Professional development and learning to teach in the narratives of experienced Portuguese teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n71ID33521

Keywords:

Teaching life cycle, Teacher professional development, Professional education, Teacher education

Abstract

Teacher professional development is a process that occurs in continuous cycles throughout life. Thus, the article summarizes the results of research carried out in a post-doctoral internship whose objective was to analyze how experienced Portuguese teachers narrate their professional development process, identifying the sources that provided them with teacher knowledge. As for the approach, it is characterized as a qualitative field research, carried out with five teachers who work in two educational institutions in technical courses of professional education at a technical and higher level through biographical narratives. It was concluded that the entry into the profession occurred circumstantially. The main sources of knowledge are the experience in the training area and the reference teachers and, in relation to the feelings about the teaching career, they express motivation with the profession arising from the relationships they establish with students and recognition for the work done.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilandi Maria Mascarello Vieira, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

É Prof.ª Dr.ª da Universidade Comunitária da Região de Chapecó e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Integra o Grupo de Pesquisa Formação de Professores, Currículo e Práticas Pedagógicas.

Fernando Ilídio Ferreira, Universidade do Minho

É Prof. Dr. da Universidade do Minho e do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Criança. É Coordenador do Grupo de Investigação Contextos Quotidianos e Bem-Estar da Criança.

References

ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de; REIS, Adriana Teixeira; GOMBOEFF, Ana Lucia Madsen; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. As pesquisas sobre professores iniciantes: uma revisão integrativa. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v.14, p. 1-20, jan./dez. 2020.

ALVARENGA, Bruna Telmo; TAUCHEN, Gionara. Percepções e compreensões sobre o ciclo de vida profissional e o desinvestimento da carreira docente. Revista Conhecimento Online, Novo Hamburgo, v. 2, p. 25-45, jul./dez. 2018.

CARDOSO, Nelson Cândido Pedrosa. O início da actividade docente e a indução profissional: contributos para um programa de apoio a professores principiantes. 2007. Dissertação (Mestrado em Administração e Organização Escolar) – Universidade Católica Portuguesa. 2007.

CARDOSO, Nelson Cândido Pedrosa; FERREIRA, Fernando Ilídio. A problemática da indução profissional no ensino: o estado da arte em Portugal. COLÓQUIO AFIRSE, 16. 2009. Acta... Lisboa: Secção Portuguesa da AFIRSE, 2009.

CARDOSO, Nelson Cândido Pedrosa. Da carreira às trajetórias de inserção profissional: o caso dos licenciados em Educação de Infância e em Ensino Básico (1.º ciclo), pela Universidade do Minho, entre 2001 e 2010. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Minho, 2014.

CAVACO, Maria Helena. Ofício do Professor: o tempo e as mudanças. In NÓVOA, Antonio. (org.) Profissão Professor. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995, p.156-190.

COELHO, Ana Maria Simões; DINIZ-PEREIRA Júlio Emílio. Olhar o magistério "no próprio espelho": O conceito de profissionalidade e as possibilidades de se repensar o sentido da profissão docente. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 30, n.1, jun. 2017.

CORRÊA, Priscila Monteiro; PORTELLA, Vanessa Cristina Máximo. As pesquisas sobre professores iniciantes no Brasil: uma revisão. Olhar de professor, Ponta Grossa, v.15, n. 2, p. 223-236, 2012.

CRISTIANO. Relato. Braga, Portugal, 5 abr. 2023.

CUNHA, Maria Isabel da. Docência na universidade, cultura e avaliação institucional: saberes silenciados em questão. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 258-271, 2006.

CUNHA, Maria Isabel da. Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 87-101, 2016.

DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.

DOTTA, Leanete Thomas; LOPES, Amélia. O ciclo de vida dos professores e a extensão a idade da reforma: Perspetivas de estudo a partir de uma revisão de literatura. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 34, n. 2, p. 86-106, 2021.

ESTEVE, J. M. Ofício do Professor: o tempo e as mudanças. In: NÓVOA, A. (org.) Profissão Professor. 2 ed. Porto: Porto Editora, 1995, p.93-124.

ESTRELA, M. T. Velhas e novas profissionalidades, velhos e novos profissionalismos: tensões, paradoxos, progressos e retrocessos. Investigar em Educação. Revista da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Braga, v. 1, n. 2, p. 5-30, 2014.

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, António; FINGER, Mathias. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010.

FERREIRA, Lúcia Gracia; ANUNCIATO, Rosa Maria Moraes. Início da carreira docente: o que dizem as dissertações e teses brasileiras. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 17, n. 50, p. 421-459, 2020.

FLORES, Maria Assunção. (Des)ilusões e paradoxos: A entrada na carreira na perspectiva dos professores neófitos. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 12, n.1, p. 171-204, 1999.

FLORES, Maria Assunção. La investigación sobre los primeiros años de enseñanza. Lecturas e implicaciones, in: GARCIA, Carlos Marcelo (ed.). Profesores principiantes e inserción a la practica. Barcelona: Octaedro. 2008.

FLORES, Maria Assunção; FERREIRA, Fernando Ilídio. The Induction and Mentoring of New Teachers in Portugal: Contradictions, Needs and Opportunities. Research in Comparative and International Education, v. 4, n. 1, p. 63-73. 2009.

FLORES, Maria Assunção. Discursos do profissionalismo docente:

paradoxos e alternativas conceptuais. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 19 n. 59 out./dez. 2014.

GONÇALVES, José Alberto. A carreira das professoras do ensino primário. In: NÓVOA, António. (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000.

GROSSMAN, Pamela. Un estudio comparado: las fuentes del conocimiento didáctico del contenido en la enseñanza del inglés en secundaria. Revista de currículum y formación del professorado, Granada, v. 9, n. 2, 2005.

HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000.

JORGE. Relato. Braga, Portugal,12 abr. 2023.

JOSÉ. Relato. Braga, Portugal, 5 abr. 2023.

KUENZER, Acácia Zeneide. Formação de professores para a educação profissional e tecnológica. In: DALBEN, Ângela Loureiro de Freitas; DINIZ, Júlio; LEAL, Leiva; SANTOS, Lucíola (org.). Coleção Didática e Prática de Ensino. Belo Horizonte, Autêntica, 2010.

LIVOSSKY, Lisandra Almeida; TERRAZZAN, Eduardo Adolfo. As pesquisas sobre trabalho docente: caracterização de estudos publicados em periódicos nacionais. In: DALLA CORTE, Marilene Gabriel; SARTURI, Rosane Carneiro; POSSA, Leandra Bôer. (org.). Agendas políticas globais e locais e as práticas contemporâneas em educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019.

MARCELO, Carlos. A formação de professores: Centro de atenção e pedra-de-toque. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

MANOEL. Relato. Braga, Portugal, 5 abr.2023.

NEUSA. Relato. Braga, Portugal, 2 abr. 2023.

NÓVOA, António. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, António. (org.). Profissão professor. Porto: Porto, 2000.

NOVOA, António. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019.

NUNES, Célia; CARDOSO, Solange. Professores iniciantes: adentrando algumas pesquisas brasileiras. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 5, n. 9, p. 66-80, jul./dez. 2013.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Os trabalhadores da educação e a construção política da profissão docente no Brasil. Educar em Revista, Curitiba, n. especial, p.17-35, 2010.

PAPI, Silmara de Oliveira Gomes; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. As pesquisas sobre professores iniciantes: algumas aproximações. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 39‐56, dez. 2010.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino. O movimento (auto)biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Investigación Cualitativa, v. 2, p. 6-26, 2017.

SHULMAN, Lee. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, v.15, n. 2, p. 4-14, fev. 1986.

SHULMAN, Lee. Ensino, formação do professor e reforma escolar. In: CASTRO, Claudio de M; CARNOY, Martin. (org.). Como anda a reforma da educação na América Latina? Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1997.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, n. 13, jan./abr. 2000.

TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 551-571, abr./jun. 2013.

Published

15-02-2024

How to Cite

Vieira, M. M. M., & Ferreira, F. I. (2024). Professional development and learning to teach in the narratives of experienced Portuguese teachers. Journal Education in Question, 62(71). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n71ID33521