Grammar teaching:
knowledge and practices mobilized by a Portuguese language teacher
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n54ID18043Keywords:
Grammar teaching. Teacher knowledge. Teaching action. Textboook.Abstract
Article results from a research that analyzed the knowledge and practices mobilized by a Portuguese teacher of the 9th year of elementary education when teaching grammar/ linguistic analysis. We support, on the one hand, discussions about grammar teaching/ linguistic analysis and, on the other hand, reflections on knowledge and teaching actions. It is a qualitative study, developed through the use of the following procedures: focus group section, classroom observation and interviews. The data analyzed showed that the actions of the teacher observed in teaching grammar seem to have been influenced by his experiences as a student of Basic Education and experiences lived in the exercise of teaching, which assumed a greater weight than the knowledge of new guidelines for grammar teaching to which he had access. As for the use of the textbook, the teacher did not submit to what was presented, but produced different referrals when he uses it.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições, 2011.
CERTEAU, Michel de. A Invenção do cotidiano. Tradução Ephrain Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 1998.
CHARTIER, Anne-Marie. Ação Docente: entre saberes práticos e saberes teóricos. In: CHARTIER, Anne-Marie.
Práticas de leitura e escrita: história e atualidade. Tradução Flávia Sarti e Teresa Van Acker. Belo Horizonte: Autêntica/Ceale, 2007.
MENDONÇA, Marcia. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUZEN, Clécio; MENDONÇA, Márcia; KLEIMAN, Angela (Org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
MORAIS, Artur Gomes de. Monstro à solta ou... “Análise Linguística” na escola: apropriações de professoras das séries iniciais ante as novas prescrições para o ensino de “Gramática”. Anais da 25ª Reunião Anual da ANPEd. Caxambu: ANPEd, 2002.
MORAIS, Artur Gomes de; SILVA, Alexsandro. Produção de textos escritos e análise linguística na escola. In: LEAL, Telma Ferraz. F; BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi (Orgs.). Produção de textos na escola: reflexões e práticas no ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
PEDRO. Entrevista. Caruaru (Pernambuco), 15 dez. 2016.
PEDRO. Grupo focal. Caruaru (Pernambuco), 22 ago. 2016.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.
TARDIFF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, ano XXI, n. 73, dez. 2000.
TENÓRIO, Fabiana Júlia de Araújo. Ensino de gramática de análise linguística: mudanças e permanências nas práticas de ensino de língua portuguesa. 154f. Dissertação. (Mestrado em Educação)- Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea, Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2013.
TENÓRIO, Fabiana Júlia de Araújo; SILVA, Alexsandro. Reflexões sobre os saberes mobilizados por professores de língua portuguesa: um caminho para compreensão das práticas de ensino. In: ABRANCHES, Ana de Fátima Pereira de Sousa; LINS, Carla Patrícia Acioli; FERNANDES, Verônica Soares (Org.). Pesquisa e educação na contemporaneidade: perspectivas teórico metodológicas. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.