The Others at school and the school of the Others

contestations of the education coloniality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n63ID28737

Keywords:

Anticolonial education, School decolonization, Anti-colonial theories, School education

Abstract

Based on the analysis of data from a doctoral investigation (Author, year) and in dialogue with Torto Arado, Itamar Vieira Juniors’ work (2019), in this article we intend to analyze the cracks in the coloniality of education caused by the resistants and insurgents presences of subjects made Others at school. This is reflection a sustained on anti-colonial perspectives that allow us to denounce the historical and contemporary alignment between formal education and the colonial project, while also announcing the need and feasibility of school decolonization. From this perspective, in the present text, the testimonies of the subjects of investigation that, to some extent, are convergent to the school experience of one of the protagonists of Torto Arado (Vieira-Júnior, 2019), Belonísia, lead us to conclude that, from an emancipatory perspective, it is imperative and urgent that school education be decolonized and, therefore, transformed based on the recognition of other subjects, of their knowledge and cultures.

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Author Biographies

Bárbara Ramalho, Universidade Federal de Minas Gerais

Pedagoga, Mestra e Doutora em Educação pela Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente realiza estágio de pós-doutorado na Faculdade de Educação da UFMG. Realizou estágio de doutorado no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (CES-UC) e intercâmbio institucional de graduação na Universidade do Porto (UP). Foi professora no curso de Pedagogia da Universidade do Estado de Minas (UEMG) e da Pós-Graduação Lato Sensu em Infância, Cultura e Práticas Formativas da Universidade FUMEC. Atualmente é docente dos 1º e 2º ciclos do Ensino Fundamental na Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte, tendo também atuado na gestão municipal do Programa Escola Integrada. Pesquisa e publica na área de educação atuando principalmente nos seguintes temas: educação e pobreza; educação e interseccionalidade; educação anticolonial; e educação integral. É membro do núcleo de ensino, pesquisa e extensão Territórios Educação Integral e Cidadania (TEIA) da FaE/UFMG.

Lúcia Helena Alvarez Leite, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Possui graduação em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1978), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1993) e doutorado em Pedagogia pela Universidade de Valencia, Espanha (2002). Realizou pós-Doutoramento em Educação pela Universidade de Málaga, Espanha (2010) e pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2017). Faz parte do Programa de Pós Graduação da FAE/UFMG, integrando a linha: Educação, Cultura, Movimentos Sociais e Ações Coletivas. Pesquisa e publica na área de educação, com ênfase em Educação e Movimentos Sociais, atuando principalmente nos seguintes campos de investigação: educação decolonial, educação indígena e educação integral. Coordena o grupo de pesquisa e extensão: TEIA (Territórios, Educação Integral e cidadaniA) e é docente do Curso de Formação Intercultural de Educadores Indígenas (FIEI), ambos da FAE/UFMG.

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Published

04-08-2022

How to Cite

Ramalho, B., & Alvarez Leite, L. H. (2022). The Others at school and the school of the Others: contestations of the education coloniality. Journal Education in Question, 60(64). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n63ID28737