Public school administration: the distance between discourse and action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n67ID32061

Keywords:

Política Educacional, Gestão Escolar Democrática, Diretores Escolares, Pesquisa

Abstract

This text aims to expand the methodological framework of studies that analyze the daily management of public schools. The proposed cut-off uses data from a survey conducted and investigates the gap between discourse and action over the democratic management of school principals of three different Elementary Schools of Curitiba's municipal education system. Through a questionnaire, shadowing, interviews and observations, a typology was built with four categories: Democratic Administration; Democratic Administration’; Traditional Administration and Traditional Administration’". These categories allowed the comparison with the empirical reality, with theory (LIMA 1998; PARO, 2012, 2016; SOUZA, 2009; WEBER, 2000) and among the management cases of the three school principals. The outcomes obtained point out that the three cases observed presented a similar democratic discourse, denouncing the influence of the early and continual education of these professionals Among other aspects, the action was distinguished in each one of the cases. The article concludes that the contributions of each research techniques were fundamental in the production of results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Kussem, Universidade Federal do Paraná

É doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná. Professora do magistério da Rede Municipal de Ensino de Curitiba (Paraná).

Ângelo Ricardo de Souza, Universidade Federal do Paraná

É prof. Dr. da Universidade Federal do Paraná e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Integra o Núcleo de Políticas Educacionais. É Coordenador da Área de Educação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

References

ARON, Raymond. As etapas do pensamento sociológico. 2 ed. São Paulo: Martins Fonte,1987.

BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia: uma defesa das regras do jogo. Tradução Marco Aurélio Nogueira. 14. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

CAETANO, Maria Raquel; RUÍZ, Samuel Hilcías Carvajal; SANTOS, Arlete Ramos dos. Reformas educativas y redes globales para la educación Latinoamericana. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 56, p. 1-24, abr./jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/21586/13123. Acesso em: 3 maio 2023.

COHN, Gabriel. Alguns problemas conceituais e de tradução em Economia e Sociedade. In: WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Brasília: Universidade de Brasília, 2000.

JASPERS, Karl. Método e visão do mundo em Weber. In: COHN, Gabriel (org.). Sociologia: para ler os clássicos. Rio de Janeiro: Livros técnicos e científicos, 1977.

MCDONALD, Seonaidh. Studying actions in context: a qualitative shadowing method for organizational research. Qualitative Research, v. 5, n. 4, p. 455-473, nov. 2005. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1468794105056923. Acesso em: 30 jan. 2018.

MOREIRA, Claudia Regina Baukat Silveira. SOUZA, Ângelo Ricardo de. A Sociologia Weberiana e sua articulação com a pesquisa em políticas educacionais. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 3, p. 931-949, jul./set. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623653059. Acesso em: 15 set. 2022.

LIMA, Licínio Carlos. A escola como organização e a participação na organização escolar. 2. ed. Braga: Universidade do Minho, 1998.

LIMA, Licínio Carlos. Por que é tão difícil democratizar a gestão da escola pública? Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 68, p. 15-28, mar./abr. 2018. Disponível em: DOI: 10.1590/0104-4060.57479. Acesso em: 20 ago. 2022.

PARO, Vitor Henrique. Administração escolar: introdução crítica. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PARO, Vitor Henrique. Por dentro da escola pública. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2016.

PIRES, Álvaro. Sobre algumas questões epistemológicas de uma metodologia geral para as ciências sociais. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução Ana Cristina Arantes Nasser. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2018.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. A natureza política da gestão escolar e as disputas pelo poder na escola. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 49, jan./abr. 2012. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v17n49/a08v17n49.pdf. Acesso em: 30 jun. 2017.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista, Curitiba, v. 25, n. 3, p. 123-140, dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v25n3/07.pdf Acesso em: 30 jun. 2017.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. As condições de democratização da gestão da escola pública brasileira. Ensaio: Avaliação e Políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 27, n. 103, p. 271-290, abr./jun. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601470. Acesso em: 1º ago. 2022.

TRAGTENBERG, Maurício. Introdução à edição brasileira: atualidade de Weber. In: WEBER, Max. Metodologia das Ciências Sociais. Tradução Augustin Wernet. 5. ed. São Paulo: Cortez; Campinas: Editora Unicamp, 2016.

WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Tradução Regis Barbosa e Karen Elsabe Barbosa. 4 ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2000.

WEBER, Max. Ciência e política duas vocações. Tradução Leonidas Hegenberg e Octany Silveira da Mora.18. ed. São Paulo: Cultrix, 2011.

YOUNG, Iris Marion. Comunicação e o outro: além da democracia deliberativa. In: SOUZA, Jessé (org.). Democracia hoje: novos desafios para a teoria democrática contemporânea. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

Published

18-05-2023

How to Cite

Kussem, J., & de Souza, Ângelo R. (2023). Public school administration: the distance between discourse and action. Journal Education in Question, 61(67). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n67ID32061