Team sports and teacher formation
power relations and resistance among students
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n69ID33612Keywords:
Gender, Power, Sports, Teacher formationAbstract
Our aim is to analyze gender relations and, specifically, exercises of power and resistance that emerge among students in team sports classes in a Physical Education teacher formation program. The research is ethnographically inspired and involved the participation of 86 students. The research sources were produced by observations of classes in Physical Education teacher formation – education program, recorded in a field diary, through focus groups and interviews, both recorded on a digital device and transcribed in full. The analyses, conducted with assistance of Nvivo 12 software, were anchored in Foucauldian, gender, and feminist studies, and indicate that students reproduce the traditional sports canon in which most men occupy privileged positions, while women are relegated to secondary positions. Nevertheless, many women and some men create resistance to access, remain in and transform the classroom context, requiring teachers to use inclusive pedagogical strategies, and provide equitable experiences in teacher formation.
Downloads
References
ADELMAN, Miriam. Mulheres no esporte: corporalidades e subjetividades. Movimento, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-29, jan. 2006.
ALTMANN, Helena. Educação física escolar: relações de gênero em jogo. São Paulo: Cortez, 2015.
ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.
ANTÔNIA. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 27 nov. 2019.
ARAÚJO, Lara Wanderley. Gênero e educação: um estudo sobre os saberes produzidos na formação inicial de professoras/es. 2015. 130 f. Dissertação (Mestrado em Direitos Humanos) – Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, 2015.
AUAD, Daniela; CORSINO, Luciano. Feminismos, interseccionalidades e consubstancialidades na Educação Física Escolar. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 26, n. 1, p. 1-13, jan. 2018.
AZZARITO, Laura; SOLMON, Melinda; HARRISON, Louis. “‘...If I Had a Choice, I Would…’ A Feminist Poststructuralist Perspective on Girls in Physical Education”. Research Quarterly for Exercise And Sport, v. 77, n. 2, p. 222-239, jun. 2006.
AZZARITO, Laura; KATZEW, Adriana. Performing Identities in Physical Education. Research Quarterly for Exercise And Sport, v. 81, n. 1, p. 25-37, mar. 2010.
BARBOUR, Rosaline. Grupos focais. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BRITO, Leandro Teófilo de; SANTOS, Mônica Pereira dos. Masculinidades na Educação Física escolar: um estudo sobre os processos de inclusão/exclusão. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 235-246, abr./jun. 2013.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.
CAMILA. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 27 nov. 2019.
CASTELLANI FILHO, Lino; SOARES, Carmem Lúcia; TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; VARJAL, Elizabeth; ESCOBAR, Micheli Ortega. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 2009.
CONNELL, Robert; MESSERSCHMIDT, James. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 241-282, jan./abr. 2013.
CLARK, Sheryl; PAECHTER, Carrie. “Why can't girls play football?”: gender dynamics and the playground. Sport, Education And Society, v. 12, n. 3, p. 261-276, ago. 2007.
CRESWELL, John Ward. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso, 2014.
DEVIDE, Fabiano Pries. Gênero e mulheres no esporte: história das mulheres nos jogos olímpicos modernos. Ijuí: Unijuí, 2005.
DUNNING, Eric; MAGUIRE, Joseph. As relações entre os sexos no esporte. In: KNIJNIK, Jorge Dorfman. Gênero e esporte: masculinidades e feminilidades. Rio de Janeiro: Apicuri, 2010.
EIZIRIK, Marisa Faermann. Michel Foucault: um pensador do presente. Ijuí: Unijuí, 2005.
ENGLISH, Colleen. Toward sport reform: hegemonic masculinity and reconceptualizing competition: hegemonic masculinity and reconceptualizing competition. Journal Of The Philosophy Of Sport, v. 44, n. 2, p. 183-198, mar. 2017.
FERREIRA, Heidi Jancer; SALLES, José Geraldo Carmo; MOURÃO, Ludmilla; MORENO, Andrea. A baixa representatividade de mulheres como técnicas esportivas no Brasil. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 3, p. 103-124, jul. 2013.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1999.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro e São Paulo: Paz e Terra, 2018.
GRABOIS, Pedro Fornaciari. Resistência e revolução no pensamento de Michel Foucault: contracondutas, sublevações e lutas. Cadernos de Ética e Filosofia Política, São Paulo, v. 2, n. 19, p. 7-27, 2011.
GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de Formação Revista Brasileira Ciências do Esporte, v. 1, n. 2, p. 71-83, mar. 2010.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A contribuição dos estudos de gênero e feministas para o campo acadêmico-profissional da Educação Física. In: DORNELLES, Priscila Gomes; WENETZ, Ileana; SCHWENGBER, Maria Simone Vione. Educação física e gênero: desafios educacionais. Ijuí: Unijuí, 2013.
GOELLNER, Silvana Vilodre. Jogos Olímpicos: a generificação de corpos performantes. Revista Universidade de São Paulo, São Paulo, n. 108, p. 29-38, 2016.
HALL, Ann. How should we theorize gender in the context of sport? In: MESSNER, Michael; SABO, Donald. Sport, men, and the gender order: critical feminist perspectives. Champaign: Human Kinetics, 1990.
HALL, Ann. From Pre – to postfeminism: a four-decade journey. In: MARKULA, Pirkko. Feminist sport studies: sharing experiences of joy and pain. New York: State University of New York Press, 2005.
HARGREAVES, Jennifer. Where's the Virtue? Where's the Grace? a discussion of the social production of gender relations in and through sport. Theory, Culture & Society, v. 3, n. 1, p. 109-121, fev. 1986.
INÁCIO. Grupo Focal Handebol. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 4 dez. 2019.
JAEGER, Angelita Alice; GOMES, Paula Botelho; SILVA, Paula; GOELLNER, Silvana Vilodre. Trajetórias de mulheres no esporte em Portugal: assimetrias, resistências e possibilidades. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 245-267, abr. 2010.
JAEGER, Angelita Alice; GOELLNER, Silvana Vilodre. O músculo estraga a mulher? A produção de feminilidades no fisiculturismo. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 3, p. 955-975, set./dez. 2011.
JOÃO. Grupo Focal Basquetebol. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 21 nov. 2019.
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. 8. ed. Ijuí: Unijuí, 2014.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
LUIZA. Grupo Focal Handebol. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 4 dez. 2019.
MANUELA. Entrevista. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2 dez. 2019.
MARKULA, Pirkko. The technologies of the self: sport, feminism, and Foucault. Sociology of Sport Journal, v. 20, n. 1, p. 87-107, 2003.
MATTHEWS, Christopher R. The Tyranny of the Male Preserve. Gender & Society, v. 30, n. 2, p. 312-333, dez. 2015.
MAYEZA, Emmanuel. “Girls don’t play soccer”: children policing gender on the playground in a township primary school in South Africa. Gender And Education, v. 29, n. 4, p. 476-494, maio 2016.
MICHELE. Grupo Focal Voleibol. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 20 nov. 2019.
MYLLENA. Diário de Campo Basquetebol. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 18 nov. 2019.
MYLLENA. Diário de Campo Basquetebol. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2 dez. 2019.
MYLLENA. Diário de Campo Futebol. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 22 ago. 2019.
MYLLENA. Diário de Campo Voleibol. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 29 ago. 2019.
MYLLENA. Diário de Campo Handebol. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 4 set. 2019.
MYLLENA. Diário de Campo Futebol. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 5 set. 2019.
MYLLENA. Diário de Campo Voleibol. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 9 set. 2019.
MYLLENA. Diário de Campo Handebol. Santa Maria (Rio Grande do Sul) 11 set. 2019.
MYLLENA. Diário de Campo Voleibol. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 18 nov. 2019.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014.
PIEDRA, Joaquín; RODRÍGUEZ-FERNÁNDEZ, Carmen. La perspectiva de género en la formación del profesorado de Educación Física. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan. (org.). Formação de professores de educação física em perspectivas: Brasil, Portugal e Espanha. São Paulo: Edições Hipótese, 2016.
SANTOS, Luciano Rodrigues dos. Gênero, educação em sexualidade e formação docente: descortinando o curso de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe. 2016. 255 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Sergipe, 2016.
SANTOS, Ana Paula da Silva; SILVA, Rita de Cassia de Oliveira e. Gênero e formação de professores de educação física: apontamentos a partir da interculturalidade crítica. In: SEMINÁRIO BRASILEIRO DE ESTUDOS CULTURAIS E EDUCAÇÃO, 6, 2015, Canoas. Anais [...]. Canoas: Ulbra, 2015. Online.
SCOTT, Joan Wallach. Gênero: Uma categoria útil de análise histórica. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p.1-99, 1995.
SILVA, André Luiz dos Santos; NAZÁRIO, Patrícia Andrioli. Mulheres atletas de futsal: estratégias de resistência e permanência no esporte. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 26, n. 1, p. 1-15, jan. 2018.
STANGER, Nicholas; KAVUSSANU, Maria; RING, Christopher. Gender Moderates the Relationship Between Empathy and Aggressiveness in Sport: the mediating role of anger. Journal Of Applied Sport Psychology, v. 29, n. 1, p. 44-58, jun. 2016.
UCHOGA, Liane Aparecida Roveran. Educação física escolar e relações de gênero: Rrsco, confiança, organização e sociabilidades em diferentes conteúdos. 2012. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.
WHITSON, David. Sport in the social construction of masculinity. In: MESSNER, Michael; SABO, Donald. Sport, men, and the gender order: critical feminist perspectives. Champaign: Human Kinects, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.