Election for school principal in the city of Natal
trajectory and effects on democratic management
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n61ID26722Keywords:
Democratic management, Election of school principal, Patrimonialism, Democratic cultureAbstract
This paper develops reflections on circumstances of the process of direct election for school principal in the municipal schools of Natal, capital of the State of Rio Grande do Norte, Brazil, highlighting how this mechanism contributes to the improvement of democratic management. As empirical corpus, we used information systematized from 7 (seven) interviews with historical individuals involved in this endeavor, whose principle were the achievements and the limits of this process. We conclude that, although contaminated by limits and contradictions, the process of choosing school principals contributed to the construction, in the school daily routine, of a certain democratic practice that was being reinforced with the creation of school councils and with the elaboration of the political-pedagogical project.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sua teoria da ação. Oeiras: Celta, 1997.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 2. ed. Tradução de Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília, dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 31 jul. 2018.
CABRAL NETO, Antônio. Democracia: velhas e novas controvérsias. Estudos de Psicologia, Natal, v. 2, n. 2, p. 287-312, jul./dez. 1997. Disponível: http://www.redalyc.org/html/261/26120205/. Acesso em: 17 abr. 2017.
CHAUI, Marilena. O exercício e a dignidade do pensamento: o lugar da universidade brasileira. In: CONGRESSO VIRTUAL – UNIVERSIDADE EM MOVIMENTO, 2., 2021. Anais [...]. Universidade Federal da Bahia, 2021 (on-line). Disponível em: https://www.ufba.br/ufba_em_pauta/o-exercicio-e-dignidade-do-pensamento-o-lugar-da-universidade-brasileira-conferencia. Acesso em: 15 jul. 2021.
E1. Entrevista. Natal, 07 de novembro de 2018.
E2. Entrevista. Natal, 15 de novembro de 2018.
E3. Entrevista. Natal, 07 de dezembro de 2018.
E4. Entrevista. Natal, 11 de dezembro de 2018.
E5. Entrevista. Natal, 15 de janeiro de 2019.
E6. Entrevista. Natal, 09 de janeiro de 2019.
E7. Entrevista. Natal, 05 de fevereiro de 2019.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 82, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/es/v24n82/a05v24n82.pdf. Acesso em: 1 ago. 2020.
NATAL. Lei n. 147, de 4 de fevereiro de 2015. Dispõe Sobre a Democratização Da Gestão Escolar no âmbito da Rede Municipal De Ensino do Município do Natal e dá outras providências, Câmara Municipal, Natal, 2008.
NATAL. Lei n. 087, de 22 de fevereiro de 2008. Dispõe Sobre a Democratização da Gestão Escolar no Âmbito da Rede Municipal de Ensino do Município do Natal e dá outras providências, Câmara Municipal, Natal, 2008.
SADER, Eder. Quando Novos Caminhos entraram em casa: experiências, falas e lutas dos trabalhadores da Grande São Paulo, 1970-80. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
TEIXEIRA, Anísio. A educação que nos convém. In: NUNES, Clarice. Anísio Teixeira. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Massangana, 2010. (Coleção Educadores). Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me4689.pdf. Acesso em: 19 jul. 2019.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.