Inventing the outside as an inside and making the enclosure an education
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n62ID26721Keywords:
Pandemic, Education, Outside, Reading machine.Abstract
This text discusses how to invent possibilities involved in a class (understood here as inseparable from thought production) under restrictive conditions imposed by the pandemic caused by the new coronavirus. It starts from the assumption that for thought to happen its fundamental your contact with the forces of what Deleuze (2005), Foucault (2006) and Blanchot (2011) called Outside. Therefore it proposes a poetic procedure supported on a kind of reading and translation machine as a possibility of contact with such forces. And, as a basis, as a possibility of this invention in education, it chooses a type of reading that distorts the materials it encounters and, in a certain sense, disrespects them. It defends the idea that such movement, in confinement conditions, only becomes possible because the inside it is consititude by the fold of the outside on itself.In such conditions the invention of a class would then have to turn this fold inside out and produce something like a language for what we don't know yet.
Downloads
References
ADÓ, Máximo Daniel Lamela. Educação potencial: autocomédia do intelecto. 2013. 195f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2013.
ADÓ, Máximo Daniel Lamela. Aporias literárias: questões borgeanas na educação. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 9, n. 2, p. 133-145, mai./ago. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5902/1983734823517. Acesso em: 20 fev. 2019.
AQUINO, Julio Groppa; CORAZZA, Sandra Mara; ADÓ, Máximo Daniel Lamela. Por alguma poética na educação: a didática como criação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e169875, jan. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100108. Acesso em: 03 ago. 2019.
BLANCHOT, Maurice. O espaço literário. Tradução Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 2011.
CAMPOS, Haroldo de. Da tradução como criação e como crítica. In: TÁPIA, Marcelo; NÓBREGA, Thelma Médici (Org.). Transcriação. São Paulo: Perspectiva, 2013.
CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre: Editora Doisa, 2013.
CORAZZA, Sandra Mara. Currículo e didática da tradução: vontade, criação e crítica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 4, p. 1313-1335, out./dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S217562362016005004102&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 06 out. 2019.
BORGES, JORGE LUIS. Borges oral & sete noites. Tradução Heloisa Jahn. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
DELEUZE, Gilles. Logica do sentido. Tradução Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, Editora da Universidade de São Paulo, 1974.
DELEUZE, Gilles. Imanência: uma vida... Tradução Tomaz Tadeu. Educação & Realidade, v. 27, n. 2, p.10-18, jul./dez. 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/31079. Acesso em: 23 set. 2019.
DELEUZE, Gilles. O que é a filosofia? Tradução Bento Prado Jr. Rio de Janeiro: Editora 34, 2004.
DELEUZE, Gilles. Foucault. Tradução Claudia Sant’Anna Martins. São Paulo: Editora Brasiliense, 2005.
DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Tradução Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2013.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro; São Paulo: Editora Paz e Terra, 2018.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. Tradução Luiz Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2010.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Tradução Cláudia Vieira da Silva. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2017.
DERRIDA, Jacques. Gramatologia. Tradução Miriam Chnaiderman e Renato Janine Ribeiro. São Paulo: Editora Perspectiva, 2017.
FOUCAULT, Michel. O pensamento do exterior. In: MOTTA, Manuel Barros da. (Org.). Estética: literatura e pintura, música e cinema. Tradução Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2006.
KASTRUP, Virginia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1273-1288, set./dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400010. Acesso em: 15 ago. 2020.
LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. Tradução Laymert Garcia dos Santos. São Paulo: Editora n-1, 2015.
LEVY, Tatiana Salem. A experiência do fora: Blanchot, Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2011.
MONEGAL, Emir Rodríguez. Borges: uma poética da leitura. Tradução Irlemar Chiampi. São Paulo: Editora Perspectiva, 1980.
NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. Tradução Antonio Carlos Braga. São Paulo: Editora Escala, 2011.
PELBART, Peter Pál. Da clausura do fora ao fora da clausura: loucura e desrazão. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989.
PELBART, Peter Pál. Literatura e loucura: da exterioridade à imanência. In: LINS, Daniel. (Org.). Nietzsche/Deleuze: imagem, literatura e educação: Simpósio Internacional de Filosofia. Rio de Janeiro: Forense Universitária; Fortaleza: Fundação de Cultura, Esporte e Turismo, 2007.
PELLEJERO, Eduardo. A realidade da ficção: uma aproximação a partir da filosofia francesa contemporânea. In. KANGUSSU, Imaculada; SILVA, Cintia Vieira (Org.). Congresso internacional fantasia & crítica, Belo Horizonte: ABRE, 2012.
PIGLIA, Ricardo. A cidade ausente. Tradução Sérgio Molina. São Paulo: Editora Iluminuras, 1993.
PIGLIA, Ricardo. Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama, 2001.
PIGLIA, Ricardo. O escritor como leitor. Serrote, n. 32, jan. 2017. on-line. Disponível em: https://www.revistaserrote.com.br/2017/01/o-escritor-como-leitor-por-ricardo-piglia/. Acesso em: 30 fev. 2019.
PIGNATARI, Décio. O que é comunicação poética. São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.
TODOROV, Tzvetan. Poética da prosa. Tradução Claudia Berliner. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2003.
VALÉRY, Paul. Introdução ao método de Leonardo da Vinci. Tradução José Martins Garcia. Lisboa: Editora Arcádia, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.