Basic education in Mozambique
developments of its democratization and future possibilities
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID24640Keywords:
Educational public policies, Access to education, Basic education, MozambiqueAbstract
This article examines the developments of the policy of democratisation of access to basic education and contextualises it by analysing its future possibilities. The research is bibliographic and documentary. The approach is qualitative. From the analyses made it can be seen that despite a late start of the democratization of access to education (with national independence), the catastrophic effects of war and natural disasters that greatly affected the country in the decade 1980-90, the research results indicate that over time access has improved significantly, both in terms of educational infrastructure and access opportunities. It is found that the approval of the current law (Law No. 18/2018, of 28 December) enables significant gains regarding the period of schooling as, it provides for an obligatory 9 years against the 7 provided in the previous laws of the National Education System which will bring improvements in the time spent in school.
Downloads
References
AFRIMAP; OPEN SOCIETY INITIATIVE FOR SOUTHERN AFRICA. Moçambique: a prestação efectiva de serviços públicos no sector da educação. Joanesburgo: Open Society Foundations, 2012.
BEIRA, Joana Carlos; VARGAS, Sandra Martins Lohn; GONÇALO, Cláudio Reis. Gestão de qualidade do ensino básico em Moçambique: um estudo em escolas primárias e públicas. Navus, Florianópolis/SC, v. 5, n. 4, p. 65 – 77, out./dez. 2015.
BITTAR, Mariluce; ALMEIDA, Carina Elisabeth Maciel de; VELOSO, Tereza Christina Mertens Aguiar. Políticas de educação superior: ensino noturno como estratégia de acesso para o estudante-trabalhador. Revista Educação em Questão, v. 33, n. 19, 15 set. 2008.
BONDE, Rui Amadeu. Políticas públicas de educação e qualidade de ensino em Moçambique. 2016. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
CALDAS, Ricardo Wahrendorff (Coord.). Políticas Públicas: conceitos e práticas. Belo Horizonte: Sebrae, 2008.
CANAN, Silvia Regina. Influência dos organismos internacionais nas políticas educacionais: só há intervenção quando há consentimento?. Campinas: Mercado de Letras, 2016.
CAPELLA, Ana Cláudia Niedhardt. Formulação de políticas públicas, Brasília: Enap, 2018.
DOMINGOS, Alberto Bive. Administração do sistema educativo e a organização das escolas em Moçambique no período pós-independência 1975-1999: descentralização ou recentralização?. 2010. 249 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Programa de Pós-Graduação em Ciências da Educação, Universidade do Minho, Braga, 2010.
FALCÃO, Nádia Maciel. Políticas públicas de juventude na cidade de Manaus: mapeamento de ações e análise das concepções de juventude (2005 – 2014). In: PINHEIRO, Maria das Graças Sá Peixoto; FALCÃO, Nádia Maciel (Orgs.). Políticas públicas, educação básica e desafios amazônicos. Manaus: EDUA, 2016.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
GÓMEZ, Miguel Buendía. Educação moçambicana: história de um processo 1962-1984. Maputo: Livraria Universitária, 1999.
GUILICHE, Pedro Madeira. Ajuda Externa e Escolha de Políticas Públicas no Sector da Educação em Moçambique (2006-2011). 2011. 101 f. Dissertação (Mestrado em Governação e Administração Pública) – Programa de Pós-Graduação em Governação e Administração Pública, Universidade Eduardo Mondlane, Maputo, 2011.
LEITE, Lúcia Helena Alvarez; RAMALHO, Bárbara Bruna Moreira; CARVALHO, Paulo Felipe Lopes de. A educação como prática de liberdade: uma perspectiva decolonial sobre a escola. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 35, e214079, 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
LUIS, Augusto Jone. Políticas do Banco Mundial para a educação básica moçambicana – 1985-2000. 2005. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.
MOÇAMBIQUE. Lei n.º 4/83 de 23 de março. Aprova a Lei do Sistema Nacional de Educação e define os princípios fundamentais na sua aplicação. Boletim [da] República. Maputo, 23 mar. 1983. p. 13 – 21.
MOÇAMBIQUE. Lei n.º 6/92 de 06 de maio. Aprova a Lei do Sistema Nacional de Educação. Boletim [da] República. Maputo, 06 mai. 1992. p. 8 – 13.
MOÇAMBIQUE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano Curricular do Ensino Básico: objectivos, política, estrutura, plano de estudos e estratégias de implementação. Maputo: INDE/MINED, 2003.
MOÇAMBIQUE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano estratégico da educação 2012-2016. Maputo: MINED, 2012.
MOÇAMBIQUE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DESENVOLVIMENTO HUMANO. Plano operacional 2015-2018 do plano estratégico da educação 2012-2019. Maputo: MINEDH, 2015.
MOÇAMBIQUE. Lei n.º 18/2018 de 28 de dezembro. Estabelece o regime jurídico do Sistema Nacional de Educação na República de Moçambique. Boletim [da] República. Maputo, 28 dez. 2018a.
MOÇAMBIQUE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DESENVOLVIMENTO HUMANO. Estatística da educação: levantamento escolar – 2018. Maputo: MINEDH, 2018b.
MOÇAMBIQUE. INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA. IV Recenseamento Geral da População e Habitação, 2017: Resultados Definitivos – Moçambique. Maputo: INE, 2019a.
MOÇAMBIQUE. Decreto n.º 79/2019 de 19 de setembro. Aprova o Regulamento da Lei do Sistema Nacional de Educação. Boletim [da] República. Maputo, 19 set. 2019b.
MOÇAMBIQUE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DESENVOLVIMENTO HUMANO. Revisão de políticas educacionais de Moçambique. Maputo: MINEDH, 2019c.
MOÇAMBIQUE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DESENVOLVIMENTO HUMANO. Plano Estratégico da Educação 2020-2029: Por uma Educação Inclusiva, Patriótica e de Qualidade. Maputo: MINEDH, 2020.
ZIMBICO, Octávio José; COSSA, José de Inocêncio Narciso. O projeto do Ensino Primário para Todos em Moçambique: 1975 a 1990. Revista Eletrônica de Educação, v. 12, n. 3, p. 912-928, set./dez. 2018.
ZIMBICO, Octavio Jose. Estatísticas educacionais como fonte de pesquisa em história da educação em Moçambique (1975-2003). Revista de História e Historiografia da Educação, Curitiba, v. 2, n. 4, p. 280-296, janeiro/abril de 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.