Love, sex and physical distance
Pedagogies of Webnamoro in Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID21741Keywords:
Pedagogías del webnamoro. Covid-19. Tinder. Pedagogías culturales.Abstract
The Covid-19 pandemic has put thousands of people in physical isolation as the main strategy to contain the contamination and spread of the virus. This condition caused changes in the ways of seeking and experiencing sexual and loving relationships, favoring virtual dating on flirting websites and applications. In this context, the objective of the article is to analyze the flirting, love and sex performances of a group of gay men who use Tinder, in order to identify sexual pedagogies resulting from webnamoro. The central argument is that the flirting, love and sex performances developed by this group promote sexual pedagogies that celebrate life, take care of the body and health, explore other possibilities for seduction and sexuality online. The research method was qualitative, descriptive and analytical. With the research, we concluded that the webnamoro, in times of pandemic, reactivates ideals of romantic love as strategies to maintain the physical and mental health.
Downloads
References
ARROYO, Miguel. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2012.
BADIOU, Alain; TRUONG, Nicolas. Elogio ao amor. Tradução de Dorothée de Bruchard. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.
BAUMAN, Zygmunt; LEONCINI, Thomas. Nascidos em tempos líquidos: transformações no terceiro milênio. Tradução de Joana Angélica D’Ávila Melo. 1 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.
BRUNO, Fernanda. ROSA, Pedro. Entre aparecer e ser: tecnologia, espetáculo e subjetividade contemporânea. Intexto, Porto Alegre: UFRGS, v. 2, n. 11, p. 1-16, jul./dez. 2004.
CAMOZZATO, Viviane Castro. Sociedade pedagógica e as transformações nos espaços-tempos do ensinar e do aprender. Em aberto, Brasília, v. 31, n. 101, p. 107-119, jan./abr. 2018.
CAMOZZATO, Viviane Castro.; CARVALHO, Rodrigo Saballa de; ANDRADE, Paula Deporte de (Orgs.). Pedagogias culturais: a arte de produzir modos de ser e viver na contemporaneidade. Curitiba: Appris, 2016.
CARVALHO, Felipe da Silva Ponte; POCAHY, Fernando. #UERJRESISTE: a politização de si através das selfies. Revista Teias, v. 21, n. 60, p. 143-152, jan./mar. 2020.
COSTA, Jurandir Freire. Razões Públicas, Emoções Privadas. São Paulo: Rocco Editora, 1999.
COUTO, Edvaldo. Souza. Pedagogia das conexões: compartilhar conhecimentos e construir subjetividades nas redes sociais digitais. In: PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa Oliveira dos (Org.). Facebook e ety educação: publicar, curtir e compartilhar. Campina Grande: EDUEPB, 2014.
COUTO, Edvaldo Souza. Cibersexo no contexto da educação. In: MILL, Daniel (org.) Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018.
COUTO, Edvaldo Souza; COUTO, Edilece Souza; CRUZ, Ingrid de Magalhães Porto. #Fiqueemcasa: Educação na pandemia da covid-19. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 200-2017, 2020.
CRESWELL, John W. Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Fourth Edition, 2011.
FARO, André; BAHIANO, Milena de Andrade; NAKANO, Tatiana de Cassia; REIS, Catiele; SILVA, Brenda Fernanda Pereira da; VITTI, Laís Santos. COVID-19 e sau?de mental: a emerge?ncia do cuidado. Estudos de Psicologia (Campinas) [online]. 2020, vol. 37. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2020000100507. Acesso em 04 jul.2020.
FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V – Ética, sexualidade e política. Tradução de Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
GALINDO, María. Desobediencia, por tu culpa voy a sobrevivir. In: AMADEO, Pablo. (Org.) Sopa de Wuhan. Madrid: ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio), 2020.
GIROUX, Henry. Education in unsettling times: public intellectual and promise of cultural studies. In: GIROUX, Henry. Power/knowledge/pedagogy: the meaning of democratic education in unselttling times. Taylor e Francys Group Online, 2018.
GROS, Frédéric. O cuidado de si em Michel Foucault. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo. Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008 (Coleção Estudos Foucaultianos).
HAN, Byung-Chul. Agonia do Eros. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017a.
HAN, Byung-Chul. Sociedade da transparência. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017b.
HAN, Byung-Chul. La emergencia viral y el mundo de mañana. In: AMADEO, Pablo. (Org.) Sopa de Wuhan. Madrid: ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio), 2020.
HARAWAY, Donna. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: TADEU, Tomaz (Org.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
LIMA, Danillo Mota; COUTO, Edvaldo Souza; SILVA, Patrícia. Manda nudes: Pedagogias sexuais no Grindr. Artefactum - Revista de estudos em Linguagens e Tecnologias, v. 19, n. 1, p. 01-13, 2020.
MATTOS, Caio. Na quarentena, aplicativos como o Tinder ganharam nova função. Revista Veja, 29/05/2020. Disponível em: https://veja.abril.com.br/tecnologia/na-quarentena-aplicativos-como-o-tinder-ganharam-nova-funcao/ Acesso em: 08 jun. 2020.
MENEZES, Maria Célia de. O mito do amor romântico. Fragmentos de Cultura, Goiânia, v. 17 n. 5/6, p. 539-572, maio/jun. 2007.
MEYER, Dagmar E. Estermann; MELLO, Débora Falleiros de; VALADÃO, Marina Marcos; AYRES, José Ricardo de Carvalho Mesquita. "Você aprende. A gente ensina?": interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade. Cad. Saúde Pública, v. 22, n. 6, jan./jun. 2006.
OKSALA, Johana. Como ler Foucault. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
PRECIADO, Paul B. Aprendiendo del virus. In: AMADEO, Pablo. (Org.) Sopa de Wuhan. Madrid: ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio), 2020, p. 163-185.
SIBILIA, Paula. Mal de amores: afectos y vínculos eróticos en tempos hiperconectados. Psicoanálisis de las configuraciones vinculares, Tomo XXXVIII, 2015, p. 83-90.
SILVA, Allyson; NASCIMENTO, Kelvis. Visibilidade pornográfica e consumo: intimidade, desejo e sexo virtual pagoem site de webcan. INTER-LEGERE, Vol 3, n. 27, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16487. Acesso em: 07 jul. 2020.
STRAUSS, Anselm; CORBIN, Juliete. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Tradução de Luciene de Oliveira da Rocha. Porto Alegre: ArtMed, 2008.
TADEU, Tomaz. Nós, ciborgues: o corpo elétrico e a dissolução do humano. In: TADEU, Tomaz (Org). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
TECCHIO, Manuela. Quarentena movimentada: apps como Tinder e Happn têm aumento de acessos. CNN Brasil Business, 13/05/2020. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/business/2020/05/13/durante-isolamento-apps-como-tinder-e-happn-registram-aumento-nas-interacoes. Acesso em 08 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.