Teachers’ salary in the context of public finances of Paraná and Santa Catarina, Brazil

Authors

  • Andrea Barbosa Gouveia Universidade Federal do Paraná
  • Marcos Edgar Bassi Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n40ID9850

Keywords:

Educational policy, Financing of education, Teaching professionals’ salary

Abstract

The article examines the relationship between the trajectories of public finances and the initial salary of teaching professionals of the Parana and Santa Catarina public schools, between 1995 and 2013. Teachers’ initial salaries were faced with tax revenues and expenditures for maintenance and development of education for the period of both state governments. Empirical data were extracted from the tables of salaries and financial statements. The analysis suggested setting up a positive relationship with the route of the initial salaries and expenditure in education from the mid-2000s.

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Author Biographies

Andrea Barbosa Gouveia, Universidade Federal do Paraná

Profa. Dra. Andrea Barbosa Gouveia

Universidade Federal do Paraná

Setor de Educação

Programa de Pós-Graduação em Educação

Grupo de Pesquisa em Políticas Educacionais | NUPE

Email|andreabg@ufpr.br

 

Marcos Edgar Bassi, Universidade Federal de Santa Catarina

Prof. Dr. Marcos Edgar Bassi

Universidade Federal de Santa Catarina

Centro de Ciências da Educação

Programa de Pós-Graduação em Educação

Grupos de Pesquisa Observatório da Remuneração Docente | USP Políticas e Gestão da Educação | UFPR

Política e Gestão da Educação | UNISUL

Email | marcos.e.bassi@gmail.com

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Published

20-09-2016

How to Cite

Gouveia, A. B., & Bassi, M. E. (2016). Teachers’ salary in the context of public finances of Paraná and Santa Catarina, Brazil. Journal Education in Question, 54(40), 101–128. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n40ID9850