Mbo'ehára rembiapo beyond alignment with the logic of capital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n68ID32167

Keywords:

Teacher education, Curriculum guidelines, Logic of capital, Social Transformation

Abstract

The objective of this article is to analyze the trajectory of teachers’ education (mbo'ehára rembiapo) in Brazil, from the 1990s onwards, and to reflect on the development of a broad education, in the sense of breaking up with the alignment with of the logic of capital. The research has a qualitative approach, mediated by bibliographical and documentary research methodologies, and uses the dialectic as an analysis criterion. The pragmatist logic, the progressive perspective and the retrogression in the mbo’ehára rembiapo are discussed. The results indicate that the national curriculum guidelines for the mbo'ehára rembiapo were an advance for the identity of the degree courses; and that another education is possible, based on integral human formation, beyond alignment with the logic of capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Oliveira dos Santos Siqueira, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal do Rio Grande do Norte. Integra o Núcleo de Pesquisa em Educação.

José Moisés Nunes da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

É Prof. Dr. do Instituto Federal do Rio Grande do Norte e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Integra o Núcleo de Pesquisa em Educação.

References

AZEVEDO, Alexandre Ramos de. A evasão nos cursos de licenciatura: onde está o desafio? In: MORAES, Gustavo Henrique; ALBUQUERQUE, Ana Elizabeth Maia de (org.). Pesquisa em educação e transformação. Brasília: Inep, 2019.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2022]. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm>. Acesso em: 23 mar. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, 23 dez. 1996.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, 9 abr. 2002.

BRASIL. Decreto nº 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Instituiu a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, 30 jan. 2009.

BRASIL. Lei nº13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, 26 jun. 2014.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, 2 jul. 2015.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, 22 dez. 2017.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 4, de 17 de dezembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio (BNCC-EM). Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, 18 dez. 2018.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica. Brasília, DF, 2019. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, 15 abr. 2020.

CABRAL NETO, Antônio. Mudanças contextuais e as novas regulações: repercussões no campo da política educacional. Revista Educação em Questão, Natal, v. 42, n. 28, p. 7-40, jan./abr. 2012.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Portaria nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa de Residência Pedagógica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, 01 mar. 2018.

COORDENAÇÃO de Aperfeiçoamento De Pessoal De Nível Superior. Relatório de Gestão 2021. Brasília: Capes, 2022.

COORDENAÇÃO de Aperfeiçoamento De Pessoal De Nível Superior. Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR. Brasília: Capes, 2023.

DIOGO, Maria Fernanda; CHRIST, Charles Augusto. Psicologia e formação docente: memórias evocadas acerca da disciplina psicologia educacional.

Revista Educação em Questão, Natal, v. 60, n. 66, p. 1-22, out./dez. 2022.

DOURADO, Luiz Fernandes. A institucionalização do Sistema Nacional de Educação e o Plano Nacional de Educação: proposições e disputas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 39, n. 143, p. 477-498, abr./jun. 2018.

FERREIRA, Maria Antonia Vidal. Uma leitura comparativa entre as Resoluções n. 2/2015 e n. 2/2019. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro; SANTOS, Jocyléia Santana dos (org.). Formação de professores para a Educação Básica. Petrópolis: Vozes, 2022.

FREITAS, Helena Costa Lopes de. Formação de Professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 136-167, set. 2002.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: para além da “teoria da curvatura da vara”. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 227-239, dez. 2013.

SCHEIBE, Leda; BAZZO, Vera Lúcia. Formação de professores da educação básica no ensino superior: diretrizes curriculares pós 1996. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 2, n. 2, p. 241-256, maio/ago. 2016.

SILVA, Edna Lúcia da; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. rev. atual. Florianópolis: UFSC, 2005.

SILVA, José Moisés Nunes da; NUNES, Vandernúbia Gomes Cadete. Formação continuada docente: uma análise a partir da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB/1996) e das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica (Resolução CNE-CP 2/2015). Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 8, p. 1-22, 2020.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Formação de Professores: uma análise por dentro da Resolução n. 2/2019. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro; SANTOS, Jocyléia Santana dos (org.). Formação de professores para a Educação Básica. Petrópolis: Vozes, 2022.

Published

31-08-2023

How to Cite

Siqueira, A. O. dos S., & Nunes da Silva, J. M. (2023). Mbo’ehára rembiapo beyond alignment with the logic of capital. Journal Education in Question, 61(68). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n68ID32167