Between looking and reading
the photographic image present in children’s literature books
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n69ID33196Keywords:
Photographic image, Children's literature, Visual literacy, Visual educationAbstract
This text considers the image in children's literature books are texts capable of leading the young reader to a movement of dialogue and production of meanings. Given this, this article aims to analyze three different children's literature books that bring photography as art that composes the illustration, in order to reflect on the dimensions of narratives, aesthetic and literary present in such books and possibilities of working with illustrated narratives with the photography in educational practices. Opted for descriptive research, with a qualitative approach, based on the analysis of three children's books that bring photography as focus of illustration. As theoretical basis, the research was based on the studies of Sontag and Flusser on photography, Ramos on children's literature and Santaella on reading images. The study pointed out that photography associated with children's literature sharpens the eye, instigates the reading of images and favors the involvement of small readers.
Downloads
References
AZEVEDO, Ricardo. Imagens iluminando livros. 2002. Disponível em: www.ricardoazevedo.com.br. Acesso em: 5 mar. 2018.
BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHÍNO, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na Ciência da Linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec Editora, 2012.
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Tradução Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BELMIRO, Celia Abicalil. Textos visuais. In: FRADE, Isabel. Cristina Alves da Silva; VAL, Maria da Graça Costa; BREGUNCI, Maria das Graças de Castro (org.). Glossário ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014.
BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Tradução Marcus Vinicius Mazzari. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades, 2009.
BENJAMIN, Walter. Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Tradução Marijane Lisboa e Vera Ribeiro. Rio de Janeiro, Contraponto, 2012.
CASTANHA, Marilda. A linguagem visual no livro sem texto. In: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: Dcl, 2008.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.
DALCIN, Andreia. Rodrigues. A leitura do livro ilustrado e livro imagem: da criação ao leitor e suas relações entre texto, imagem e suporte. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA ANPEd SUL, 9, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2012.
DALCIN, Andreia Rodrigues. Um escritor e ilustrador (Odilon Moraes), uma editora (Cosac Naify): criação e fabricação de livros de literatura infantil. 2013. 236 f. Mestrado (Dissertação de Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2013.
FLUSSER, Vilem. Towards a philosophy of photography. Great Britain: Reaktionbooks, 2000.
GIRARDELLO, Gilka. Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 2, p. 75-92, maio/ago. 2011.
GOULART, Ilsa Vieira. O livro nas memórias de leitura. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n. 115, p. 567-582, abr./jun. 2011.
GOUULART, Ilsa Vieira. Entre a materialidade do livro e a interatividade do leitor: práticas de leitura. Revista digital de biblioteconomia e ciência da informação. Campinas, v. 12, n. 2, p. 5-19, maio/ago. 2014.
GOULART, Ilsa Vieira. A compreensão e conceituação de livro num jogo de representações. Revista Leitura: Teoria & Prática, Campinas, São Paulo, v. 34, n. 67, p. 69-82, 2016.
HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Tradução Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
MANGUEL, Alberto. Lendo Imagens: uma história de amor e ódio. São Paulo: Companhia de Letras, 2001.
MELLO, Roger. Contradança. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2011.
NAVES, Ludmila Magalhães. Educação para/do olhar: a dupla representação da ilustração nos livros de imagens de Marcelo Xavier. 2019. 135 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Federal de Lavras, 2019.
NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: Palavras e imagens. Tradução Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
PAULA, Branca Maria de. Truques coloridos. Belo Horizonte: Compor, 2011.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Ler é deixar o coração no varal. In: QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Sobre ler, escrever e outros diálogos. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
RAMOS, Graça. As imagens nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
RIBEIRO, Marcelo. A relação entre o texto e a imagem. In: OLIVEIRA, ILeda de. O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavras o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008.
ROSA, Sonia. Abraços pra lá e pra cá. Belo Horizonte: Nandyala, 2011.
SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.