O estatuto do trabalho do professor da escola:
desafio político para ser pensado nos cinquenta anos do estágio (1969 a 2019)
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n55ID18105Keywords:
Internship. Initial teacher training. Work. School.Abstract
How does the school teacher's work appear in the itinerary of institutionalization of the internship in the context of teacher training policies and practices, in the intercourse comprising resolution no. 9 of 1969 to the recent national policy of formation of Teachers in Brazil (PIBID, pedagogical residency)? This issue is dealt with from documents of a normative nature, literature review and research data involving elementary school teachers/Internship Supervisors, documentary study of PPP of schools (internship field) of the federal, municipal and State. The hypothesis is that there is a naturalization of the work played by the school teacher. The lack of recognition of the statute of this work would put the internship in a zone of invisibility that threatens, at the same time that it subtracts the main characteristics transplanted to programs parallel to the initial formation.
Downloads
References
BRASIL. Decreto-Lei Nº 9.053, de 12 de março de 1946. Cria um ginásio de aplicação nas Faculdades de Filosofia do país. Disponível em: <http://legis.senado.gov.br/legislacao/ListaPublicacoes.action?id=104496>. Acesso em: 14 de agosto de 2017.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Congresso Nacional, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 14 ago. 2017.
BRASIL. Resolução Nº 9, de 6 de agosto de 1969. Disponível em: <http://sapl.saojoaodaboavista.sp.leg.br/consultas/norma_juridica/norma_juridica_mostrar_proc?cod_norma=7970>. Acesso em: 14 ago. 2017.
BRASIL. CAPES. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Disponível em: https://capes.gov.br/educacao-basica/capespibid. Acesso em 20 de outubro de 2017.
BRZEZINSKI, Iria. Pedagogia, pedagogos e formação de professores: busca e movimento. Campinas, São Paulo: Papirus, 1996.
CEPAE (Centro de Educação e Pesquisa Aplicada ao Ensino) da UFG. Projeto Político Pedagógico. Disponível em: https://www.cepae.ufg.br/up/80/o/Caracterização_do_CEPAE_2017.pdf. Acesso em junho de 2018.
COLOMBO, Irineu Mario. BALLÃO, Carmen Mazepa. Histórico e aplicação da legislação de estágio no Brasil. Educar em Revista, v. 30, n. 5. Curitiba (PR), 2014.
FAZENDA, Ivani. O papel do estágio nos cursos de formação de professores. In: PICONEZ, Stela (Coord.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas, SP: Papirus, 1991. p. 53-62.
FOLHA DE SÃO PAULO. Especialistas querem residência pedagógica. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/educacao/2013/08/1321238-especialistas-querem-residencia-pedagogica-para-docente.shtml Acesso em abril de 2018.
FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). / Bernardete A. Gatti; Marli E. D. A. André; Nelson A. S. Gimenes; Laurizete Ferragut, pesquisadores. São Paulo: FCC/SEP, 2014. Disponível em: http://capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/24112014-pibid-arquivoAnexado.pdf. Acesso em 02 de setembro de 2017.
GATTI, Bernadette Angelina. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46, dez./jan./fev.2013-2014. Disponível em: <http://docplayer.com.br/23764277-A-formacao-inicial-de-professores-para-a-educacao-basica-as-licenciaturas.html>. Acesso em: 14 ago. 2017.
GATTI, Bernardette Angelina.; NUNES, Marina Muniz Rossa (Orgs.). Formação de professores para o ensino fundamental: um estudo dos currículos das licenciaturas em Pedagogia, Língua Portuguesa, Matemática e Ciências Biológicas. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2009.
GATTI, Bernardette Angelina; TARTUCE, Gisela Lobo.; UNBEHAUM, Sandra. Formação de professores para o Ensino Fundamental: instituições formadoras e seus currículos. Estudos e pesquisas educacionais, São Paulo, Fundação Victor Civita, p.96-138, 2010.
KENSKI, Vani Moreira. A vivência escolar dos estagiários e a prática de pesquisas em estágios supervisionados. In: PICONEZ, Stela (Coord.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas, SP: Papirus, 1991. p. 39-52.
MELO, Maria Julia Carvalho de; ALMEIDA, Lucinalva Athaide Andrade de. Estágio supervisionado e prática docente: sentidos das produções discursivas da ANPEd, BDTD e EPENN. Disponível em: <http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/990>. Acesso em: 05 mar. 2016.
OLIVEIRA, Raquel Gomes de. Estágio supervisionado: horas de parceria escola-comunidade. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2011.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2010.
PICONEZ, Stela. A prática de ensino e o estágio supervisionado: a aproximação da realidade escolar e a prática da reflexão. In: PICONEZ, Stela (coord.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas, SP: Papirus, 1991. p. 39-52.
RIVAS, Noelly Prestes Padilha; PEDROSO, Cristina Cinto Araújo, BEZERRA, Delma Rosa dos Santos. O estágio supervisionado no contexto da disciplina Didática: possibilidades de formação no curso de Pedagogia. In: PACÍFICO, Soraya Maria Romano; ARAÚJO, Elaine Sampaio (Orgs.). O estágio e a produção do conhecimento docente. São Carlos, SP: Pedro e João Editores, 2013.
VEIGA, Ilma Passos de Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. IN: Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico. Campinas, SP: Papirus, 1995.
PAIVA, Vanilda. O conceito de “Capital Humano”. Revista Cedes. 2001. Disponível em: https://docs.wixstatic.com/ugd/5b6fd7_eed4028ba79c4c95b10146017aee4c69.pdf. Acesso em: fevereiro de 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.