Rural education conceived by Renato Sêneca Fleury in the middle of the 1930’s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n54ID18235

Keywords:

Rural education. History of education. Spelling book. Progressive education in countryside.

Abstract

The article studies the conception of rural education formulated by Renato Sêneca Fleury in the mid-1930s. This author of vast didactic work did not see contradictions between school-based education in the countryside and the principles of active education of the Progressive School. Thus, their approach constitutes the interpretative possibility of a rural Progressive Education. The objective of the present study is to understand how educational formulations involving rural man had, in Renato Fleury, an alternative conception for Brazilian rural education. The methodological procedures used here privileged the analysis of his main theoretical work on the subject, the book Rural education, of 1936. For illustrative purposes, the article exemplifies how this occurred in parts of the literary instrument published by Renato Fleury in 1935, the spelling book In the countryside: rural primer for rapid alphabetization. Texts of other authors who studied the production of Renato Fleury helped the analysis performed here.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUAYO, Alfredo Miguel. Didática da Escola Nova. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1935.

BRASIL. Conferências Internacionais de Instrução Pública: recomendações (1934-1963). Rio de Janeiro: MEC/INEP, 1965.

BIBLIOGRAFIA PEDAGÓGICA. Revista do Professor, São Paulo, v. 3, n. 16, set. 1936.

FLEURY, Renato Sêneca. Quadros para o ensino intuitivo. São Paulo: Melhoramentos. 1920.

FLEURY, Renato Sêneca. Educação rural. São Paulo: Melhoramentos, 1936.

FLEURY, Renato Sêneca. Proezas na roça. São Paulo: Melhoramentos, 1953.

FLEURY, Renato Sêneca. Na roça: cartilha rural para alfabetização rápida. 123ª ed. São Paulo: Melhoramentos, 1955. A primeira edição é de 1935. As obras do Renato Fleury publicadas em 1936 e 1955 encontram-se no acervo da biblioteca da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

GARCIA, Elenira Martins Sanches. A educação do homem do campo (1920-1940). Dissertação. (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba/SP, 2006.

MENDONÇA, Sonia Regina de. Conflitos intraestatais e políticas de educação agrícola no Brasil (1930-1950). Tempos Históricos, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 243-266, jan./junho 2007.

MESSENBERG, Cyntia Grizzo. A série Na roça, de Renato Sêneca Fleury, na história do ensino da leitura no Brasil. Dissertação. (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, UNESP, Marília/SP, 2012.

RIOS, Fernando. Relatório da Delegacia Regional do Ensino de Itapetininga. São Paulo: Diretoria do Ensino do Estado de São Paulo, 1936. Disponível em <http://200.144.6.120/uploads/acervo/periodicos/relatorios_educacao/RDRIT1936.pdf>. Acessado em 11/06/2019.

TOLEDO, João. Educação brasileira. São Paulo: Imprensa Metodista, 1925.

Published

29-11-2019

How to Cite

Celeste Filho, M. (2019). Rural education conceived by Renato Sêneca Fleury in the middle of the 1930’s. Journal Education in Question, 57(54). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n54ID18235