Collaborative practices with TDIC

curricular innovation in teaching assistantship experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n71ID35586

Keywords:

Hybrid education, Digital information and communication technologies, Pedagogical practices, Teaching assistantship

Abstract

Advancing teacher formation through innovations in times of digital information and communication technologies (TDIC) and digital interconnection can be a revolutionary act. In this sense, this article describes the experience of implementing TDIC in the teaching assistantship with a Pedagogy class. We use TDIC as mediating resources in the context of hybrid spaces. The research question is: How the didactic sequence was organized and experienced in a collaborative perspective with students in the curricular component “Research and pedagogical practice 3?” The qualitative study was developed through the Lewinian model of experiential learning. The data are the result of the researchers’ descriptions and narratives about the teaching practice. Based on the inferences from the experience, we realized that TDIC can reduce margins and dualities. However, the relationships mediated by technologies are intensified by the affective, communicational, coordinated, and interactional intention of co-responsibility between individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Weider Santos, Federal University of Alagoas

Universidade Federal de Alagoas (Brasil)

Doutorando em Ensino pela Rede Nordeste de Ensino (Renoen)

Grupo de pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação na Formação de Professores Presencial e a Distância Online

Luís Paulo Mercado, Federal University of Alagoas

É Prof. Dr. da Universidade Federal de Alagoas e do Programa de Pós-Graduação em Educação. É Líder do Grupo de Pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação na Formação Online e Docente (TICFORPROD).

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth. Tecnologias na educação: dos caminhos trilhados aos atuais desafios. Bolema, Rio Claro, v. 21, n. 29, p. 99-129, 2008.

AMORIM, Antonio; DUQUES, Maria Luiza Ferreira. Formação de educadores de EJA: caminhos inovadores da prática docente. Educação, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 228-239, maio/ago. 2017.

BENDER, William N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BROWN, John Seely. Growing up: digital: How the web changes work, education, and the ways people learn. Change: the magazine of higher learning, v. 32, n. 2, p. 11-20, 2000.

BRUNER, Jerome. The process of education. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1960.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DOURADO, Luiz Fernando. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica: concepções e desafios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 131, p. 299-324, abr./jun. 2015.

ELLIS, Clarence A.; GIBBS, Simon J.; REIN, Gail. Groupware: some issues and experiences. Communications of the ACM, v. 34, n. 1, p. 39-58, 1991.

ESTAGIÁRIO 1. Relato. Maceió (Alagoas), maio 2023.

ESTAGIÁRIO 2. Relato. Maceió (Alagoas), maio 2023.

ESTAGIÁRIO 3. Relato. Maceió (Alagoas), maio 2023.

ESTUDANTE 1. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 2. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 3. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 4. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 5. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 6. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 7. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 8. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 9. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 10. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 11. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 12. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 13. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

ESTUDANTE 14. Entrevista. Maceió (Alagoas), abr. 2023.

FILATRO, Andrea. Produção de conteúdo educacionais. São Paulo: Saraiva, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

HAWKS, Sharon J. The Flipped Classroom: now or never? AANA Journal, v. 82, n. 4, p. 264-269, 2014.

KOLB, David A. Experientallearning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Pearson Education, 2015.

MACHADO, Mércia Freire Rocha Cordeiro; TORRES, Patrícia Lupion Torres. Mediação pedagógica da aprendizagem a distância: princípios e estratégias. Revista Observatório, Palmas, v. 3, n. 4, p. 165-189, jul./set. 2017.

MAILHIOT, Gérald Bernard. Dinâmica e gênese dos grupos: atualidades das descobertas de Kurt Lewin. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

MICCOLI, Laura. A evolução da pesquisa experiencial: uma trajetória colaborativa. In: MICCOLI, Laura (org.). Pesquisa experiencial em contextos de aprendizagem: uma abordagem em evolução. Campinas: Pontes, 2014.

MITRE, Sandra Minardi.; BATISTA, Rodrigo Siqueira; MENDONÇA, José Márcio Girardi de; PINTO, Neila Maria de Morais; MEIRELLES, Cynthia de Almeida Brandão; PORTO, Cláudia Pinto; MOREIRA, Tânia; HOFFMAN, Leandro Marcial Amaral. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13, p. 2.133-2.144, 2008 (sup. 2).

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, Papirus, 2015.

MUKAMA, Evode. Strategizing computer-supported collaborative learning toward knowledge building. International Journal of Education Research, v. 49, p. 1-9, 2010.

NEO, Mai. Developing a collaborative learning environment using a web-based design. Journal of Computer Assisted Learning, v. 19, p. 462-473, 2003.

NIND, Melanie; CURTIN, Alicia; HALL, Kathy. Métodos de pesquisa para a pedagogia. Petrópolis: Vozes, 2019.

PIAGET, Jean. O nascimento da inteligência na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1970.

PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2010.

SALES, KathiaMarise Borges; ALBUQUERQUE, Jader Cristiano Magalhães de. Práticas híbridas dos sujeitos aprendentes: uma proposição de modelagem para análise das formas de hibridismo presentes nas instituições formativas. Revista Prâksis, Novo Hamburgo, a. 17, n. 2, maio/ago. 2020. Disponível em: Acesso em: 9 jan. 2024.

SALVADOR, César Coll (org.). Psicologia da educação. Porto Alegre: Penso, 1999.

SANTAELLA, Lucia. Humanos hiperhíbridos: linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo: Paulus, 2021. E-book.

SIEBEL, Thomas M. Transformação digital: como sobreviver e prosperar em uma Era de extinção em massa. Rio de Janeiro: Alta Books, 2021.

SILVA, Silvia Maria Cintra da; ALMEIDA, Célia Maria de Castro; FERREIRA, Sueli. Apropriação cultural e mediação pedagógica: contribuições de Vygotsky na discussão do tema. Pedagogia em Estudo, Maringá, v. 16, n. 2, p. 219-228, abr./jun. 2011.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.

TORRES, Patrícia Lupion; IRALA, Esrom Adriano. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. In: TORRES, Patrícia Lupion (org.). Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: Senar, 2014,

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Penso, 2014.

Published

11-06-2024

How to Cite

Santos, W. A. C., & Mercado, L. P. L. (2024). Collaborative practices with TDIC: curricular innovation in teaching assistantship experiences. Journal Education in Question, 62(71). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n71ID35586