The role of private hegemonic apparatuses in the implementation of the BNCC in the states of the Southern Region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25485

Keywords:

Network governance, Movement for the Common National Base, Common National Curricular Base, Private hegemonic apparatus

Abstract

The concept of Private Hegemonic Apparatuses is discussed in the present paper, aiming to understand their role in the implementation of the National Common Curricular Base (BNCC), approved by the Ministry of Education in December 2017. The paper aims to analyze curriculum proposals from the state teaching system of the three states of the Southern Region, highlighting procedures undertaken to adjust the state curriculum proposals to the BNCC and the role adopted by the Movement for the National Common Base, as a private hegemonic apparatus, to hinder recontextualizations put forth by teaching networks. As a conclusion, challenges to educational institutions in the pursuance of a curriculum that ensures compliance with the social functions of education are highlighted.

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Author Biographies

Marilda Pasqual Schneider, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Prof.ª Titular da Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc) e do Programa de Pós-Graduação em Educação. É vice-coordenadora do programa. Investigadora convidada do Instituto Interuniversitario de Investigación Educativa (Iesed-Chile) e Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas de Avaliação Educacional e Accountability em países da América Latina.

Camila Regina Rotirola, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Prof.ª Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc). É Coordenadora Institucional do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) na Unoesc e integrante do Grupo de Pesquisa Educação, Políticas Públicas e Cidadania.

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Published

16-09-2021

How to Cite

Schneider, M. P., & Rotirola, C. R. (2021). The role of private hegemonic apparatuses in the implementation of the BNCC in the states of the Southern Region. Journal Education in Question, 59(60). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25485