Distance education and learning in brazilian and portuguese higher education in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID30363

Keywords:

Distance Education., Pedagogical Innovation., Learning Environment.

Abstract

During the COVID-19 pandemic, universities adjusted the teaching and learning system through emergency remote teaching. This research sought to identify higher education (HE) students' perceptions of the quality of the psychosocial learning environment. The study included 175 Portuguese (54%) and Brazilian (46%) HE students, with an average age of 30 years. The Questionnaire for Evaluation of Learning in Distance Education Environment-DELES-PT, with 34 items, was applied. The sample was collected between May and June 2020, in both countries. For data analysis, we used the statistical program SPSS, version 24. The results show statistically significant differences between the countries and some of the DELES-PT dimensions, such as "Learning by Real" and "Teaching Support", and Brazilian students value meaningful learning more. Some implications for teaching practice regarding teaching-learning contexts are also mentioned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Maria Silva Gomes, Universidade de Aveiro

Rosa Maria Gomes. PhD in Psychology, Master in Communication and Education in Science, Degree in Early Childhood Education, University of Aveiro, Portugal. Técnica Superior do Departamento de Educação e Psicologia (DEP) da Universidade de Aveiro. Adviser to the Postgraduate Course Directors and coordinator of the Technology and Health Services Research Centre. Member of the Evaluation and Quality Council of DEP and researcher at StressLab. Recent interest related to innovation in teaching methodologies, Distance Learning Environment (DELESpt) in European Portuguese, Research in Entrepreneurship Education, Problem Based Learning (PBL) and Stress in Childhood. She works in the areas of Social Sciences with emphasis on Educational Psychology.

Graziela Raupp Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil,

É Prof.ª Dr.ª do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina. Integra o Grupo de Pesquisa Formação de Educadores e Educação Sexual (EDUSEX/CNPq/UDSEC) e o Grupo de Extensão, Pesquisa e Ensino: Direitos Humanos, Cidadania e Diversidade (GEPE: DHCD/CNPq/UDESC).

Gabriela Maria Carvalho, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil

É Prof.ª Dr.ª da Universidade do Estado de Santa Catarina e do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Rede de Educação Inclusiva. É integrante do Grupo de Extensão, Pesquisa e Ensino: Direitos Humanos, Cidadania e Diversidade (GEPE: DHCD/CNPq/UDESC).

References

ALMEIDA, Leandro; CASANOVA, Joana. Desenvolvimento psicossocial e sucesso académico no Ensino Superior. In: Feliciano Veiga (Coord.) Psicologia da Educação: Temas de Aprofundamento Científico para a Educação XXI, p. 101–128. Lisboa: Climepsi Editores, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/1822/63168. Acesso em: 12 jun. 2022.

ALVES DE OLIVEIRA, Achilles; FONSECA DE OLIVEIRA E SILVA, Yara. Mediação pedagógica e tecnológica: conceitos e reflexões sobre o ensino na cultura digital. Revista Educação em Questão, v. 60, n. 64, 2022. DOI: 10.21680/1981-1802.2022v60n63ID28275. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/28275. Acesso em: 12 jun. 2022.

BRASIL. Decreto Nº. 5.622, de 19 de dezembro de 2005, regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (LDB).

CASTILHO, William Lim; CHAVAGLIA, Suzel Regina; OHL, Rosali; GAMBA, Mónica; FREITAS, Maria Aparecida. Módulo educativo em ambiente virtual de aprendizagem em Diabetes Mellitus. Enfermería Global, v. 19, n. 59, p. 345-388, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.6018/eglobal.32063. Acesso em: 12 jun. 2022.

CLAYTON, John. Investigating online learning environments. In: Roger Atkinson; Clare McBeath; Diana Jonas-Dwyer; Rob Phillips (Eds.) Beyond the comfort zone: Proceedings of the 21st ASCILITE conference, p. 197–200, 2004. Disponível em: http://www.ascilite.org/conferences/perth04/procs/pdf/clayton.pdf. Acesso em: 09 de set. 2021.

CLAYTON, John. Validation of the online learning environment survey. In: ICT: Providing choices for learners and Learning Proceedings ascilite Singapore, p. 159–167. Singapore: Nanyang Technological University, 2007. Disponível em: http://www.ascilite.org/conferences/singapore07/procs/clayton.pdf. Acesso em: 20 de jan. 2022.

CRUZ, Márcia; FONTAINE, Anne Maire. Transição para o Ensino Superior: O papel da Instituição e dos seus atores no processo de adaptação: Saúde e Qualidade de Vida em análise - In: IV Congresso de Saúde e Qualidade de Vida: Livro de atas. Escola Superior de Enfermagem do Porto: Núcleo de Investigação em Saúde e Qualidade de Vida. Porto, p. 325-333, 2009.

FIGUEIREDO, Anelice Banhara; VEIGA, Feliciano; GARCIA, Óscar. Envolvimento dos estudantes do ensino superior no brasil e regime de frequência. In: Anabela Pereira; Rosa Gomes (Coord.) Livro de Atas do Simpósio Internacional de Psicologia da Educação: Passado, Presente e Futuro, p. 256-265, set. 2021. Universidade de Aveiro, Aveiro. Disponível em: http://sinpe20.web.ua.pt/wp-content/uploads/2021/12/LIVRO_ATAS_SInPE20_978972789715_5.pdf. Acesso em: 14 ago. 2022.

FRASER, Barry. Science learning environments: Assessment, effects and determinants. In: Barry Fraser; Kenneth Tobin (Eds.) International handbook of science education, p. 527–564, 1998. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.

FRASER, Barry. Learning environments research: Yesterday, today and tomorrow. In: Swee Chiew Goh; Myint Swe Khine (Eds.) Studies in educational learning environments: An International Perspective, p. 1–25, 2002. River Edge, New Jersey: World Scientific.

GARCIA, Vera; CARVALHO, Paulo. Educação à distância (EAD), conceitos e reflexões. Medicina (Ribeirão Preto), v. 48, n. 3, p. 209-213, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v48i3p209-213. Acesso em: 20 jan. 2022.

JESUS, Angelo; GOMES, Maria João; CUNHA, Agostinho; CRUZ, Agostinho. Validade e fidelidade da versão portuguesa reduzida do web based learning environment inventory. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 17, n. 1, p. 179–199, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.5944/ried.17.1.11579. Acesso em: 20 jan.2022.

KONRATH, Mary Lúcia Pedroso; TAROUCO, Liane; BEHAR, Patricia Alejandra. Competências: desafios para alunos, tutores e professores da EaD. Novas Tecnologias na Educação, v. 7, n. 1, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.13912. Acesso em 20 jan. 2022.

LAROCQUE, Michelle. Assessing perceptions of the environment in elementary classrooms: The link with achievement. Educational Psychology in Practice, v. 24, n. 4, p. 289–305, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1080/02667360802488732. Acesso em: 20 jan. 2022.

LITTO, Fredric; FORMIGA, Marcos (Org.) Educação a Distância: Estado da Arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

LUKETIC, Christine; DOLAN, Erin. Factors influencing student perceptions of high-school science laboratory environments. Learning Environment Research, v. 16, n. 1, p. 37–47, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10984-012-9107-5. Acesso em: 3 fev. 2022.

MILL, Daniel. Docência Virtual: uma visão crítica. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MASTAN, Ignatius Adrian; SENSURE, Dana Indra; SURYONO, Ryan Randy; KAUTSARINA, Kautsarina. Evaluation of distance learning system (e-learning): a systematic literature review. Jurnal Teknoinfo, v. 16, n.1, p. 132-137, 2022. Disponível em: https://ejurnal.teknokrat.ac.id/index.php/teknoinfo/article/view/1736. Acesso em: 12 jun. 2022.

NOGUEIRA, Silvia Cristina Gomes; BATISTA, Valter Pedro. A Educação Superior em Tempos de Pandemia: EaD ou Ensino Remoto Emergencial. In: Anais do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias: Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, São Carlos, ago. 2020 Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1705. Acesso em: 31 jun. 2022.

PEREIRA, Alda; OLIVEIRA, Isolina; AMANTE, Lúcia. Fundamentos da avaliação alternativa digital. In: Teresa Cardoso; Alda Pereira; Luís Nunes (Eds.) Avaliação e Tecnologias no Ensino Superior. Lisboa: Universidade Aberta, p. 1-21, 2015. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/5775/1/ebookLEaD_1.pdf. Acesso em: 27 jun. 2022.

PEREIRA, Anabela; GOMES, Rosa Maria; ABRANTES, Natália. Psychosocial e-learning environment in Portuguese higher education by DELES. In: Maria Helena Pedrosa-de-Jesus; Carol Evans; Zarina Charlesworth; Eva Cools (Eds.) ELSIN XV: Exploring styles to enhance learning and teaching in diverse contexts, p. 363–367, 2010. Aveiro: Universidade de Aveiro.

PEREIRA, Anabela Sousa; GOMES, Rosa Maria; MARQUES, Daniel Ruivo; WALKER, Scott. Psychometric Properties of the European Portuguese Version of the Distance Education Learning Environments Survey (DELES). Current Psychology, v. 40, n. 1, p. 367-378, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s12144-018-9919-2. Acesso em: 12 out. 2021.

PEREIRA, Anabela; MOREIRA, António; CHALÓ, Paulo; SANCHO, Luís; VARELA, Ana; OLIVEIRA, Carla. Development Challenges of a Full Integrated App in Higher Education. In: Gaming and Technology Addiction: Breakthroughs in Research and Practice. Management Association, Information Resources, p. 117-139. Hershey, PA: IGI Global, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.4018/978-1-5225-0778-9.ch007. Acesso em: 12 out. 2021.

PORTUGAL, Decreto-Lei n.º 133/2019 de 3 de setembro. Aprova o regime jurídico do ensino superior ministrado a distância. Diário da República, 1ª Série, 168, 49-57.

RUIZ, Sofia Maria de Araújo; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática pedagógica colaborativa: pesquisa-ação em um curso de administração. In: Amélia Lopes; Maria Auxiliadora Cavalcante; Dalila Andrade Oliveira; Álvaro Moreira Hypólito. (Orgs.) Trabalho Docente e Formação: Políticas, Práticas e Investigação: Pontes para a mudança, p. 5425-5437, 2014. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/TrabalhoDocenteEFormacao_Vol_IV.pdf. Acesso em: 12 jun. 2022.

SAHIN, Ismail. Predicting student satisfaction in distance education and learning environments. Turkish Online Journal of Distance Education, v. 8, n. 2, p.113–119, 2007. Disponível em: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/156345. Acesso em: 14 fev. 2022.

SANTOS, Hugo Miguel. Os desafios de educar através da Zoom em contexto de pandemia: investigando as experiências e perspetivas dos docentes portugueses. Práxis Educativa, v. 15, p. 1–17, 2020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15805. Acesso em: 25 jul. 2022.

VASCONCELOS, Cristiane Regina Dourados; JESUS, Ana; SANTOS, Carine. Ambiente virtual de aprendizagem (AVA) na educação a distância (EAD): um estudo sobre o moodle, Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 3, p. 15545-15557, 2020. Disponível em: http://doi.org/10.34117/bjdv6n3-433. Acesso em: 25 jul. 2022.

WALKER, Scott Loren; FRASER, Barry. Development and validation of an instrument for assessing distance education learning environments in higher education: the distance education learning environments survey (DELES). Learning Environments Research. Springer, v. 8, p. 89-308, 2005.

Published

06-12-2022

How to Cite

Silva Gomes, R. M., Pereira, G. R., & Carvalho, G. M. . (2022). Distance education and learning in brazilian and portuguese higher education in pandemic times. Journal Education in Question, 60(65). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID30363