Contributions of post-structuralism to qualitative research in education
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n73ID36178Keywords:
Post-structuralism, Qualitative research, Education research, Discourse theoryAbstract
The article demonstrates the relationship between post-structuralist theoretical perspectives and qualitative research in education, based on the discussion of its foundations. It brings philosophical contributions from Friedrich Nietzsche and Martin Heidegger and theoretical insights from researchers such as Gilles Deleuze, Jacques Derrida, Michel Foucault, Ernesto Laclau, and Chantal Mouffe, with an interest in contemporary educational thought. We adopted a bibliographical research, which seeks to deal with scientific production based on the analysis of post-structuralist theoretical categories. We highlight the categories of person, language, discourse, power relations, and deconstructivism . The investigation shows that these theoretical categories, articulated with qualitative methodologies, allow the creation of discursive proposals for the research process, with new investigative horizons. We can infer that post-structuralist theories promote a break with the linear models present in structuralist methodologies.
Downloads
References
BARTHES, Roland. Elementos da semiologia. São Paulo: Cultrix, 1970.
COSTA, Hugo Heleno Camilo; LOPES, Alice Casemiro. Sobre a subjetividade/alteridade: conversas com Derrida e Laclau nas políticas de currículo. In: TURA, Maria de Lurdes Rangel; GARCIA, Maria Manuela Alves (org.). Currículo, políticas e ação docente. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013.
CULLER, Jonathan. Teoria literária: uma introdução. São Paulo: Beca, 1999.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: ArtMed, 2006.
DERRIDA, Jacques. Posições. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.
DERRIDA, Jacques. A universidade sem condição. Águeda: Angelus Novus, 2003.
DESTRO, Denise de Souza; SANTOS, Geniana; RAMOS, Reybia Bueno. Pesquisa em educação e a teoria do discurso: a produção textual no Simpósio Pós-estruturalismo e Teoria Social. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 15, n. 2, 2022.
EAGLETON, Terry. A ordem do discurso. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
FERRARI, Vitor. Práticas discursivas na universidade: uma análise a partir da teoria lacaniana dos quatro discursos. Revista Estudos Lacanianos, Belo Horizonte, v. 3, n. 4, 2010.
FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1977.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2011.
GIDDENS, Anthony. Estruturalismo, pós-estruturalismo e a produção da cultura. In: GIDDENS, Anthony; TURNER, Jonathan. Teoria social hoje. São Paulo: Editora Unesp, 1999.
HEIDEGGER, Martin. Sobre o “Humanismo”. In: HEIDEGGER, Martin. Carta sobre o humanismo. São Paulo: Editora Moraes, 1991.
HEIDEGGER, Martin. O Princípio do fundamento. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.
LACAN, Jacques. Seminário 17: o avesso da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1992.
LACAN, Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
LACAN, Jacques. O Seminário, livro 23: o sinthoma. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2007.
LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.
LACLAU, Ernesto. A razão populista. São Paulo: Três Estrelas, 2013.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonía y estrategia socialista: hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2011.
LEACH, Joan. Análise Retórica. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
LOPES, Alice Casemiro. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade e Cultura, Porto, 2013.
LOPES, Alice Casemiro. Ainda é possível um currículo político? In: LOPES, Alice Casemiro; ALBA, Alicia de. Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.
MENDONÇA. Daniel de. A questão do fundamento em Heidegger e a importância para a teoria política pós-estruturalista. Revista Trans/Form/Ação, Marília, v. 43, n. 4, 2020.
OLIVEIRA, Marcia Betania de. Pós-estruturalismo e teoria do discurso: perspectivas teóricas para pesquisas sobre políticas de currículo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, 2018.
PETERS, Michael. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença: uma introdução. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
RICHARDSON, Laurel. Novas práticas de escrita em pesquisa qualitativa. Florianópolis: Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 32, 2018.
SAUSSURE, Ferdinand. Curso de linguística geral. São Paulo: Editora Cultrix, 2012.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.