Literacy and the knowledge’s heterogeneity about writing in Brazil and France
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n61ID25113Keywords:
Literacy, Heterogeneity, Teaching, LearningAbstract
This investigation analyzed the practices of first-year elementary school teachers’ in Brazil and France in meeting the knowledge’s heterogeneity on students' alphabetical writing, as well as the different levels of appropriation of the writing system of both classes at the beginning and end of the school year. The methodological procedures involved observations and interviews carried out with the teachers, diagnoses of writing words, applied to Brazilian students, and the analysis of the French students’ class notebooks. The investigation data, treated by means of thematic content analysis, showed significant differences in the learning of Brazilian and French students, related, among other things, to the way the teachers dealt with the different knowledge of the children in regards to the appropriation of alphabetic writing knowledge. The Brazilian teacher had more difficulties in evaluating the knowledge of her students and dealing with the heterogeneity of her class.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.
BRASIL. Pró-letramento: Programa de formação continuada dos anos/séries iniciais do Ensino Fundamental: Alfabetização e Linguagem. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.
BRASIL. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: currículo na alfabetização: concepções e princípios: ano1. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2012.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, Conselho Nacional de Secretários de Educação, União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação, 2017.
BRASIL. Decreto nº 9.765, de 11 de abril de 2019. Institui a Política Nacional de Alfabetização. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/. Acesso em: 02 jun. 2019.
BUCHETON, Dominique. Les postures d’écriture et de lecture: la diversité des modes de penser-parler-apprendre. Langage et Pratiques, Lausanne, n. 37, p. 29-39, jun. 2006.
BUCHETON, Dominique; SOULÉ, Yves. Les gestes professionnels et le jeu des postures de l’enseignant dans la classe: un multi-agenda de préoccupations enchâssées. Éducation et didactique, Varia, v. 3, n. 3, p. 29-48, out. 2009.
CHARTIER, Anne Marie. A leitura e sua aquisição: modelos de ensino, modelos de aprendizagem. In: CHARTIER, Anne Marie. Práticas de leitura e escrita: História e atualidade. Tradução Ruth Silviano Brandão. Belo Horizonte: Ceale/Autêntica, 2007.
CRUZ, Magna do Carmo Silva. Tecendo a alfabetização no chão da escola seriada e ciclada: a fabricação das práticas de alfabetização e a aprendizagem da escrita e da leitura pelas crianças. 2012. 350f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, 2012.
FERREIRO, Emília. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 2001.
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, p. 191-245, 1999.
FRANÇA. Programme d'enseignement du cycle des apprentissages fondamentaux (cycle 2). Paris: Ministère de l'Éducation nationale, 2015.
GOIGOUX, Roland. Rien de plus pratique qu’une bonne théorie ? Si, deux ! Les concepts de schème et de genre au service d’une analyse didactique de l’activité d’enseignement. In: MARYVONNE, Merri. Activité humaine et conceptualisation: Questions à Gérard Vergnaud. Toulouse: PUM, 2007.
GOIGOUX, Roland. ; VERGNAUD, Gérard. Schèmes professionnels. Revue de l'association internationale de recherches en didactique du français, AiRDF, n. 36, p. 7-10, 2005.
MESSIAS, Carla; DOLZ, Joaquim. As noções de gestos e de agir didático para a formação de professores de línguas: interfaces do trabalho docente. Cadernos Cenpec, São Paulo, v.5, n.1, p.44-67, 2015.
MORAIS, Artur Gomes de. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.
ONRUBIA, Javier. Ensinar. Criar zonas de desenvolvimento proximal e nelas intervir. In: COLL, César; MARTÍN, Elena; MAURI, Teresa; MIRAS, Mariana; ONRUBIA, Javier; SOLÉ, Isabel; ZABALA, Antoni. O construtivismo na sala de aula. São Paulo: Editora Ática, 1996.
SCHNEUWLY, Bernard. L’objet enseigné. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. (Orgs.). Des objets enseignés en classe de français: le travail de l’enseignant sur la rédaction de textes argumentatifs et sur la subordonnée relative. Genève: Presses Universitaires de Rennes, 2009.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.