For a queer childhood cartography in the school curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n54ID18585

Keywords:

Curriculum. Queer childhood. Cartography. Methodological pathways.

Abstract

Queer childhoods, unidentified from established gender and sexuality standards, are present in the school curriculum, warm our research and teaching, ignite our certainties and fill the curriculum territory with incandescent and uncontrollable sparks. This article, based on post-critical perspective curricular field studies, aims to show the map of cartographic drawing designed to conduct a master's research that investigated the resistances and lifestyles forged by queer children and their childhood, which we call “litte bonfires” in the curriculum of the early years of elementary school, a public school in Belo Horizonte. The argument developed in this paper is that to map queer childhoods it is necessary to enter into a game of experimentation of playful and inventive postures, in a becoming-child that enables us to dismantle adult-centered logic and create research procedures more sensitive to movements minority children. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, Laura Pozzana; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia ESCÓSSIA, Liliana da (Org.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção da subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

CORAZZA, Sandra. Pesquisar o acontecimento: estudo em XII exemplos. In: TADEU, Tomaz; CORAZZA, Sandra; ZORDAN, Paola (Org.). Linhas de escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

COLLING, Leandro. Que os outros sejam o normal: tensões entre movimento LGBT e ativismos queer. Salvador: EDUFBA, 2015.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Editora Escuta, 1998.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e esquizofrenia 1. Tradução Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e esquizofrenia 3. Tradução Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? Tradução Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2013.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. Tradução Salma Tannus Muchail. São Paulo: n-1 edições, 2013.

GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços. Tradução Eric Nepomuceno. Porto Alegre: L&PM, 2017.

IAFELICE, Henrique. Deleuze devorador de Spinoza: teoria dos afectos e educação. São Paulo: EDUC, FAFESP, 2015.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.

LOURO, Guacira Lopes. Teoria Queer: uma política pós-identitária para a educação. Estudos Feministas, Florianópolis, v.9, n.2, p. 541-553, jul./dez. 2001.

MACHADO, Antonio. Cantares, Poesia Latina, 2009. Disponível em: http://blogs.utopia.org.br/poesialatina/cantares-antonio-machado/. Acesso em: 22 ago. 2019.

OLIVEIRA, Thiago Ranniery Moreira de. Mapas, dança, desenhos: a cartografia como método de pesquisa em Educação. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Org.). Metodologias de Pesquisas Pós-críticas em Educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 122, p. 283-303, ago./dez. 2004.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo e Diferença. In: PARAÍSO, Marlucy Alves (Org.). Pesquisas sobre Currículos e Culturas: temas, embates, problemas e possibilidades. Curitiba: Editora CRV, 2010.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Org.). Metodologias de Pesquisas Pós-críticas em Educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Fazer do caos uma estrela dançarina no currículo: invenção política com gênero e sexualidade em tempos do slogan “ideologia de gênero”. In: PARAÍSO, Marlucy Alves; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva (Org.). Pesquisas sobre Currículos, Gêneros e Sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia. A experiência cartográfica e a abertura a novas pistas. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia (Org.). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014.

PERRONE, Cláudia Maria. Esquizoanálise. In: AQUINO, Julio Groppa; CORAZZA, Sandra Mara (Org.) Abecedário: educação da diferença. Campinas: Papirus, 2009.

PRECIADO, Paul Beatriz. Quem defende a criança queer? Tradução Cícero Oliveira. Revista Geni, 2013. Disponível em: http://revistageni.org/10/quem-defende-a-crianca-queer/. Acesso em: 22 ago. 2019.

RODRIGUES, Alexsandro; PRADO, Caio; ROSEIRO, Steferson Zanoni. Para te assombrar, aqui estamos: corpos não recomendados de crianças demasiadamente reais. In: RODRIGUES, Alexsandro (Org.). Crianças em dissidência: narrativas desobedientes da infância. Salvador: Editora Devires, 2018.

SILVA, João Paulo de Lorena. Crianças queer no currículo escolar: demandando visibilidade e bagunçando as normas de gênero. In: PARAÍSO, Marlucy Alves; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva (Org.). Pesquisas sobre Currículos, Gêneros e Sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018.

Published

29-11-2019

How to Cite

Silva, J. P. de L., & Paraíso, M. A. . (2019). For a queer childhood cartography in the school curriculum . Journal Education in Question, 57(54). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n54ID18585