Who doesn't cheat doesn't leave school?

Bricolage of high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n68ID32756

Keywords:

Bricolage, Cheating on a test, High school students, Relationship with knowledge

Abstract

The article has as object of study the subjective question, the relationship between the students' knowledge and the bricolages they sustain in the high school classes of a state school in the city of Cumbe, state of Sergipe. We have, as a starting point, two questions: what is the relationship between students' knowledge and bricolage? What is the meaning of cheating on a test for students? We used elements of Bernard Charlot's knowledge, mainly, desire, subjective position, figures of learning and epistemic relationship with knowledge; and the notion of bricolage from Michel de Certeau. It is concluded that cheating is an alternative for the student not to fail in a particular subject with which he/she has no affinity or finds difficult to study and learn. It is a motivational device, with immediacy and mobilization character, because it finds meaning in overcoming the symbolic logics of the school in the face of a written test. In addition, it is a device of relationship with knowledge that confronts the norms and symbolic logics of the school and of specific subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eanes dos Santos Correia, Universidade Federal de Sergipe - Universidade Estadual da Bahia

É Prof. Dr. da Universidade Federal de Sergipe e da Universidade Estadual da Bahia e docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos. Integra o Grupo de Estudo e Pesquisa Educação e Contemporaneidade.

Veleida Anhai Cápua da Silva Charlot, Universidade Federal de Sergipe

É Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal de Sergipe e do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. É Líder do Grupo de Pesquisa Educação e Contemporaneidade.

Willdson Robson Silva do Nascimento, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

É Prof. Dr. da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” e do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência. Integra o Grupo de Pesquisa Educação e Contemporaneidade e do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Inclusão Escolar.

References

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. 3. ed. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 1998.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: ARTMED, 2000.

CHARLOT, Bernard. Educação ou Barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. São Paulo: Cortez, 2020.

CHARLOT, Bernard. Os Fundamentos Antropológicos de uma Teoria da Relação com o Saber. Revista Internacional Educon, v. 2, n. 1, 1-18, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47764/e21021001. Acesso em: 24 mai. 2023.

CORREIA, Eanes dos Santos; SILVA, Veleida Anahi; NASCIMENTO, Willdson Robson Silva do; CHARLOT, Yan Cápua. A unidade dialética ensino e aprendizagem: um processo não linear. Revista Internacional Educon, v. I, n. 1, set. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.47764/e20011009 . Acesso em: 25 mai. 2023.

CORREIA, Eanes dos Santos; SILVA, Veleida Anahi; NASCIMENTO, Willdson Robson Silva do. O que fazer com o que as aulas remotas fazem comigo? Posição subjetiva de estudantes de uma escola pública. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, São Paulo, v. 39, n.82, p.109-124, 2021. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/882. Acesso em: 27 de mai. 2023.

ESTUDANTE 1. Questionário. Cumbe (Sergipe), 16 dez. 2022.

ESTUDANTE 2. Questionário. Cumbe (Sergipe), 16 dez. 2022.

ESTUDANTE 3. Questionário. Cumbe (Sergipe), 16 dez. 2022.

ESTUDANTE 4. Questionário. Cumbe (Sergipe), 16 dez. 2022.

ESTUDANTE 5. Questionário. Cumbe (Sergipe), 16 dez. 2022.

SARTRE, Jean-Paul. Crítica da razão dialética: precedido por questões de método. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

Published

04-09-2023

How to Cite

Correia, E. dos S., Cápua da Silva Charlot, V. A., & Silva do Nascimento, W. R. (2023). Who doesn’t cheat doesn’t leave school? Bricolage of high school students. Journal Education in Question, 61(68). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n68ID32756