75, p. 111-148, ago. 2001.

PROCÓPIO, Marcos Vinícius Rabelo. Fracasso universitário: um estudo sobre a permanência dos estudantes do curso de Física. 191f. 2014. Tese de Doutorado (Doutorado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação. Pontifícia Universidade Católica de Goiás, 2014.

SANTOS, Luiz Augusto Ferreira. A teoria da atribuição e razões para reprovação em disciplinas: um estudo o curso de Ciências Contábeis nas regiões metropolitanas de Salvador e Feira de Santana. 140f. 2017. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Contabilidade) ? Programa de Pós-Graduação em Contabilidade, Universidade Federal da Bahia, 2017.

SILVA, Henrique Grabalos. Fatores determinantes do desempenho acadêmico no ensino superior: uma abordagem por meio do estado da arte. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 7., 2015. In: CONGRESSO INTERNACIONAL TRABALHO DOCENTE E PROCESSOS EDUCATIVOS, 3., 2015, Uberaba. Anais [...]. Uberaba: Universidade de Uberaba, 2015.

COSTA, Luciano Gonçalves; BARROS, Marcelo Alves. O ensino de Física no Brasil: problemas e desafios. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, CURITIBA, 12., 2015, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2015.

TRIOLA, Mario. Introdução à estatística. 10. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

Published

24-05-2019

How to Cite

Rosa, C. de M., Santos, F. F. T. dos, & Mendes, H. C. (2019). The performance of the students of the Mathematics course of a public institution of higher education. Journal Education in Question, 57(53). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID17053