The meanings future Chemistry teachers give to chemical concepts in teaching
a look from the Cultural-Historical School’s perspective
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n72ID36328Keywords:
Meanings, Chemical Concepts, Initial formation, Chemical ThinkingAbstract
This paper presents the results of a research whose general objective was to characterize the meanings that future Chemistry teachers attribute to concepts in the context of learning in basic education, based on the logical-cognitive framework of the Cultural-Historical School of Psychology. 46 undergraduate students participated in the research. Data collection was conducted using a pedagogical test. The information obtained was analyzed according to Lexicon Analysis and the analysis based on the protocol by Núñez and Silva (2020). The results showed that, in general, the undergraduates confuse the chemical concept with its definition, referring to it as something or one thing and not as an image of a class determined by its essential characteristics and relations. Furthermore, they do not relate them to the processes of dialectical logical thinking. This situation highlights the importance of initial teacher formation contemplate various possibilities of this epistemological and professional teaching knowledge.
Downloads
References
CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. IRAMUTEQ: a free software for analysis of textual data. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, p. 513-518, dez. 2013.
DAVIDOV, Vasili Vasiliévitch. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Editorial Progreso, 1998.
GALPERIN, Piotr Yakovlevich. Lectures on psychology. Moscou: Series Classic University Textbook, 2023.
GILMANSHINA, Suriya Irekovna. Aspecto didático da formação do pensamento científico e pedagógico de um futuro professor de química. Metodologias para melhorar a formação do corpo docente. Kazan: Tat. Livro Editora, 2005a.
GILMANSHINA, Suriya Irekovna. Pensamento profissional do professor de química e sua formação: monografia. Kazan: Editora Kazansk, 2005b.
GILMANSHINA, Suriya Irekovna. The development of professional thinking of future teachers through a competency-based approach. Synopsis of doctoral dissertation. Kazan, 2008.
HEDESA, Ysidro Pérez. Didáctica de la química. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 2014.
ILIENKOV, Evald Vasilievich. Lógica dialéctica. Moscou: Editorial Progreso, 1977.
ILIENKOV, Evald Vasilievich. Our shcools must teach how to think. Journal of Russian and East European Psychology, Moscou, v. 45, n. 4, p. 9-49, 2007.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Atividade, consciência, personalidade. Bauru: Mireveja, 2021.
LICENCIANDO 3. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 7. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 8. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 11. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 13. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 16. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 21. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 23. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 28. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 34. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 36. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 37. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 40. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 41. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
LICENCIANDO 46. Relato. Natal (Rio Grande do Norte), 7 mar. 2023.
NÚÑEZ, Isauro Beltrán. O diagnóstico dos níveis de orientação da ação classificar: contribuições da teoria de P. Ya. Galperin. In: FEITOSA, Raphael Alves; SILVA, Solonildo Almeida (org.). Metodologias emergentes na pesquisa em ensino de ciências. Porto Alegre: Editora Fi, 2018.
NÚÑEZ, Isauro Beltrán; BANDEIRA, Francisco Assis. O conhecimento de licenciandos em Química sobre a habilidade lógica identificar: reflexões com base no Enfoque Histórico-Cultural. Educação, Santa Maria, v. 49, n. 1, p. 1-29, 2024.
NÚÑEZ, Isauro Beltrán; PEREIRA, Luiz Fernando; BARROS, Sandra Cristina Bezerra de. Formação do pensamento conceitual como atividade cognoscitiva da personalidade no contexto escolar: aproximações da Escola de P. Ya. Galperin. Goiânia: Phillos Academy, 2024.
NÚÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betania Leite. Learning, professional development and teacher personality: contributions of the historic-cultural approach. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 11, p. 1-14, 2020.
NÚÑEZ, Isauro Beltrán; SILVA, Sandro Damião Ribeiro. O conhecimento de futuros professores de química sobre o procedimento lógico de definir conceitos. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, Bogotá, v. 15, n. 2, p. 322-338, 2020.
OVIEDO, Olga Luisa Armas; PEREZ, Francisco Abel Álvarez. El proceso de enseñanza-aprendizaje de los conceptos en Química y su contribucción a la cultura cientifica de los estudiantes. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS. XV TALLER INTERNACIONAL SOBRE A ENSEÑANZA DE LA FÍSICA, 10. 2019. La Habana, 2018.
RATINAUD, Pierre; DEJEAN, Sébastien. IRAMUTEQ – Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires. Toulouse: Laboratoire LERASS, 2008.
TABER, Keith S. The Nature of the Chemical Concept. Re-constructing Chemical Knowledge in Teaching and Learning. London: The Royal Society of Chemical, 2019.
TALANQUER, Vicente. Assessing for Chemical Thinking. IN: SCHULTZ, Madeleine; SCHMID, Siegbert; LAWRIE, Gwendolyn A (eds.). Research and Practice in Chemistry Education. Singapore: Springer Nature Singapore Pte Ltd, 2019.
TALÍZINA, Nina Fiódorovna. Pedagogical psychology. Moscou: Yurayt Publishing House, 2023.
TRAVIESO, Dayana Valdes; HERNANDEZ, Adela Dias. El desarrollo del pensamiento lógico através del proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Cubana de Educación Superior, La Habana, v. 36, n.1, p. 53-68, abr. 2017.
VOLKOVA, Elena Veniaminovna. O universal do desenvolvimento das estruturas cognitivas do conhecimento químico e das habilidades químicas. Yekaterinburg: Editora da Universidade de Ural, 2018.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.