Contributions of the exercise of sociological imagination to the construction of scientific thinking in teacher education
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n69ID32714Keywords:
Sociological imagination, Scientific thinking, Teacher formation, Teacher-researcherAbstract
This study highlights the development of scientific thinking as fundamental knowledge for teacher professionalization, which is directly associated with the ability to contextualize and problematize the context of action, a necessary skill for reflecting on practice, as well as the construction of problem situations that can mobilize teaching work. It is intended to learn about the contributions of the exercise of sociological imagination to the development of scientific thinking in teacher education. This is a theoretical study with a qualitative approach, in which we use a bibliographic procedure, mainly guided by works on sociological imagination from the perspective of Mills and Giddens. In this context, this manuscript presents the exercise of sociological imagination, proposed by sociologists Charles Wright Mills and Anthony Giddens as a possible procedure for the development of scientific thinking in teachers, which can even be present in teacher formation processes.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2012.
ANDRÉ, Marli. Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2016.
BIZZO, Nélio. Pensamento científico. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf. Acesso em: 17 jan. 2023.
DEMO, Pedro. Metodologia da investigação em educação. Campo Largo: Ibpex, 2005.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; ZEICHNER, Kenneth M. A pesquisa na formação e no trabalho docente. São Paulo: Autêntica, 2017.
DUSSEL, Inés. A transmissão cultural assediada: metamorfoses da cultura comum na escola. Caderno de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 137, p. 351-365, maio/ago. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/SRvPrGHbRpbbLdCHFLSTXJj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 jan. 2023.
FARIA, Alexandre Fagundes; MOURA VAZ, Arnaldo de. Pensamento científico empregado em tarefas de Física Básica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 22, n. 1, 2017. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/548. Acesso em: 17 jan. 2023.
FURMAN, Melina. O ensino de ciências no ensino fundamental: colocando as pedras fundacionais do pensamento científico. São Paulo: Sangari Brasil, 2009.
GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.
LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 10, p. 37-45, 2007.
GARCIA, Carlos Marcelo. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p. 7-22, 2009. Disponível em: http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/130. Acesso em: 17 jan. 2023.
MILLS, Charles Wright. A promessa. In: MILLS, Charles Wright A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1959.
NÖRNBERG, Marta. Políticas conservadoras e (des) intelectualização da docência. Praxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/about/contact. Acesso em: 17 jan. 2023.
NÓVOA, António Manuel Seixas Sampaio da. Escola e professores: proteger, transformar, valorizar. Salvador: Iat, 2022. Disponível em: https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2022/02/antonio-novoa-livro-em-versao-digital-fevereiro-2022.pdf. Acesso em: 8 abr. 2022.
PÉREZ-GÓMEZ, Ángel I. La función y formación del profesor/a en la enseñanza para la comprensión. Diferentes perspectivas. In: GÓMEZ, Ángel I. Pérez. Comprender y transformar la enseñanza. Editora Morata, 1992.
PESCE, Marly Krüger de; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Formação do professor pesquisador na perspectiva do professor formador. Formação Docente: Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 4, n. 7, p. 39-50, 2012. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/62. Acesso em: 17 jan. 2023.
PIZZANI, Luciana; SILVA, Rosemary Cristina da; BELLO, Suzelei Faria; HAYASH, Maria Cristina Piumbato Innocentini. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 10, n. 2, p. 53-66, jul./dez, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1896. Acesso em: 17 jan. 2023.
SOUZA, Girlene Santos de; SANTOS, Anacleto Ranulfo dos; DIAS, Viviane Borges. Metodologia da pesquisa científica: a construção do conhecimento e do pensamento científico no processo de aprendizagem. Porto Alegre: Animal, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.