Brazilian professional postgraduate studies

the development of a new form and a distinction from the existing degree

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n72ID36449

Keywords:

Professional master's and doctorate, Bourdiesian perspective, Graduation degree and distinction, Euphemisms of professionalization

Abstract

With the establishment of professional doctoral degrees in 2017, Brazilian graduate studies now have a new subdivision between the academic and the professional. The objective of this paper, based on bibliographical research, is to analyze, from a Bourdieusian perspective, whether this opening of graduate studies to the professional field is configured in a dichotomous perspective, in the sense of privileging a certain area of knowledge within the academic field, to the detriment of another, incurring in a distinction (Bourdieu, 2007) between the traditional graduate degree in the academic field and the acceptance of the professional area. Since the state did not take responsibility for funding professional graduate programs, their character as professional training is subject to the financial guidelines of the agents involved in the research proposals. It is therefore necessary to separate the discourse coming from niches of resistance that favor academic master's and doctorates from criticism made through grounded and contextualized research, so as not to incur in discourse without foundation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Philippe Drumond Vilas Boas Tavares, Universidade Federal de Santa Catarina

É Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Integra o Grupo de Pesquisas Trabalho e Conhecimento na Educação Superior (TRACES) e o Grupo de Pesquisa Educação, Conhecimento e Processos Educativos (UFV).

Lucídio Bianchetti, Universidade Federal de Santa Catarina

É Prof. Dr. do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Integra o Grupo de Pesquisas Trabalho e Conhecimento na Educação Superior (TRACES).

Ione Ribeiro Valle, Universidade Federal de Santa Catarina

É Prof.ª Dr.ª do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Integra o Grupo de Pesquisa Ensino e Formação de Educadores em Santa Catarina (GPEFESC/CNPq) e o Laboratório de Pesquisas Sociológicas Pierre Bourdieu (LAPSB/CNPq).

References

BOURDIEU, Pierre. A gênese dos conceitos de habitus e de campo. In: BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução Fernando Tomaz. Lisboa; Rio de Janeiro: DIFEL/Bertrand, 1989.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 3. ed. Campinas: Papirus, 2003.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora Unesp, 2004.

BOURDIEU, Pierre. Distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP; Porto Alegre: Zouk, 2007.

BOURDIEU, Pierre. Provação escolar e consagração social. Dialnet, Uniroja, Espanha, 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8640679.pdf. Acesso em: 12 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Federal de Educação. Parecer nº 977/65. Documental, Brasília, n 44, dez. p. 67-86, 1965. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n30/a14n30.pdf. Acesso em: 20 fev. 2024.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. GeoCapes dados estatísticos. Brasília. 2022. Disponível em: http://geocapes.capes.gov.br/geocapesds/>. Acesso em: 20 fev. 2024.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 80, de 16 de dezembro de 1998. Dispõe sobre o reconhecimento dos mestrados profissionais e dá outras providências. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/avaliacao-n/1892015 Portaria-CAPES-080-1998.pdf. Acesso em: 14 ago. 2022.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Seminário para além da academia: a pós-graduação contribuindo para a sociedade. Brasília: Capes, mar/abr. 2005.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria Normativa nº 17, de 28 de dezembro de 2009. Dispõe sobre o mestrado profissional no âmbito da Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/PortariaNormativa_17P.pdf. Acesso em: 21 fev. 2024.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 60, de 20 de março de 2019. Dispõe sobre o mestrado e doutorado profissionais, no âmbito da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em: https://capes.gov.br/images/novo_por tal/portarias/22032019_Portarias_59e60.pdf. Acesso em: 19 fev. 2019.

CERVERO, Ronald. Effective continuing education for professionals. Londres: Jossey-Bass Publishers, 1998.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian.. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Editora Boitempo, 2016.

DREIFUSS, René. Armand. 1964: a conquista do Estado. Petrópolis: Vozes, 1981.

FONTES, Virgínia. O Brasil e o capital-imperialismo – teoria e história. Rio de Janeiro: Editora UFRJ/Editora Fiocruz/EPSJV, 2010.

HARVEY, David. Condição pós-moderna, 2. ed. São Paulo: Loyola, 1993.

KUENZER, Acácia. Trabalho e escola: a aprendizagem flexibilizada. I

KUENZER, Acácia; MORAES, Maria. Célia Marcondes de. Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 93, n. 26, dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400015. REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA ANPEd., 2016. Anais [...]. Curitiba: UfPR, 20216. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/wp- content/uploads/2015/11/Eixo-21Educa%C3%A7ao-e-Trabalho.pdf. Acesso em: 20 fev. 2024.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Campinas: Boitempo, 2019.

MARX, Karl. Para a crítica da economia política. Prefácio. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Obras escolhidas. Moscovo: Edições Progresso; Lisboa: Edições “Avante!”, 2008 (tomo 1).

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2017. (livro 1, v. 1).

MENDES, José Manuel. SEIXAS, Ana Maria. Escola, desigualdades sociais e democracia: as classes sociais e a questão educativa em Pierre Bourdieu. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 19, p. 103-130, 2003.

PAULA JÚNIOR, Francisco Vicente de. Profissionalidade, Profissionalização, Profissionalismo e Formação Docente. Scientia, v 1, n. 1, p. 1-91, jun./nov. 2012.

PEREIRA, João Márcio Mendes. O Banco Mundial como ator político, intelectual e financeiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

SEVERINO, Antônio José. O mestrado profissional: mais um equívoco da política nacional de pós-graduação. Revista de Educação, Campinas, n. 21, 2006. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/204. Acesso em: 7 jan. 2023.

SGUISSARDI, Valdemar. O Banco Mundial e a educação superior: revisando teses e posições. Universidade e Sociedade, Brasília, n. 22, p. 66-75, nov. 2008.

SHIROMA, Eneida; MORAES, Maria Célia Marcondes de; EVANGELISTA, Olinda. Política educacional. Rio de Janeiro: Editora Lamparina, 2007.

Published

07-08-2024

How to Cite

Tavares, P. D. V. B., Bianchetti, L., & Valle, I. R. (2024). Brazilian professional postgraduate studies: the development of a new form and a distinction from the existing degree. Journal Education in Question, 62(72). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n72ID36449