Context of teaching work and performance in ENEM, in public and private schools
study in the light of Work Psychodynamics
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n69ID33265Keywords:
Psychodynamics of work, Teachers, High school, Work ContextAbstract
This article aims to understand teaching work, in public and private schools, in terms of student performance in the National Secondary Education Examination (ENEM). The research was based on Work Psychodynamics, a theory that guided the data analysis. Qualitative data collection occurred through 19 interviews with teachers from public and private schools. The results were analyzed based on the meaning nucleus analysis technique, with the help of the Atlas.ti software. The analysis and discussion of the results made it possible to describe the work of teachers, in the context of preparing students for the ENEM, as well as identifying that this context of external assessments can sometimes be prone to suffering and illness, especially in the private sphere. Using the categories of work organization, working conditions and labor relations, it was possible to identify convergences and divergences between public and private schools.
Downloads
References
ABIGAIL. Entrevista. Sobral (Ceará), 10 out. 2022.
ARAUJO, Ionara Coelho; LUQUINI, Isabela de Matos Alves Mendonça; DRUMOND E CASTRO, Maria Cristina. MAIA, Paula Lopes Oliveira; ESTEVES, Diogo Pires. Teletrabalho: considerações e motivação das relações de trabalho na saúde do trabalhador. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 10, n. 1, p. 1-12, 2021.
AREOSA, João. O trabalho como palco do sofrimento. International Journal on Work Condition, v. 15, p. 81-95, 2018.
AREOSA, João. Ensaio sobre psicodinâmica do trabalho. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 321-330, maio 2021.
BEDIN, Érika Pena; FONTES, Andréa Regina Martins; BRAATZ, Daniel. Discrepância entre o trabalho prescrito e real: o caso dos fiscais de contrato de serviços terceirizados das universidades federais do estado de São Paulo. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, v. 22, p. 232-249, 2020.
BECHI, Diego. O empresariamento da educação superior e as tecnologias de intensificação do trabalho docente. Roteiro, v. 47, 2022.
BENJAMIN. Entrevista. Sobral (Ceará), 10 out. 2022.
BORBA, Bruna Mainardi Rosso; DIEHL, Liciane; DOS SANTOS, Anelise Schaurich; MONTEIRO, Janine Kieling; MARIN, Angela Helena. Síndrome de Burnout em professores: estudo comparativo entre o ensino público e privado. Psicologia Argumento, v. 33, n. 80, p. 270-281, 2015.
BUENO, Lucimara de Castro; ZAMBON, Luciana Bagolin. Organização e realização do trabalho docente: prescrições e ações para o planejamento didático. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 55, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. LEI Nº 9.394, DE 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, n. 248, 23 dez. 1996, seção 1, p. 27833.
CAMPOS, Herculano Ricardo; LEAL, Záira Fátima de Rezende Gonzalez; FACCI, Marilda Gonçalves Dias. Direito à educação, formação do adolescente e adoecimento docente no Estado capitalista. Revista Educação em Questão, Natal, v. 54, n. 40, p. 205-230, 2016.
COSTA, Matheus Felisberto; MUELLER, Rafael. Flexibilização e precarização do trabalho docente. Revista de Ciências Sociais, n. 53, p. 181-197, 2020.
DAVI. Entrevista. Sobral (Ceará), 10 out. 2022.
DEJOURS, Christophe. A loucura do trabalho. 2ª edição. São Paulo, SP: Cortez – Oboré, 1992.
DEJOURS, Christophe. Psicodinâmica do trabalho e teoria da sedução. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 17, p. 363-371, 2012.
DEJOURS, Christophe.; DERANTY, Jean-Philippe.; RENAULT, Emmanuel.; SMITH, Nicholas. The return of work in critical theory: self, society, politics. New York: Columbia University Press, 2018.
DEJOURS, Christophe. Subjetividade, trabalho e ação. Revista Produção, v. 14, n. 3, p. 27-34, set./dez. 2004.
DEJOURS, Christophe. A. Trabalho vivo. Brasília: Paralelo, 2012. (Tomo II).
ESTEVES-FERREIRA, Alberto Abrantes; SANTOS, Douglas Elias; RIGOLON, Rafael Gustavo. Avaliação comparativa dos sintomas da síndrome de burnout em professores de escolas públicas e privadas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 19, p. 987-1002, 2014.
ESTER. Entrevista. Sobral (Ceará), 10 out. 2022.
EMANUEL. Entrevista. Sobral (Ceará), 10 out. 2022.
FELIX, Yana Thamires Mendes; ARAÚJO, Anísio José da Silva; MÁXIMO, Thaís Augusta Cunha de Oliveira. O. A concepção de cooperação das equipes do Serviço de Atendimento Móvel de Urgência (SAMU). Laboreal, v. 15, n. 1, 2019.
FELIPE. Entrevista. Sobral (Ceará), 10 out. 2022.
FERNANDES, Janaína da Silva Gonçalves; ANDRADE, Márcia Siqueira; FERREIRA, Victor Silva. Estudo sobre a relação professor-aluno. Revista de Pós-graduação Multidisciplinar, v. 1, n. 2, p. 335-346, 2017.
FERREIRA, Halder Brunner Nunes. A ausência dos pais na escola e a necessidade desta participação no contexto escolar. Intercursos Revista Científica, Ituiutaba, v. 16, n. 1, 2017.
GABRIEL. Entrevista. Sobral (Ceará), 10 out. 2022.
HADASSA. Entrevista. Fortaleza (Ceará), 7 nov. 2022.
JAIRO. Entrevista. Fortaleza (Ceará), 7 nov. 2022.
LEITHWOOD, Kenneth; HARRIS, Alma; HOPKINS, David. Seven strong claims about successful school leadership revisited. School leadership & management, v. 40, n. 1, p. 5-22, 2020.
LUCAS. Entrevista. Fortaleza (Ceará), 7 nov. 2022.
MACHADO, Danielle dos Santos. Gênero, violência e indisciplina na escola: percepções de alunos e professores. 2022. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Universidade Lusófona de Porto, Faculdade de Psicologia, Educação e Desporto, Porto, 2022.
MATEUS. Entrevista. Fortaleza (Ceará), 7 nov. 2022.
MARCOS. Entrevista. Sobral (Ceará), 10 out. 2022.
MENDES, Ana Magnólia. Psicodinâmica do trabalho: teoria, método e pesquisas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007.
NOGUEIRA, Sonia Terezinha Oliveira; BRASIL, Katia Tauroquella Rodrigues. O lugar do reconhecimento no trabalho docente. Revista Exitus, Santarém, v. 3, n. 2. 2013.
NOEMI. Entrevista. Sobral (Ceará), 10 out. 2022.
NUNES, Tiago Soares Nunes; TOLFO, Suzana da Rosa; ESPINOSA, Leonor Maria Cantera. Percepção sobre assédio moral para servidores universitários: da prática hostil a consequência da violência. Psicologia Argumento, v. 40, n. 108, 2022.
PETTAN, Lucia Rodante Corsi. SALTORATO, Patricia; TESSARINIB, Geraldo; SIGAHI, Tiago Fonseca Albuquerque Cavalcante. Organização e psicodinâmica do trabalho: diagnóstico dos riscos psicossociais dos trabalhadores do setor administrativo de uma multinacional em São Paulo. Revista de Ciências Gerenciais, v. 22, n. 36, p. 85-93, 2018.
PIOVEZAN, Patricia Regina; RI, Neusa Maria Dal. Flexibilização e Intensificação do trabalho docente no Brasil e em Portugal. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 2. 2019.
PUJOL, Andrea. Trabajo y subjetividad. Trazos para la construcción de una mirada regional. trabajo, actividad y subjetividad debates abiertos, Córdoba: Licencia Creative Commons, 2013.
REBECA. Entrevista. Fortaleza (Ceará), 7 nov. 2022.
RODRIGUES, Patrícia Ferreira; ALVARO, Alex Leandro Teixeira; RONDINA, Regina. Sofrimento no trabalho na visão de Dejours Revista Científica Eletrônica de Psicologia, Garça, v. 4, n. 7, 2006.
SARAH. Entrevista. Sobral (Ceará), 10 out. 2022.
SILVA, Isabel Cristina. MAFRA, Flavia Luciana Naves. Trabalho docente ou trabalho doente? Reflexões sobre o trabalho de professores universitários na contemporaneidade. In: ENCONTRO DA ANPAd, 8, 2014. Anais... Gramado (RS), 2014.
SOUZA, Karen. Gleica de Sá Souza; RODRIGUES, Barbara Barros Chacur. Relação escola e família: presença/ausência dos pais na vida escolar dos filhos. Revista dos Alunos de Pedagogia Faculdades Network. Revista da Faculdade de Pedagogia. Nova Odessa, v. 3, n. 1, 2012.
UCHIDA, Seije; SZNELWAR, Larte Idal; LANCMAN, Selma. Aspectos epistemológicos e metodológicos da psicodinâmica do trabalho. Travailler, n. 1, p. 45-59, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.