Brazilian professional postgraduate studies
the development of a new form and a distinction from the existing degree
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n72ID36449Keywords:
Professional master's and doctorate, Bourdiesian perspective, Graduation degree and distinction, Euphemisms of professionalizationAbstract
With the establishment of professional doctoral degrees in 2017, Brazilian graduate studies now have a new subdivision between the academic and the professional. The objective of this paper, based on bibliographical research, is to analyze, from a Bourdieusian perspective, whether this opening of graduate studies to the professional field is configured in a dichotomous perspective, in the sense of privileging a certain area of knowledge within the academic field, to the detriment of another, incurring in a distinction (Bourdieu, 2007) between the traditional graduate degree in the academic field and the acceptance of the professional area. Since the state did not take responsibility for funding professional graduate programs, their character as professional training is subject to the financial guidelines of the agents involved in the research proposals. It is therefore necessary to separate the discourse coming from niches of resistance that favor academic master's and doctorates from criticism made through grounded and contextualized research, so as not to incur in discourse without foundation.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. A gênese dos conceitos de habitus e de campo. In: BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução Fernando Tomaz. Lisboa; Rio de Janeiro: DIFEL/Bertrand, 1989.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 3. ed. Campinas: Papirus, 2003.
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora Unesp, 2004.
BOURDIEU, Pierre. Distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP; Porto Alegre: Zouk, 2007.
BOURDIEU, Pierre. Provação escolar e consagração social. Dialnet, Uniroja, Espanha, 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8640679.pdf. Acesso em: 12 dez. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Federal de Educação. Parecer nº 977/65. Documental, Brasília, n 44, dez. p. 67-86, 1965. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n30/a14n30.pdf. Acesso em: 20 fev. 2024.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. GeoCapes dados estatísticos. Brasília. 2022. Disponível em: http://geocapes.capes.gov.br/geocapesds/>. Acesso em: 20 fev. 2024.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 80, de 16 de dezembro de 1998. Dispõe sobre o reconhecimento dos mestrados profissionais e dá outras providências. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/avaliacao-n/1892015 Portaria-CAPES-080-1998.pdf. Acesso em: 14 ago. 2022.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Seminário para além da academia: a pós-graduação contribuindo para a sociedade. Brasília: Capes, mar/abr. 2005.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria Normativa nº 17, de 28 de dezembro de 2009. Dispõe sobre o mestrado profissional no âmbito da Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/PortariaNormativa_17P.pdf. Acesso em: 21 fev. 2024.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 60, de 20 de março de 2019. Dispõe sobre o mestrado e doutorado profissionais, no âmbito da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em: https://capes.gov.br/images/novo_por tal/portarias/22032019_Portarias_59e60.pdf. Acesso em: 19 fev. 2019.
CERVERO, Ronald. Effective continuing education for professionals. Londres: Jossey-Bass Publishers, 1998.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian.. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Editora Boitempo, 2016.
DREIFUSS, René. Armand. 1964: a conquista do Estado. Petrópolis: Vozes, 1981.
FONTES, Virgínia. O Brasil e o capital-imperialismo – teoria e história. Rio de Janeiro: Editora UFRJ/Editora Fiocruz/EPSJV, 2010.
HARVEY, David. Condição pós-moderna, 2. ed. São Paulo: Loyola, 1993.
KUENZER, Acácia. Trabalho e escola: a aprendizagem flexibilizada. I
KUENZER, Acácia; MORAES, Maria. Célia Marcondes de. Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 93, n. 26, dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400015. REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA ANPEd., 2016. Anais [...]. Curitiba: UfPR, 20216. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/wp- content/uploads/2015/11/Eixo-21Educa%C3%A7ao-e-Trabalho.pdf. Acesso em: 20 fev. 2024.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Campinas: Boitempo, 2019.
MARX, Karl. Para a crítica da economia política. Prefácio. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Obras escolhidas. Moscovo: Edições Progresso; Lisboa: Edições “Avante!”, 2008 (tomo 1).
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2017. (livro 1, v. 1).
MENDES, José Manuel. SEIXAS, Ana Maria. Escola, desigualdades sociais e democracia: as classes sociais e a questão educativa em Pierre Bourdieu. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 19, p. 103-130, 2003.
PAULA JÚNIOR, Francisco Vicente de. Profissionalidade, Profissionalização, Profissionalismo e Formação Docente. Scientia, v 1, n. 1, p. 1-91, jun./nov. 2012.
PEREIRA, João Márcio Mendes. O Banco Mundial como ator político, intelectual e financeiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
SEVERINO, Antônio José. O mestrado profissional: mais um equívoco da política nacional de pós-graduação. Revista de Educação, Campinas, n. 21, 2006. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/204. Acesso em: 7 jan. 2023.
SGUISSARDI, Valdemar. O Banco Mundial e a educação superior: revisando teses e posições. Universidade e Sociedade, Brasília, n. 22, p. 66-75, nov. 2008.
SHIROMA, Eneida; MORAES, Maria Célia Marcondes de; EVANGELISTA, Olinda. Política educacional. Rio de Janeiro: Editora Lamparina, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.