Intención de abandonar el curso universitario: un estudio de predicción y mediación Resumen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID29277

Keywords:

intention to drop out, satisfaction with the course, burnout syndrome, university students

Abstract

The intention to drop out of a university course can be considered a differentiated and recognizable stage that can be diagnosed before the effective decision to drop out. The study has the objectives of identifying the predictor variables for course dropout intention and to evaluate the mediating role of satisfaction with the course between Burnout Syndrome and the intention to drop. A total of 1,169 university students participated in the investigation by answering to a survey that contained items such as course satisfaction, intention to drop out, the Burnout Syndrome assessment scale, perceived stress scale, and a questionnaire about sociodemographic data, academic data and academic stressors. The predictive variables were Burnout Syndrome, lower satisfaction with the course, and the stressor too many disciplines to attend. Satisfaction with the course played a mediating role between Burnout Syndrome and the intention to course drop out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mary Sandra Carlotto, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

É Prof.ª Dr.ª da Universidade do Vale do Rio dos Sinos e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia. É integrante do Grupo de Pesquisa em Psicologia da Saúde Ocupacional (CNPq) e Bolsista Produtividade do CNPq.

Sheila Gonçalves Câmara, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre

É Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e Saúde. É integrante do Grupo de Pesquisa em Psicologia da Saúde Ocupacional (CNPq) e Bolsista Produtividade do CNPq.

References

ABBAD, Gardênia da Silva; CARLOTTO, Mary Sandra. Analyzing challenges associated with the adoption of longitudinal studies in Work and Organizational Psychology. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, v. 16, n. 4, 340-348, 2016.

ABACAR, Mussa; ALIANTE, Gildo; ANTONIO, Júlio Frederico. Stress e estratégias de coping em estudantes universitários. Aletheia, v. 54. n. 2, p.133-144. 2021.

AL-ALAWI, Mohammed; AL-SINAWI, Hamed; AL-QUBTAN, Ali; AL-LAWATI, Jaber; AL-HABSI, Assad; AL-SHURAIQI, Mohammed; AL-ADAWI, Samir; PANCHATCHARAM, Sathiya Murthi. Prevalence and determinants of Burnout Syndrome and Depression among medical students at Sultan Qaboos University: A cross-sectional analytical study from Oman. Archives of Environmental & Occupational Health, 2017.

ALVES, Sara Abreu; SINVAL, Jorge; NETO, Lia Lucas; MARÔCO, João; FERREIRA António Gonçalves; OLIVEIRA, Pedro. Burnout and dropout intention in medical students: the protective role of academic engagement. BMC Medical Education, v. 22, n. 83, 2022.

ARAUJO, Ana Carolina da Costa; COSTA e SILVA, Thales Fabricio da; PEDERNEIRAS, MACÊDO, Marcleide Maria. Reflexões sobre evasão na educação superior brasileira: possibilidades de prevenção e intervenção. Revista Brasileira de Administração Científica, v.12, n.2, 257-272, 2021.

BARON, Reuben. M.; KENNY, David. A. The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, v. 51, p. 1173-1182, 1986.

BARROSO, S. M. Sobrecarga e satisfação com curso: há efeito indireto de fatores emocionais dos universitários? Avaliação Psicológica, v. 20, n. 4, 2021.

BÄULKE, Lisa; GRUNSCHEL, Carola; DRESEL, Markus. Student dropout at university: a phase-orientated view on quitting studies and changing majors. European Journal of Psychology of Education, 2021.

BATISTA, Fredgaard Victor Cavicchioli; CASTRO, Ewerton Helder Bentes de (2022). Sobrecarga e desmotivação na vida acadêmica: Sentidos atribuídos à pressão do tempo por discentes do 7o ao 12o período de psicologia em instituição pública. Revista Educação e Humanidades, v. III, n.1, p. 270-301, 2022.

BETHENCOURT, José Tomás Benítez; PÉREZ, Lidia Cabrera; CABRERA, Juan Andrés Hernández; PÉREZ, Pedro Álvarez; AFONSO, Miriam González. Variables psicológicas y educativas en el abandono universitario. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, v.6, p. 603-622, 2008.

BIONDI, Agustina; BENUZZI, Alba Liliana. Ansiedad, engagement y burnout académico en estudiantes. Perspectivas en Psicología, v.18, n.1, p.118-122, 2021.

CABALLERO, Carmen Cecilia Domínguez. El burnout académico: Prevalencia y factores asociados en estudiantes universitarios del área de la salud de la ciudad de Barranquilla. Doctoral dissertation. Universidad del Norte, Barranquilla. Colombia, 2012. Disponível em https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/7411/sindrome.pdf?sequence=1

CARLOTTO, Mary Sandra; NAKAMURA, Antonieta Pepe; CÂMARA, Sheila Gonçalves. Síndrome de Burnout em estudantes universitários da área da saúde. Psico-PUCRS, v. 37, n.1, p. 57-62, 2006.

CARLOTTO, Mary Sandra; CÂMARA, Sheila Gonçalves; BORGES, Ángela María Brazil. Predictores del síndrome de Burnout en estudiantes de un curso técnico de enfermería. Diversitas, v.1, n. 2, p.195-204, 2005.

CARLOTTO, Mary Sandra; CÂMARA, Sheila Gonçalves. Preditores da síndrome de burnout em estudantes universitários. Pensamiento Psicológico, v.4, n.10, p.101-109, 2008.

CARLOTTO, Mary Sandra; CÂMARA, Sheila Gonçalves. Escala de Avaliação da Síndrome de Burnout em estudantes universitários: construção e evidências de validade. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e171974013, 2020.

FARIBORZ, Nejadpour; HADI, Jalili; ALI, Taghvaie Nia. Students’ academic stress, stress response and academic burnout: mediating role of self-efficacy. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, v. 27, n. 4, p. 2441-2454, 2019.

FÁVERO, Jéferson Deleon. Fatores de evasão que proporcionam o abandono discente em uma instituição de ensino superior privada do município de Blumenau. E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial, v. 14, n. 2, p. 103-124, 2021. Disponível em https://etech.sc.senai.br/edicao01/article/view/1131

FIELD, Andy. (2009). Descobrindo a estatística usando o SPSS-2. Porto Alegre: Bookman Editora.

GALDINO, Maria José Quina; ALMEIDA, Laio Preslis Brando Matos de; SILVA, Luiza Ferreira Rigonatti da; CREMER, Edivaldo; SCHOLZE, Alessandro Rolim; MARTINS, Júlia Trevisan; HADDAD, Maria do Carmo Fernandez Lourenço. Burnout among nursing students: a mixed method study. Investigación y Educación en Enfermería, v. 28, n.1, p. e07, 2020.

GRANER, Karen Mendes; CERQUEIRA, Ana Teresa de Abreu Ramos. Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, n. 4, p. 1327-1346, 2019.

GOMES, Rui; SIMÃES, Clara; MORAIS, Catarina; COUTO, Adriana. Occupational stress and cognitive appraisal profiles as predictors of students’ burnout. In: AREZES Pedro Miguel; BAPTISTA João Manuel Abreu dos Santos, CARNEIRO; Paula; BRANCO, Jacqueline Castelo; COSTA, Nélson, DUARTE, João Carlos; GUEDES, Rui Barbosa; MELO, Sérgio Miguel; PERESTRELO, Gonçalo (Eds.), Occupational and environmental safety and health III: Studies in systems, decision, and control (vol. 406, p. 505-520). Springer: Cham, 2022.

GRUBIC, Nicolas; BADOVINAC, Shaylea; JOHRI, Amer. Student mental health in the midst of the COVID-19 pandemic: A call for further research and immediate solutions. International Journal of Social Psychiatry, v. 66, n. 5, p. 517-518, 2020.

JAGODICS, Balázs; SZABÓ, Éva. (2022). Student burnout in higher education: a demand-resource model approach. Trends in Psychology, 2022.

KORDZANGANEH, Zahra; BAKHTIARPOUR, Saeed; FARIBA, Hafezi, DASHTBOZORGI, Zahra. The relationship between time management and academic burnout with the mediating role of test anxiety and self-efficacy beliefs among university students. Journal of Medical Education, v. 20, n.1, p.e112142, 2021.

LIN, Shu-Hui; HUANG, Yun-Chen. Life stress and academic burnout. Active Learning in Higher Education, v. 15, n. 1, p. 77-90, 2014.

MADIGAN, Daniel. J.; CURRAN, Thomas. Does burnout affect academic achievement? A meta-analysis of over 100,000 students. Educational Psychology Review, v. 33, p. 387-405, 2021.

MALUENDA-ALBORNOZ, Jorge; INFANTE-VILLAGRÁN, Valeria; GALVE-GONZÁLEZ, Celia; FLORES-OYARZO, Gabriela; BERRÍOS-RIQUELME, José. Early and dynamic socio-academic variables related to dropout intention: A predictive model made during the pandemic. Sustainability,14, 831, 2022.

MARTÍNEZ, Isabel; PINTO, Alexandra Marques; SALANOVA, Marisa; SILVA, Adelina Lopes da. (2002). Burnout em estudiantes universitarios de España y Portugal. Un estudio transcultural. Ansiedad y Estrés, 8, 13-23.

MARÔCO, J. Análise estatística com utilização do SPSS (3a ed.). Lisboa: Edições Sílabo, 2007.

MONETA, Giovanni. B. Need for achievement, burnout, and intention to leave: Testing an occupational model in educational settings. Personality and Individual Differences, v. 50, n. 2, p. 274-278, 2011.

MONTOYA-RESTREPO, Luz Alexandra; URIBE-ARÉVALO, Abel Eduardo; URIBE-ARÉVALO, Aura Janeth; MONTOYA-RESTREPO, Iván Alonso; ROJAS-BERRIO, Sandra Patricia. Burnout académico: impacto de la suspensión de actividades académicas en el sistema de educación pública en Colombia, Panorama, v. 15, n. 29, 2021.

MORAES, Caroline Ponce de; RIBEIRO, Jessica Moreira; JULIO, Maria Eduarda Rosa Denys Fernandes; AREIAS, Tatiana Bartelega Amiccuci. Análise da satisfação discente: é possível ser feliz em cursos de graduação? Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 5, p. 51642-51653, 2021.

MOSTERT, Karina; PIENAAR, Jaco. The moderating effect of social support on the relationship between burnout, intention to drop out, and satisfaction with studies of first-year university students. Journal of Psychology in Africa, v. 30, n. 3, 197-202, 2020.

MOURA, Gabrielle; BRITO, Maria; PINHO, Lucinéia; REIS, Viviane; SOUZA, Luiz; MAGALHÃES, Tatiana. Prevalência e fatores associados à síndrome de burnout entre universitários: revisão de literatura. Psicologia, Saúde & Doenças, v. 20, n. 2, 300-318, 2019.

MUSSLINER, Bruno Osvaldo; MUSSLINER, Monica de Sousa e Silva; MEZA, Edwin Benito Mitacc; RODRÍGUEZ, Guillermo Luján. O problema da evasão universitária no sistema público de ensino superior: uma proposta de ação com base na atuação de uma equipe multidisciplinar. Brazilian Journal of Development, n. 7, n. 4, p. 42674-42692, 2021.

NAVARRO, Mercedes Marzo; IGLESIAS, Marta Pedraja; TORRES, Pilar Rivera. A new management element for universities: satisfaction with the offered courses. International Journal of Educational Management, v. 19, n. 6, p. 505-526, 2005.

NUNES, Renata Cristina. Um olhar sobre a evasão de estudantes universitários durante os estudos remotos provocados pela pandemia do COVID-19. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, p. e1410313022, 2021.

NOGUEIRA-MARTINS, Luís Antônio. Saúde mental dos profissionais de saúde. In: N. J. BOTEGA (Org.), Prática psiquiátrica no hospital geral: interconsulta e emergência (pp.130-144). Porto Alegre: Artmed, 2002.

OKUN, Morris, A.; WEIR, Renee; RICHARDS, Tom A.; BENIN, Mary H. Credit load as a moderator of the intent-turnover relation among community college students. The Journal of Experimental Education, v. 58, n. 3, p. 213-222, 1990.

OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de; WILES, Jamille Mateus; FIORIN, Pascale Chechi; DIAS, Ana Cristina Garcia. Percepções de estudantes universitários sobre a relação professor-aluno. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, n. 2, p. 239-246, 2014.

OLIVEIRA, Catarina Félix de; SOBRAL, Sónia Rolland; FERREIRA, Maria João; MOREIRA, Fernando. How does learning analytics contribute to prevent students’ dropout in higher education: A Systematic literature review. Big Data and Cognitive Computing, v. 5, n. 64, 2021.

PERINIA, João Paulino; DELANOGARE, Eslen; SOUZA, Sabrina Alves de. Transtornos Mentais Comuns e aspectos psicossociais em universitários do sul do Brasil. Vittalle – Revista de Ciências da Saúde, v. 31, n. 1, p. 44-51, 2019. Disponível em http://repositorio.furg.br/xmlui/bitstream/handle/1/7872/VITTALLE06.pdf?sequence=1

PERON, Vanessa Demarchi; BEZERRA, Renata Camacho; PEREIRA, Eliane Nascimento. Causas e monitoramento da evasão universitária no contexto brasileiro: uma revisão sistemática. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 5, n. 11, 2019. Disponível em https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/756.

REIS, Rodrigo, Siqueira; HINO, Adriano, Akira, Ferreira; AÑEZ, Ciro, Romélio, Rodriguez. (2010). Perceived stress scale: reliability and validity study in Brazil. Journal of Health Psychology, v. 15, n. 1, 107-114.

RICARDO, Yury Rosales; PANEQUE, Fredy R. Rosales. Burnout estudiantil universitario. Conceptualización y estudio. Salud Mental, v. 36, n. 4, p.337-345, 2013.

ROCHA NETO, Jose Haroldo Pimentel. Os estágios acadêmicos e suas reverberações na construção dos sentidos do trabalho: uma investigação com estudantes da UFC Fortaleza. Mestrado em Psicologia. Universidade Federal do Ceará, 2020. Disponível em https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/52774

SANCHES, Géssica Fernanda; VALE, Bianca Clemente do; PEREIRA, Sandra de Souza; ALMEIDA, Cátia Cândida de; PRETO, Vivian Aline, SAILER, Giselle Clemente. Síndrome de burnout entre concluintes de graduação em enfermagem. Revista de Enfermagem UFPE, v. 11, n. 1, p. 31-39, 2017.

SCHAUFELI, Wilmar B.; MARTÍNEZ, Isabel Maria; PINTO, Alexandra Marques; SALANOVA, Marisa; BAKKER, Arnold. Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-cultural Psychology, v. 33, n. 5, p. 464-481, 2002.

SETTLES, Isis; JONES, Martinque Karee; BUCHANAN, Nicole; BRASSEL, Sheila Therese. Epistemic exclusion of women faculty and faculty of color: understanding scholar(ly) devaluation as a predictor of turnover intentions. The Journal of Higher Education, v. 93, n. 1, p. 31-55, 2022.

SOARES, Adriana Benevides; RODRIGUES, Isabela da Silva; SANTOS, Giselle Glória Balbino dos; LIMA, Claudio de Almeida. A satisfação de estudantes universitários com o curso de ensino superior. Psicologia Ciência e Profissão, v. 41, p. e220715, 2021.

SOUZA, Saulo aparecido de; REINERT, José Nilson. Avaliação de um curso de ensino superior através da satisfação/insatisfação discente. Avaliação (Campinas), v. 15, n. 1, p. 159-176, 2010.

ZAMBALDI, Felipe; COSTA, Francisco José da; PONCHIO, Mateus Canniatti. Mensuração em marketing: estado atual, recomendações e desafios. Brazilian Journal of Marketing, v. 13, n. 2, 2014.

Published

19-10-2022

How to Cite

Carlotto, M. S., & Gonçalves Câmara, S. . (2022). Intención de abandonar el curso universitario: un estudio de predicción y mediación Resumen. Journal Education in Question, 60(65). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID29277