Contributions of the exercise of sociological imagination to the construction of scientific thinking in teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n69ID32714

Keywords:

Sociological imagination, Scientific thinking, Teacher formation, Teacher-researcher

Abstract

This study highlights the development of scientific thinking as fundamental knowledge for teacher professionalization, which is directly associated with the ability to contextualize and problematize the context of action, a necessary skill for reflecting on practice, as well as the construction of problem situations that can mobilize teaching work. It is intended to learn about the contributions of the exercise of sociological imagination to the development of scientific thinking in teacher education. This is a theoretical study with a qualitative approach, in which we use a bibliographic procedure, mainly guided by works on sociological imagination from the perspective of Mills and Giddens. In this context, this manuscript presents the exercise of sociological imagination, proposed by sociologists Charles Wright Mills and Anthony Giddens as a possible procedure for the development of scientific thinking in teachers, which can even be present in teacher formation processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Coêlho dos Santos, Universidade Regional de Blumenau

É Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional de Blumenau. Integra o Grupo de Pesquisa em Formação de Professores e Práticas Educativas.

Roberta Andressa Pereira, Universidade Regional de Blumenau

É Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional de Blumenau. Integra o Grupo de Pesquisa em Formação de Professores e Práticas Educativas.

Rita Buzzi Rausch, Universidade Regional de Blumenau

É Prof.ª Dr.ª da Universidade Regional de Blumenau e da Universidade da Região de Joinville. Integra o Grupo de Pesquisa em Formação de Professores e Práticas Educativas e o Grupo de Pesquisa Trabalho e Formação Docente.

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2012.

ANDRÉ, Marli. Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2016.

BIZZO, Nélio. Pensamento científico. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf. Acesso em: 17 jan. 2023.

DEMO, Pedro. Metodologia da investigação em educação. Campo Largo: Ibpex, 2005.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; ZEICHNER, Kenneth M. A pesquisa na formação e no trabalho docente. São Paulo: Autêntica, 2017.

DUSSEL, Inés. A transmissão cultural assediada: metamorfoses da cultura comum na escola. Caderno de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 137, p. 351-365, maio/ago. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/SRvPrGHbRpbbLdCHFLSTXJj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 jan. 2023.

FARIA, Alexandre Fagundes; MOURA VAZ, Arnaldo de. Pensamento científico empregado em tarefas de Física Básica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 22, n. 1, 2017. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/548. Acesso em: 17 jan. 2023.

FURMAN, Melina. O ensino de ciências no ensino fundamental: colocando as pedras fundacionais do pensamento científico. São Paulo: Sangari Brasil, 2009.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.

LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 10, p. 37-45, 2007.

GARCIA, Carlos Marcelo. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p. 7-22, 2009. Disponível em: http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/130. Acesso em: 17 jan. 2023.

MILLS, Charles Wright. A promessa. In: MILLS, Charles Wright A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1959.

NÖRNBERG, Marta. Políticas conservadoras e (des) intelectualização da docência. Praxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/about/contact. Acesso em: 17 jan. 2023.

NÓVOA, António Manuel Seixas Sampaio da. Escola e professores: proteger, transformar, valorizar. Salvador: Iat, 2022. Disponível em: https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2022/02/antonio-novoa-livro-em-versao-digital-fevereiro-2022.pdf. Acesso em: 8 abr. 2022.

PÉREZ-GÓMEZ, Ángel I. La función y formación del profesor/a en la enseñanza para la comprensión. Diferentes perspectivas. In: GÓMEZ, Ángel I. Pérez. Comprender y transformar la enseñanza. Editora Morata, 1992.

PESCE, Marly Krüger de; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Formação do professor pesquisador na perspectiva do professor formador. Formação Docente: Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 4, n. 7, p. 39-50, 2012. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/62. Acesso em: 17 jan. 2023.

PIZZANI, Luciana; SILVA, Rosemary Cristina da; BELLO, Suzelei Faria; HAYASH, Maria Cristina Piumbato Innocentini. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 10, n. 2, p. 53-66, jul./dez, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1896. Acesso em: 17 jan. 2023.

SOUZA, Girlene Santos de; SANTOS, Anacleto Ranulfo dos; DIAS, Viviane Borges. Metodologia da pesquisa científica: a construção do conhecimento e do pensamento científico no processo de aprendizagem. Porto Alegre: Animal, 2013.

Published

26-10-2023

How to Cite

Coêlho dos Santos, A., Pereira, R. A., & Buzzi Rausch, R. (2023). Contributions of the exercise of sociological imagination to the construction of scientific thinking in teacher education. Journal Education in Question, 61(69). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n69ID32714