Memes in English classes
exploring multiliteracy practices
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v58n55ID18439Keywords:
English Language Classes. Memes. Multiliteracies. Digital Technologies.Abstract
Memes have been constantly created and shared online, as they appear to be potential sources for portraying different realities. This paper aims at analyzing the use of memes in English classes through the Theory of Multiliteracies (LUKE, 2000; COPE & KALANTZIS, 2000, 2008; ROJO, 2012). Possibilities of working with this digital text, which go beyond the simple linguistic decoding, are pointed out throughout this paper. The research methodology is based on documentary research (LAVILLE & DIONE, 1999) as an extension of literature review (MACHI & McEVOY, 2009). A theoretical overview is presented on the initial conceptions of memes according to the writings of Dawkins (1976) and new readings on this kind of text (LUKE, 2000; COPE & KALANTZIS, 2008; ROJO, 2012; CALIXTO, 2018; AUTHOR, in press). As a result, we have pointed out memes as tools that are geared towards developing critical and reflective English classes.
Downloads
References
BOA SORTE, Paulo. Remixes e expressão escrita em língua inglesa. In: JORDÃO, C.M.; MARTINEZ, J.; MONTE MÓR, W. (Org). Letramentos em prática na formação inicial de professores de inglês. Campinas: Pontes, 2018, p. 279-291.
BOA SORTE, Paulo. Memes da Internet em sala de aula. In: SCHNEIDER, H.N. (Org). Aprendendo com o outro no ciberespaço: VIII Ciclo de Conferências TDIC & Educação. (no prelo).
BUZATO, Marcelo; SILVA, Dáfnie Paulino; COSER, Débora; SACHS, Rafael. Remix, mashups, paródia e companhia: por uma taxonomia multidimensional da transtextualidade na cultura digital. In: Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 13, n. 4, Belo Horizonte-MG, 2013, p. 1191-1221.
CALIXTO, Douglas. Memes na internet: a "zoeira" e os novos processos constituidores de sentido entre estudantes. In: Revista Tecnologias na Educação, v.25, n.1, 2018, p. 1-13.
CHAGAS, Viktor. A febre dos memes de política. In: Famecos: mídia cultura e tecnologia, v. 25, n.1, Porto Alegre-RS, 2018, p. 1-26.
COPE, Bill. KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: literacy learning and the design of social features. New York: Routledge, 2000.
COPE, Bill. KALANTZIS, Mary. Language education and multiliteracies. In: HORNBERGER, N. H. (Org.). Encyclopedia of language and education, v.1. New York: Springer, 2008. p. 195-211.
DAWKINS, Richard. The selfish gene. Londres: Oxford University Press, 1976.
DONALD DUCK JOKES. Distribuição: Funny Captions. Disponível em: <http://www.funnycaptions.com/tag/donald-duck-jokes>. Acesso em: 22 jun. 2019.
FIFTY MOM MEMES THAT WILL MAKE YOU LAUGH SO HARD IT WILL WAKE UP YOUR KIDS. Distribuição: Bored Panda. Disponível em: <https://www.boredpanda.com/funny-mom memes/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic>. Acesso em: 28 jun. 2019.
JANKS, Hilary. Doing Critical Literacy: texts and activities for students and teachers. New York: Routledge, 2014.
JENKINS, Hilary. Convergence culture: Where old and new media collide. New York: New York University Press, 2010.
LAVILLE, Christian.; DIONE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Adaptação da obra: Lana Mara Siman. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
LET’S MAKE AMERICA GREAT AGAIN! DONALD TRUMP MEME. Distribuição: Meme generator. Disponível em: <https://memegenerator.net/instance/73549536/donald-trump-meme-lets-make-america-great-again> Acesso em: 20 jun. 2019.
LUCENA, Simone. Culturas digitais e tecnologias móveis na educação. In: Educar em Revista, n.59, Curitiba-PR, jan/ mar. 2016, p. 277-290.
LUKE, Carmen. Critical literacy in Australia: a matter of context and standpoint. In: Journal of Adolescent & Adult Literacy, v. 43(5), 2000, p. 448–461.
MACHI, Lawrence.; McEVOY Brenda. The Literature Review. California: Corwin Press, 2009.
MAKE AMERICA GREAT AGAIN: impeach Trump – anti Trump t-shirt. Distribuição: TEE shirt Palace. Disponível em: <https://www.teeshirtpalace.com/products/make-america-great-again-impeach-trump-anti-trump-t-shirt>. Acesso em: 21 jun. 2019
MENEZES DE SOUZA, Lynn Mário Trindade. O professor de inglês e os letramentos no século XXI: métodos ou ética? IN: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; HALU, R. C. (Org). Formação “desformatada”: práticas com professores de língua inglesa. Campinas: Pontes, 2011, p. 279-304.
RODRIGUES, Sabrina. Trinta e cinco milhões de brasileiros não têm acesso a água potável. 2018. In: O ECO. Disponível em: https://www.oeco.org.br/blogs/salada-verde/trinta-e-cinco-milhoes-de-brasileiros-nao-tem-acesso-a-agua-potavel/. Acesso em: 30 mai, 2019.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 11-32.
SANTAELLA, Lúcia. A ecologia pluralista da comunicação: a conectividade, mobilidade, ubiquidade. São Paulo: Paulus, 2010.
SANTAELLA, Lúcia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
THE TIME OF NIGHT WHEN YOU REMEMBER EVERYTHING AND ANYTHING EMBARRASSING YOU EVER DID IN YOUR LIFE. Distribuição: Pinterest. Disponível em: <https://br.pinterest.com/pin/618611698790915090>. Acesso em: 22 jun. 2019.
TRUMP MEMES. Distribuição: Me. Me. Disponível em: <https://me.me/i/makeamerica-great-again-impeach-trump-occupy-democrats-yes-we-can-10138865> Acesso em: 21 jun. 2019.
ZACCHI, Vanderlei José. Neoliberalism, Applied Linguistics and the PNLD. In: Ilha do Desterro, v. 69, n.1, Florianópolis, jan/abr, 2016, p. 161-172.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.