Inclusive Education and initial professor formation

knowledge construction under discussion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID24817

Keywords:

Inclusive Education, Initial Formation, Knowledge Construction, Teaching Knowledge

Abstract

Founded on the Systemic Thinking and of Tardif’s (2002) presumptions, this paper aims to know how knowledge about inclusive education is constructed in three undergraduate courses at UFSM. The investigation contemplated three main movements: mapping the curricular offerings linked to inclusive education and identification of courses with the higher and the lowest percentage of this offer, majors of History and Geography respectively; analysis of the syllabus of the courses offered; survey of a questionnaire with scholars from the selected courses. 35 questionnaires were applied, being 24 on History 11 on Geography, both on undergraduate students. As main results, the course “Fundaments of Special Education” and supervised practices and participation on projects stood out as sources of production of knowledge, with introductory characteristics. It is unanimous the feeling of unpreparedness with questions related to inclusive methodological and didactical issues, announcing the need for reinforcement of the initial teacher’s formation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Franciele Rusch könig, Universidade Federal de Santa Maria

Mestra em Educação. Acadêmica do curso de Doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação-PPGE/UFSM, vinculada ao Núcleo de Estudos e Pesquisa Sobre Escolarização e Inclusão-NUEPEI/UFSM.

Fabiane Romano de Souza Bridi, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Associada do Departamento de Educação Especial, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa Sobre Escolarização e Inclusão-NUEPEI/UFSM.

References

BRASIL, Ministério da Educação. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais ? Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 4 mar. 2021.

BRASIL, Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SECADI, 2008.

BRASIL, Ministério da Educação. Resolução nº 02/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 4 mar. 2021.

GRADUANDO de Geografia 1. Entrevista [questionário semiestruturado]. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 20 jun. 2019.

GRADUANDO de Geografia 3. Entrevista [questionário semiestruturado]. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 20 jun. 2019.

GRADUANDO de Geografia 5. Entrevista [questionário semiestruturado]. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 20 jun. 2019.

GRADUANDO de Geografia 9. Entrevista [Questionário Semiestruturado]. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 20 jun. 2019.

GRADUANDO de História 1. Entrevista [questionário semiestruturado]. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 4 jun. 2019.

GRADUANDO de História 3. Entrevista [questionário semiestruturado]. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 4 jun. 2019.

GRADUANDO de História 8. Entrevista [questionário semiestruturado]. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 4 jun. 2019.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athena, 2001.

PELLANDA, Nize Maria Campos. Maturana e a educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VASCONCELLOS, Maria José Esteves. Pensamento sistêmico: o novo paradigma da ciência. Campinas: Papirus, 2013.

Published

18-08-2021

How to Cite

könig, F. R., & Romano de Souza Bridi, F. (2021). Inclusive Education and initial professor formation: knowledge construction under discussion. Journal Education in Question, 59(60). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID24817