Teaching work conditions and capital's productive restructuring policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n73ID36751

Keywords:

Work, Teaching working conditions, Youth, Adult and Elderly Education, Capitalist restructuring

Abstract

The study addresses teaching working conditions in the context of capitalist restructuring policies. It is a section of the doctoral dissertation that has been revised, updated and with some additions. The aim was to analyze the conformity of teaching work in Youth, Adult and Elderly Education (EJAI, in Portuguese abbreviation) to the interests of capitalism. The textual construction was based on classic authors, such as Marx and Engels (1998), and contemporary authors such as Freire (2005), Adorno (1995) and Saviani (2007). This is a qualitative study based on document analysis and field research, observation, questionnaire, and semi-structured interview. The results revealed that on the one hand there is a discourse that supports the universalization of education and teacher formation. On the other, there is a control over the school and the formation of teachers so that convert to the interests of the capital project. It also revealed that teaching work at EJAI is secondary and carried out under the guidance of capitalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Rosilene Maués Gomes, Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

É Prof.ª Dr.ª do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará. É Vice líder do Grupo de Pesquisa em Educação Básica Interdisciplinar da Amazônia Tocantina.

Carlos Nazareno, Universidade Federal do Pará

PhD in Physical Education from Universidade Gama Filho. Full Professor at the Federal University of Pará. Professor of the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Pará (PPGED/UFPA), working in the line of teacher training, teaching work, educational theories and practices. Leader of the Advanced Center for Studies in Education and Physical Education (CAÊ). Member of the Study and Research Group, Leisure and Playfulness (Moçarai/UFPA). Email:  naza_para@yahoo.com.br Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1908-3315

References

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

ASSUNÇÃO, Ada Ávila.; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Condições de trabalho docente. (Verbete). In: OLIVEIRA, Dalila Andrade.; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. (org.). Dicionário de trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. Filosofia da educação. 2. ed. São Paulo: Moderna, 1996.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC,1996.

CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo; BRITO, Fabiana Érica de. As condições do trabalho docente em tempos de reestruturação produtiva: foco na educação básica no RN. In: CABRAL NETO, Antônio.; OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Maria Fraga (org.). Trabalho docente: desafios no cotidiano educação básica. Campinas: Mercado de Letras, 2013.

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

COORDENADORA Geovana. Entrevista. Abaetetuba (Pará), 15 set. 2019. COORDENADORA Izabela. Entrevista. Abaetetuba (Pará),18 set. 2019.

FANFANI, Emílio Tenti. Condição docente. In: DUARTE, Adriana Maria; OLIVEIRA, Dalila. Andrade.; VIEIRA, Lívia. Maria Fraga. (org.). Dicionário de trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

GASPARINI, Sandra Maria; BARRETO Sandhi Maria.; ASSUNÇÃO Ada Ávila. O professor, as condições de trabalho e os efeitos sobre sua saúde. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 189-199, maio/ago. 2005. Disponível em: file:///C:/Users/ROSA/Downloads/O_professor_as_condicoes_de_trabalho_e_os_efeitos_.pdf. Acesso em: 17 jan. 2023.

HADDAD, Sérgio; DI PIERRO, Maria Clara. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, maio/jun./jul./ago. 2000. Disponível em: http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/RBDE14/RBDE14_08_SERGIO_HADDAD_E_MAR IA_CLARA_DI_PIERRO.pdf. Acesso em: 3 abr. 2012.

HYPÓLITO, Álvaro Luiz Moreira. Trabalho docente na educação básica no Brasil: as condições de trabalho. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Fraga (org.). Trabalho na Educação Básica: a condição docente em sete estados brasileiros. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012.

LESSA, Sérgio; TONET, Ivo. Introdução à filosofia de Marx. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

MACEDO, Valcinete Pepino de; NETO, Antônio Cabral. Condições de trabalho docente: ângulos da situação em escolas da rede municipal de Natal. In: NETO, Antônio Cabral; OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Fraga. (org.). Trabalho docente: desafios no cotidiano da Educação Básica. São Paulo: Mercado de Letras, 2013.

MIGLIAVACCA, Adriana. Condições de trabalho do professor. In: DUARTE, Adriana Maria Cancella; OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. (org.). Dicionário de trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.

MANACORDA, Mário Alighiero. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. Tradução Gaetano Lo Monaco. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MARX, Karl.; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Tradução Luís Cláudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 20 ago. 2020.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Trabalho docente. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. (org.). Dicionário de trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Condições de trabalho docente: uma análise a partir de dados de sete estados brasileiros. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Maria Fraga (org.). Trabalho na Educação Básica: a condição docente em sete estados brasileiros. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Florestan Fernandes. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 39. ed. São Paulo: Autores Associados, 2007.

SILVA, Mônica Ribeiro da; ABREU, Cláudia Barcelos de Moura. Reformas para quê? As políticas educacionais nos anos de 1990, o “novo projeto de formação” e os resultados das avaliações nacionais. Perspectiva, Florianópolis, v. 26, n. 2, p. 523-550, jul./dez. 2008. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/5831/e4a4833ef4b899a30764b9a79640a8701b36.pdf. Acesso em: 17 jan .2023.

Published

01-11-2024

How to Cite

Gomes, M. R. M., & Carlos Nazareno Ferreira. (2024). Teaching work conditions and capital’s productive restructuring policies. Journal Education in Question, 62(73). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n73ID36751