Death in words and images in Latin American picturebooks
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n73ID36514Keywords:
Death, picturebook, Multimodality, Latin AmericaAbstract
This article addresses the theme of death in three Latin American picturebooks, exploring aspects of the cultural context of each country. Es así [It is like this] (2010), by Paloma Valdivia (Chile), Camino a casa [On the way home] (2008), by Jairo Buitrago (Colombia) and Rafael Yockteng (Peru), and Just a minute (2006), by Yuyi Morales (Mexico). The theoretical basis comprises the following concepts: picturebook and its categorizations, in Belmiro (2008), Nikolajeva, and Scott (2011); multimodality, in Kress (2010), Kress and van Leuween (2001); and different approaches to death, in Kovács (2003); Paiva (2008). The analyses are based on the contrastive method, that highlights different narrative strategies. The data reveals that the word-image relationship in the books analyzed articulate ethics and aesthetics, producing language events that highlight the importance of the historical and cultural context in understanding the works mentioned.
Downloads
References
AGÊNCIA EFE. Escritor colombiano retrata dura realidade latino-americana em livro infantil. São Paulo, 14 jun. 2013. Disponível em: <https://glo.bo/144XxVn>. Acesso em: 22 maio 2023.
ALMEIDA, Tatyane Andrade. Leituras do livro infantil ilustrado: a mediação inerente a livros premiados pela FNLIJ na categoria Criança. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Unversidade Federal de Minas Gerais, 2016.
BECKETT, Sandra. Crossover fiction: global and historical perspectives. New York/London: Routledge, 2009.
BELMIRO, Celia Abicalil; MACIEL, Francisca Izabel Pereira. “Onde está a literatura? Onde estão os leitores? Onde está a leitura?” In: BELMIRO, Celia Abicalil; MACIEL, Francisca Izabel Pereira; BAPTISTA, Mônica Correia; MARTINS, Aracy Alves. Onde está a literatura? Seus espaços, seus leitores, seus textos, suas leituras. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre a significação do cômico. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1983.
BUITRAGO, Jairo Camino a casa. Ilustrações Rafael Yockteng. México: Fondo de Cultura Económica, 2008.
BUITRAGO, Jairo; YOCKTENG, Rafael. A caminho de casa. Tradução Fabio Weintraub. São Paulo: Editora UDP, 2010.
BUITRAGO, Jairo; YOCKTENG, Rafael. A caminho de casa. Tradução Fabio Weintraub. 2. ed. São Paulo: Edições SM, 2017.
CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio: lições americanas. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: (mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números). 21. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2007.
EVANGELISTA, Aracy Martins. Literatura infantil e textualidade. Literatura infantil na escola: leitores e textos em construção. Intermédio. Cadernos Ceale, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, maio, 1996.
GARCÍA-GONZÁLEZ, Macarena. Narrando la dictadura a la infancia. Imágenes que trafican significados. Revista Catedral Tomada: Revista de Crítica Literaria Latinoamericana. v. 5 n. 9, p .84-108, 2017 (Dossier: Cine y los imaginarios simbólicos en América Latina).
GUALBERTO, Clarice.; KRESS, Gunther. ‘Social Semiotics’. In: HOBBS, Renne.; MIHAILIDIS, Paul. (Ed.) International Encyclopedia of Media Literacy. New York: Wiley-Blackwell, 2019. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/325764226_Social_Semiotics> Acesso em: 9 maio de 2024.
GRIMALDO, Ginna Paola Ortiz. Enseñanza de la historia del conflicto armado a partir de la obra de Jairo Buitrago y otras narrativas de infancia, en estudiantes del ciclo V de la I.E.D Gerardo Molina Ramírez de la localidad de Suba. Trabajo de grado para optar por el título de Licenciada en Ciencias Sociales. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional. 2022. Disponível em: <http://upnblib.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/17083> Acesso em: 24 maio 2023.
JERÓNIMO, N. A. Humor na sociedade contemporânea. 268f. 2015. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade da Beira Interior, Covilhã, 2015. In: PINCELLI, Renato; AMÉRICO, Marcos. Apontamentos teóricos sobre o humor e seus recursos. Fórum linguistico, Florianópolis, v. 16, n. 4, p. 4217-4228, out./dez. 2019.
KOVÁCS, Maria Julia. Educação para a morte. Temas e reflexões. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
KRESS, Gunther. Multimodality: a semiotic approach to contemporary communication. New York: Routledge, 2010.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London/New York: Arnold; Oxford University Press, 2001.
MORALES, Yuyi. Só um minutinho: um conto de esperteza num livro de contar. Tradução Ana Maria Machado. Porto Alegre: FTD, 2006.
NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. Tradução Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
PAIVA, Aparecida. A produção literária para crianças: onipresença e ausência das temáticas. In: PAIVA, Aparecida; SOARES, Magda (org.). Literatura infantil: políticas e concepções. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
PAULINO, Maria das Graças R. Reprovando o trágico. Revista Mal-estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 8, n. 3, p. 803-828, set. 2008.
PINCELLI, Renato; AMÉRICO, Marcos. Apontamentos teóricos sobre o humor e seus recursos. Fórum linguistico. Florianópolis, v. 16, n. 4, p. 4217-4228, 2019.
TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. São Paulo: Perspectiva, 1975.
VALDIVIA, Paloma. Es así. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2010.
VALDIVIA, Paloma. É assim. Tradução Graziela Pinto. São Paulo: SM, 2012.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criatividade na infância. Tradução João Pedro Fróis. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.