Teacher training and critical multicultural pedagogical practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID17109

Keywords:

Multicultural education. Ethnic-racial diversity. Teacher training. Multicultural pedagogical practices.

Abstract

This study aims to understand the construction of American basic education teacher training for the development of multicultural attitudes and practices in a school setting. With a qualitative approach, in a case study, through individual semi-structured interviews, the investigation was conducted with three basic education teachers and one university teacher who work with a critical multicultural education perspective in New York City. Narrative analysis shows that the teachers’ life stories were impacted by experiences in social conflict situations and cultural and educational exclusion, especially concerning ethnic-racial diversity. These experiences were decisive in their search for teacher training and practice in a multicultural education conception. Training in this perspective was relevant to the adoption of inclusive educational practices; however, the exclusion experiences motivated the teachers’ commitment to critical multicultural education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica Farias Abu-El-Haj, Universidade Estadual do Ceará

Professora Associada do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará. Mestre e doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará e pós-doutora pelo Teachers College/Universidade de Columbia. Pesquisadora do grupo Educação, Diversidade e Memória (EDIME).

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora Adjunta do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas. Editora chefa da coleção Práticas Educativas (EdUECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora chefa da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Tutora do Programa de Educação Tutorial (PET/Pedagogia/UECE).

References

BANKS, James Albert. Multicultural education: historical development, dimensions and practice. American Educational Research Association, Washington, DC, v. 19, p. 3-49, 1993.

BANKS, James Albert. An introduction to multicultural education. 2. ed. Boston: Allyn and Bacon, 1999.

BARBOSA, Anna Carolina. Educação bilíngue nos Estados Unidos: uma possível transição moral para a cidadania global. Educação e Pesquisa, São Paulo,v. 39, n. 3, p. 673-688, jul./set. 2013.

CLARA. Entrevista concedida a Mônica Farias Abu-El-Haj. Nova Iorque (Estados Unidos), 9 dez. 2014.

EVELYN. Entrevista concedida a Mônica Farias Abu-El-Haj. Nova Iorque (Estados Unidos), 14 jan. 2015.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; MACHADO, Charliton José dos Santos; SALES, José Albio Moreira. As correntes do pensamento geográfico e a geografia ensinada no ensino fundamental: objetivos, objeto de estudo e a formação dos conceitos geográficos. Educação em Foco, Belo Horizonte, v. 17, n. 23, p. 203-224, jul. 2014.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; SOUSA, Francisca Genifer Andrade de. Política pública de juventudes: percepções dos bolsistas do Prouni. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 11, n. 17, p. 1-20, nov. 2017.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012.

GANDIN, Luís Armando; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; HYPOLITO, Álvaro Luiz Moreira. Para além de uma educação multicultural: teoria racial crítica, pedagogia culturalmente relevante e formação docente (entrevista com a professora Gloria Ladson-Billings). Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 275-293, ago. 2002.

GRANT, Carl. An essay on searching for curriculum and pedagogy for African American students. American Behavioral Scientist, Arizona, v. 51, n. 17, p. 885-906, 2008.

GRANT, Carl. Systems of oppression, the globalization of neoliberalism and NAME's Calls to action. Multicultural Perspectives, Washington, DC, v. 16, n. 2, p. 99-109, 2014.

LADSON-BILLINGS, Gloria. Toward a theory of culturally relevant pedagogy. American Educational Research Journal, Washington, DC, v. 32, n. 3, p. 465-491, 1995.

LADSON-BILLINGS, Gloria. Education for everyday people: obstacles and opportunities facing the Obama administration. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 79, n. 2, p. 354-400, 2009.

LADSON-BILLINGS, Gloria. Culturally relevant pedagogy 2.0: a.k.a. the Remix. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 84, n. 1, p. 74-84, 2014.

MENDES, George Alves. Migração internacional: uma relação histórica com implicações sociais e econômicas entre México e Estados Unidos. Revista Cadernos de Aulas do LEA, Ilhéus, n. 2, p. 46-54, nov. 2013.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 25.ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

PORTES, Alejandro; HALLER, William; FERNÁNDEZ-KELLY, Patricia. Filhos de imigrantes nos Estados Unidos. Tempo Social, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 13-50, jan./abr. 2008.

ROSIE. Entrevista concedida a Mônica Farias Abu-El-Haj. Nova Iorque (Estados Unidos), 16 jan. 2015.

SARAH. Entrevista concedida a Mônica Farias Abu-El-Haj. Nova Iorque (Estados Unidos, 17 dez. 2014.

SOUTO-MANNING, Mariana. Freire, teaching, and learning: culture circles across contexts. New York: Peter Lang, 2010.

SOUTO-MANNING, Mariana. Multicultural teaching in the early childhood classroom: approaches, strategies, and tools preschool-2nd grade. New York: Teachers College, 2013.

WIEDERKEHR, Virginie; BONNOT, Virginie; KRAUTH-GRUBER, Silvia; DARNON, Céline. Belief in school meritocracy as a system-justifying tool for low status students. Frontiers in Psychology, Lausanne, v. 6, n. 1053, p. 1-10, 2015.

WILLIS, Arlette Ingram; LEWIS, Karla. Focus on research: a conversation with Gloria Ladson-Billings. Language Arts,Columbia, v.75, n.1, p. 61-70, 1998.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

24-05-2019

How to Cite

Abu-El-Haj, M. F., & Fialho, L. M. F. (2019). Teacher training and critical multicultural pedagogical practices. Journal Education in Question, 57(53). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID17109