Contrastive research through dialectic lens
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n69ID32310Keywords:
Scientific methodology, Contrastive research, Dialectics, Historical and dialectical materialismAbstract
The permanent scientific production (and profusion) in the field of social sciences and education, amid the macro-social context of great uncertainties and changes that the world is experiencing, requires continuous reflections and debates regarding old and new questions about the research method(s) in the field of social sciences in general, and education in particular. This article aims to highlight problematizations around traditional methodological approaches and to present theoretical and methodological outlines of contrastive research, conceived here through the lens of three core categories – totality, contradiction, and mediation –, taking as its epistemological and methodological point of view the materialist and dialectical perspective. In search of the goal, a study of these theoretical categories was carried out, as well as analysis of methodological outlines, with a view to the proposition that singles out studies of a contrastive nature. As the foundations of this text indicate, the dialogue with the reader is essential for the corpus of the study.
Downloads
References
CHAUI, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2000.
CLÉMENT, Élizabeth; DEMONQUE, Chantal; HANSEN-LOVE, Laurence; KAHN, Pierre. Dicionário prático de filosofia. Tradução Manuela Torres. Lisboa: Terramar, 1999.
CHEPTULIN, Alexandre. A dialética materialista: categorias e leis da dialética. Tradução: Leda Rita Cintra Ferraz. São Paulo: Editora Alfa-Omega, 1982.
DESCARTES, René. Discurso do método. Tradução Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. Tradução Jefferson Luiz Camargo. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. Tradução Eduardo Lúcio Nogueira. 9. ed. Lisboa: Presença, 2004.
ENGELS, Friedrich. A Dialética da natureza. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
GIDDENS, Anthony. Sociologia. Tradução Ronaldo Cataldo Costa. 6ed. Porto Alegre: Penso, 2012.
GAMBOA, Silvio Ancisar Sánchez. Pesquisa qualitativa: superando tecnicismos e falsos dualismos. Contrapontos, Itajaí, v. 3, n. 3, p. 393-405, set./dez. 2003. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/735. Acesso em: 20 out. 2019.
GERTH, Hans; MILLS, Charles. Introdução. In: WEBER, Max. Ensaios de Sociologia. Tradução Waltensir Dutra. 5. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1982.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 2. ed. Tradução Célia Neves e Alderico Toribio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.
LEFEBVRE, Henri. Lógica formal, lógica dialética. Tradução Carlos Nelson Coutinho. 5. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. Tradução e introdução Florestan Fernandes. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
MARX, Karl. Crítica da filosofia do direito de Hegel. Tradução Rubens Enderle e Leonardo de Deus. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2010.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. O processo de produção do capital. Tradução Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013. Livro I.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Tradução Luís Claudio de Castro Costa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
PAULO NETTO, José. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão popular, 2011.
QUINTANEIRO, Tania. Um toque de clássicos: Durkheim, Marx e Weber. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.
SAVIANI, Dermeval. O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 26-43, jun. 2015. ISSN: 2175-5604. DOI: http://dx.doi.org/10.9771/gmed.v7i1.12463.
SCHNEIDER, Sergio; SCHIMITT, Claudia Job. O uso do método comparativo nas ciências sociais. Cadernos de Sociologia, Porto Alegre, v. 9, p. 49-87, 1998. Disponível em: https://bit.ly/31CVqON. Acesso em: 20 set. 2019.
TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
WEBER, Max. Conceitos Básicos de Sociologia. Tradução Rubens Eduardo Ferreira Frias e Gerardes Georges Delaunay. São Paulo: Centauro, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal Education in Question
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.