Time and its essentiality in full-time education
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID21906Keywords:
School time. Full-time education. School organization. Civilizing process.Abstract
This study analyzes school time as a social and historical construction in the civilizing process. Therefore, time, as our object of study, is dimensioned in its procedural and symbolic perspective, established inside and outside the school, to demarcate the daily tasks of man and his organization of collective life. Regarding the theoretical-methodological procedures, in a qualitative research approach, the assumptions that support the analysis of the literature are based on the theorizations of Elias (1998) and Bauer (1997) about time in the civilizing process, related to school organization. The main results of this study come from the proposition that school time, within the perspective of social construction, is reflected in the development of school routines and, as a symbolic power, challenges us to understand it in its complex procedure in the knowledge, clustered and condensed by man, always crossed by him, to establish the temporalities, rhythms, facts and achievements of school institutions.
Downloads
References
ARROYO, Miguel Gonzales. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In: MOLL, Jaqueline (Org.). Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.
ARROYO, Miguel Gonzales. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.
ARROYO, Miguel Gonzales. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In: MOLL, Jaqueline. Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Penso Editora, 2009.
ARROYO, Miguel Gonzales. O direito ao tempo de escola. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 65 p. 3-10, mai. 1988.
BAUER, Carlos. Reflexões sobre o tempo e a construção da história. São Paulo. Editora Pulsar, 1997.
BERGSON, Henri. Memória e vida: textos escolhidos por Gilles Deleuze; Tradução: Carla Berliner - São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BERNADO, Elisangela da Silva. Educação em Tempo Integral: alguns desafios para a gestão escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 1, p. 79-94, jan./mar. 2020.
CAVALIERE, Ana Maria Villela. Tempo de escola e qualidade na educação pública. Educação e Sociedade. Campinas, 2007.
ELIAS, Norbert. Sobre o tempo. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 1998.
FERREIRA, Valéria Milena Röhrich; ARCO-VERDE, Yvelise Freitas de Souza Chrónos & Kairós: o tempo nos tempos da escola. Educar em revista, 2001.
FRAGO, Antonio Viñao. Tiempos Escolares, Tiempos Sociales. Barcelona, 1998.
HUSTI, Aniko. Del tiempo escolar uniforme a la planificación móvil del tiempo. Revista de Educación, Madrid: Ministerio de Educación y Cultura, 1992.
LIMA, Elvira Souza. Desenvolvimento e aprendizagem na escola: aspectos culturais, neurológicos e psicológicos. São Paulo: GEDH, 1999.
MAURÍCIO, Lúcia Velloso. Escritos, representações e pressupostos da escola pública de horário integral. In: MAURÍCIO, Lúcia Velloso (org.). Em Aberto: educação integral em tempo integral. 2009.
PARENTE, Claudia da Mota Daros. A construção dos tempos escolares. Educação em Revista, Belo Horizonte, 2010.
PIMENTEL, Manuel Cândido. De Chronos a Kairós, Editora Ideias e letras 2008.
PONCE, Branca Jurema. O Tempo no Mundo Contemporâneo: o tempo escolar e a justiça curricular. Educação & Realidade, Porto Alegre, 2016.
RIBEIRO, Andressa de Freitas. Taylorismo, fordismo e Toyotismo. Lutas Sociais, São Paulo, 2015.
ROSISTOLATO, Rodrigo Pereira da Rocha. Significados da cultura entre estudantes de direito. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, 2010.
SACRISTÁN, José Gimeno. El valor del tiempo en educación. Madrid: Ed. Morata, 2008.
SOUZA ARCO-VERDE, Yvelise Freitas de. Tempo escolar e organização do trabalho pedagógico. Em Aberto, v. 25, n. 88, 2016. Disponível em: file:///C:/Users/tecri/Downloads/2587-2783-1-PB.pdf. Acesso em: 17 abr. 2020.
VIEIRA, Nuno. A Hegemonia do Tempo Escolar. Educação & Realidade, Porto Alegre, 2016.
ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. Educação Integral, Tempo Integral e Paulo Freire: os desafios da articulação conhecimento-tempo-território. Revista e-Curriculum, São Paulo, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.