Civicism, patriotism, and Catholicism in Brazil:
the Gymnásio Mineiro de Uberlândia (Minas Gerais, 1930-1950)
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25943Keywords:
School, Civic spirit, Patriotism, CatholicismAbstract
In this text, we analyze school practices developed around civic spirit, patriotism, and Catholicism in Brazilian schools, particularly in the Gymnásio Mineiro de Uberlândia in Minas Gerais, Brazil, in the 1930s to 1950s. Our method of analysis is mainly based on the ideas of Souza (1998), Bencostta (2001), and Silva (2009). Sources included manuscripts, printed materials, iconography, and testimony of former students, and school teachers. The results of the study indicate that the school under study, as well as those in its proximity, repeatedly and consistently held an educational dimension of a civic and patriotic character, in collaboration with the Catholic schools, that went beyond the functions of knowledge acquisition and preparation for work. In fact, in the memory of the subjects that took part in the school institution in the period covered by the investigation, the civic-patriotic parades are very present and assume a central place in relation to other important school experiences.
Downloads
References
A ESCOLA É O TEMPLO EM CUJO ALTAR FULGURA A DEUSA DA SCIÊNCIA. Triângulo Mineiro, Uberlândia/MG, p.1. 1926.
A NOVA ERA. O Progresso, Uberlândia/MG, p.1. 24 nov. 1907.
BENCOSTTA, Marcus Levy. Arquitetura e espaço escolar: reflexões acerca do processo de implantação dos primeiros grupos escolares de Curitiba (1903-1928). Educar em Revista. Curitiba, n.18, p.103-141, 2001. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/er/n18/n18a08. Acesso em: 07 jul. 2021.
DESLUMBRANTE PARADA DA JUVENTUDE. O Repórter, Uberlândia/MG, p.1,12 set. 1942.
GARCIA, Luiz Alberto. Entrevista. Uberlândia (Minas Gerais) 19 set. 2000.
GATTI, Giseli Cristina do Vale. A escola e a vida na cidade. O Gymnásio Mineiro de Uberlândia (1929-1950). Uberlândia/MG: Edufu. 2013.
GATTI, Giseli Cristina do Vale. História e Representações Sociais da Escola Estadual de Uberlândia (1929-1950). 2001. 131f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia. 2001. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30367. Acesso em: 07 jul. 2021.
GHANTOUS, Daniella Soraya Resende Araújo. Gymnasio Mineiro de Uberlandia: o processo de disciplinarização do espaço escolar (1937 1945). 2006. 237f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Uberlândia, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13981. Acesso em 14 jul. 2021.
GUIMARÃES, Honório. Grupo Escolar. O Progresso, Uberlândia/MG, p.1, 19 out. 1908.
MENDES, Viviane Santana. História e Memória Educacional: a Escola Estadual de Uberlândia (1912-1929). 2000. 86f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação (História, Política, Sociedade), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 2000.
NÓVOA, António. La pédagogie, les enseignements et la recherche: refléxions en chantier (Parte III). Commentaires sur la place et l’état de la recherche en éducation. Cadernos de Educação. n.29, p.11-30, jul./dez. 2007. Disponível em https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1778. Acesso em: 07 jul. 2021.
PACHECO, Rondon. Entrevista. Uberlândia (Minas Gerais), 18 out. 2000.
SEMANA DA PÁTRIA: as brilhantes solenidades em Uberlândia. O Repórter, Uberlândia/MG, p.1, 5 set. 1942.
SILVA, Vânia Cristina da. As comemorações cívicas como instituidoras da unidade nacional no Estado Novo. In: I SEMANA DE HISTÓRIA DA UERN - Desafios e Possibilidades do Ensino de História: diálogos sobre a formação do professor-historiador, 2009, Mossoró. Ensino de História - Tendências - Caderno de Ciências Sociais, v.1, 2009.
SOARES, Edilene Alexandra Leal; GATTI, Giseli Cristina do Vale. A educação para o civismo e o patriotismo no Colégio Triângulo Mineiro de Uberaba (Minas Gerais, Brasil) nas décadas de 1940 e 1950. Revista Educação em Questão (Online), v.55, n.43, p. 187-210, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/11812. Acesso em 07 jul. 2021.
SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de Civilização. A Implantação da Escola Primária Graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Editora da Unesp. 1998.
VEIGA, Cynthia Greive. Projetos urbanos e projetos escolares: aproximação na produção de representações de educação em fins do Século XIX. Educação em Revista. n.26. p.103-114. dez. 1997. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/edur/n26/n26a09.pdf. Acesso em 07 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.