Experiences of (literary) readings in the process of becoming a teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n74ID36819

Keywords:

Readings, Teachers, Lived reading experience, Reading experience

Abstract

Originating from the doctoral dissertation entitled “Becoming a reader: Teachers’ paths,” this paper aims to explain and analyze the types of reading carried out by a group of teachers from São Domingos do Sul, state of Rio Grande do Sul, Brazil. The methodological procedure used to construct the data was the semi-structured interview with narrative openings, and, for the analysis, the Textual Discourse Analysis was used (Moraes; Galiazzi, 2016). Readings, in the plural, is one of the categories that emerges from the teachers’ narratives, as each one reads in her own way, at her own pace, in her own time, in her own space. The results of this paper highlight that the teachers show the different possible readings that happen throughout their lives, as well as the various understandings of reading. Life stages—childhood, youth, professional life, retirement—and the experiences that accompany each phase mark and set the rhythm to the readings undertaken: time-reading; lack-of-time reading; experience-reading; reading-practice; technical-reading; pastime-reading; world reading; life-embedded reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Lusa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

É Prof.ª Dr.ª do  Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (Veranópolis-Brasil). Integra o Grupo de Pesquisa Observatório de leitura e de literatura.

Flávia Brocchetto Ramos, Universidade de Caxias do Sul

É Prof.ª Dr.ª do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Letras e Cultura da Universidade de Caxias do Sul (Rio Grande do Sul-Brasil). Integra o Grupo de Pesquisa Observatório de leitura e de literatura.

References

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: a experiência vivida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.

CANDIDO, Antonio. Direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. São Paulo: Ouro sobre Azul, 2004.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

ESTELA. Entrevista. São Domingos do Sul (Rio Grande do Sul), 25 nov. 2022.

HEIDEGGER, Martin. Caminhos da linguagem. Tradução Marcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Franciso, 2003.

HORELLOU-LAFARGE, Chantal; SERGÉ, Monique. Sociologia da leitura. Cotia: Ateliê Editorial, 2010.

IEDA de Oliveira entrevista Eliana Yunes. Cinco minutos de literatura: São Paulo, jun. 2021. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/4zcY4F8gnuru3lKY1MF8QJ. Acesso em: 22 abr. 2023.

IVONE. Entrevista. São Domingos do Sul (Rio Grande do Sul), 22 nov. 2022.

JOUVE, Vincent. A leitura. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

LARROSA, Jorge. Dar a ler... quizá – Notas para una dialógica de la transmisión. In: YUNES, Eliana (org.). A experiência da leitura. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, jul./dez. 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2444. Acesso em: 9 jul. 2022.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

LETÍCIA. Entrevista. São Domingos do Sul (Rio Grande do Sul), 2 jan. 2023.

LUSA, Diana; MARANGONI, Marli Cristina Tasca; SANTOS, Rita de Cássia Silva Dionísio. Papo de mãe: que papo é esse?. Revista Textura, Canoas, v. 25, n. 62, p. 30-50, abr./jun. 2023. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/7599/4634. Acesso em: 15 jul. 2023.

LUSA, Diana. Tornar-se leitora: percursos de professoras. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2024.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora da Unijuí, 2016.

NEITZEL, Adair Aguiar; RAMOS, Flávia Brocchetto. A leitura do literário como experiência artística e estética. In: CARVALHO, Mário de Faria; BRACCHI, Daniela Nery; PAIVA, André Luiz dos Santos (org.). Estéticas dissidentes e educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. p. 21-41. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/livro/esteticas-dissidentes. Acesso em: 23 set. 2023.

NOELI. Entrevista. São Domingos do Sul (Rio Grande do Sul), 29 nov. 2022.

PAIS, José Machado. O cotidiano e a prática artesanal de pesquisa. Revista Brasileira de Sociologia, Porto Alegre, v. 1, p. 107-128, jan./jul. 2013.

PENNAC, Daniel. Como um romance. Tradução: Leny Werneck. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

PETIT, Michèle. Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. São Paulo: Editora 34, 2019.

PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: Editora 34, 2013.

YUNES, Eliana. Pensar e leitura: complexidade. Rio de Janeiro: Editora da PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2002.

YUNES, Eliana. Leitura como experiência. In: YUNES, Eliana; OSWALD, Maria Luiza (org.). A experiência da leitura. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

Published

08-11-2024

How to Cite

Lusa, D., & Ramos, F. B. . (2024). Experiences of (literary) readings in the process of becoming a teacher. Journal Education in Question, 62(74). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n74ID36819