National education plan (2014-2024) and its monitoring by the federal court of accounts
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n69ID33155Keywords:
Evaluation, Federal Court of Accounts, National Education Plan, MonitoringAbstract
The supervision of public resources has become one of the axes of Brazilian educational policy. This understanding has been guiding the actions of the Federal Court of Accounts (TCU, in Portuguese abbreviation) regarding the monitoring of the National Education Plan (2014-2024) [PNE, in Portuguese abbreviation]. This article aims to address this issue and is structured in three sections: the first discusses the role of the TCU as an external control body in monitoring the PNE; the second highlights the methodology used to monitor the PNE; the third presents the results of the 4th PNE Monitoring Report, produced within the TCU. The research procedure used was document analysis and consultation to the database on the TCU’s website. The conclusion brings to light the importance of monitoring and evaluation of the PNE by external control bodies to public policy makers as the TCU, in view of the need for civil society to monitor the actions taken and the results achieved by the mentioned plan.
Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela. Para uma conceitualização alternativa de accountability em educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 471-484, abr./jun. 2012. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 10 maio 2023.
ARAÚJO, Cláudia da Luz Brant; MAIA, Luiz Cláudio Gomes. Gestão pública e o governo eletrônico: estudo sobre sítios institucionais de Prefeituras no Estado de Minas Gerais. Revista Democracia Digital e Governo Eletrônico. Florianópolis, n. 10, p. 76-103, 2014.
AZEVEDO, Janete Maria Lins. A educação como política pública. 3. ed. Campinas São Paulo: Autores Associados, 2004.
BASTOS, Gloria Maria da Costa. A experiência do Tribunal de Contas da União em auditorias operacionais e avaliação de programas governamentais. Revista do TCU, Brasília, v. 33, n. 92, abr./jun. 2002. Disponível em: file:///D:/Users/Cabral/Downloads/816-Texto%20do%20artigo-1613-1-10-20151015.pdf. Acesso em: 22 abr. 2023.
BRASIL. Congresso Nacional. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br. Acesso em: 30 mar. 2023.
BRASIL. Presidência da República. Plano Diretor: Reforma do aparelho do Estado. Brasília, dez. 1995. Disponível em: http://www.biblioteca.presidencia.gov.br/publicacoes-oficiais/catalogo/fhc/plano-diretor-da-reforma-do-aparelho-do-estado-1995.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Pleno/Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 5, de 28 de abril de 2020. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Parecer-cne-cp-005-2020-04-28.pdf Acesso em: 15 abr. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação − PNE e dá outras providências. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014 Acesso em: 02 abr. 2023.
BRASIL. Tribunal de Contas da União. Regimento Interno. Boletim do Tribunal de Contas da União especial, ano 37, nº 24. Brasília: TCU, 2018. Disponível em: https://portal.tcu.gov.br/data/files/2A/C1/CC/6A/5C66F610A6B96FE6E18818A8/BTCU_01_de_02_01_2020_Especial%20-%20Regimento_Interno.pdf. Acesso em: 13 maio 2023.
BRASIL. Tribunal de Contas da União. Referencial de controle de políticas públicas. Brasília, 2020. Disponível em: https://portal.tcu.gov.br/data/files/EF/22/A4/9A/235EC710D79E7EB7F18818A8/1_Referencial_controle_politicas_publicas.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.
BRASIL. Tribunal de Contas da União. Relatório de acompanhamento: proposta de metodologia para acompanhamento do Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 (item 9.5 do acórdão 528/2015-plenário). Compatibilidade de objetivos e premissas. Aprovação. Determinações. Ciência. Disponível em: urn:lex:br:tribunal. contas.uniao;plenario:acordao:2016-04-06;795 Acesso em: 10 mar. 2023.
DRAIBE, Sônia Miriam. Avaliação da implementação: esboço de uma metodologia de trabalho em políticas públicas. In: BARREIRA, Maria Cecília Roxo Nobre; CARVALHO, Maria do Carmo Brant (org.). Tendências e perspectivas na avaliação de políticas públicas. São Paulo: (ESCREVER O NOME DA EDITORA - 2001.
LASCOUMES, Pierre; LE GALÈS, Patrick. Sociologia da ação pública. Maceió: EDUFAL, 2012.
SARAIVA, Enrique. Introdução à teoria da política pública. In: SARAIVA; Enrique; FERRAREZI, Elisabete (org.). Políticas públicas. Brasília: Escola Nacional de Administração Pública (ENAP), 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.