Being masculine under neon light

curriculum and northeasternness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n71ID35542

Keywords:

Cinema, Masculinities, Curriculum, Philosophy of difference

Abstract

In a Northeast whose power plays with the imaginary, this article turns to the film Boi Neon (2015), directed by Gabriel Mascaro, in an attempt to extend pedagogical reflection, especially on the curriculum, to the cinema, highlighting the subjectivizing power of images in the composition with their narratives. Inspired by post-critical theories of the curriculum, especially the philosophy of difference, it is argued that the becoming-woman of Iremar, the protagonist of the film, is transformed into the surreal and spatial movement of a neon-curriculum. The northeast, as a spatial area full of images and representations of masculinity, presents a topography of power, rigid contours that simulate a naturalness in gender relations. We conclude that the neon-curriculum operates a resistance in this geography, putting new trajectories into operation, reconfiguring space-time in hegemonic narratives. In this curriculum, colored lines vary representations of northeastern masculinity, transforming processes of subjectivation through new desires.

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Author Biographies

Alcidesio Oliveira da Silva Junior

É pesquisador do Grupo de Pesquisa em Estudos Culturais e Arte/Educação (UFRPE/CNPq) e do Grupo de Pesquisa ENSAIO – vida, pensamento e escrita em educação (UFPB/CNPq).

Marlécio Maknamara, Universidade Federal da Paraíba e Universidade Federal da Bahia

É Prof. Dr. das Universidades Federais da Paraíba e da Bahia e dos Programas de Pós-Graduação em Educação. É Lider do Grupo de Pesquisa ENSAIO – vida, pensamento e escrita em educação (UFPB/CNPq) e do Grupo de Pesquisa ESCRE(VI)VER: Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas em Educação (UFBA/CNPq). É Pesquisador Produtividade em Pesquisa (CNPq).

 

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Published

14-06-2024

How to Cite

Silva Junior, A. O. da ., & Maknamara, M. (2024). Being masculine under neon light: curriculum and northeasternness. Journal Education in Question, 62(71). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n71ID35542