LANGUAGES, CULTURES AND LINGUISTIC RIGHTS IN PERU

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2023v25n3ID32224

Abstract

In the context of the plurilingual reality of Peru, there are currently about 47 indigenous languages, which are spoken and written by approximately 4 million Peruvians (CUADROS SANCHEZ, 2016). The Political Constitution of Peru, of 1993, in Title II, Chapter I, Art. 48, made Castilian official and, in compliance with the principle of territoriality, also Quechua, Aymara, and other indigenous languages. In 2011, the Languages ​​Law was enacted in the country, which regulates the use, preservation, development, recovery, promotion and dissemination of the original languages ​​(MAY, 2005). In this bibliographic research work, our purposes were to define how language policies are categorized, focusing on declared, perceived and practiced policies (SPOLSKY, 2004, 2009, 2012), and to present how such policies are being developed in Peru, in the sense of guarantee the linguistic rights of minorities (PELLICER, 1997) in the fields of education, public administrative services and justice (YATACO, 2010). We conclude that the government efforts in the process of diffusion, promotion and appreciation of the original languages, despite being quite significant, still do not allow its speakers to fully enjoy their linguistic rights.

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Author Biographies

Soraya Carvalho Souza Biller Teixeira, Universidade Federal de Sergipe

É doutoranda do pelo Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Bolsista Capes. Mestra em Letras e graduada em Letras Português e Espanhol pela Universidade Federal de Sergipe. Realiza estudos diacrônicos em Lexicologia/Terminologia Sócio-Histórica, Tradições Discursivas, Linguística de corpus e tecnologias sociais aplicadas as Ciências do Léxico. Realiza suas pesquisas junto ao LADOC (Laboratório de Humanidades Digitais e Documentação Terminológica) da Universidade Federal de Sergipe.

Débora Simões Araújo, Universidade Federal de Sergipe

É doutoranda do pelo Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Sergipe (UFS), mestra em Letras e graduada em Letras Português e Espanhol pela Universidade Federal de Sergipe. Atua como Professora de língua espanhola no ensino básico técnico tecnológico do Instituto federal do Piauí (IFPI). É membro do Laboratório de Humanidades Digitais e Documentação Terminológica (LADOC) e do grupo de pesquisa GEMADELE – Elaboração e análise de material didático para o ensino de línguas estrangeiras/adicionais, (UFS).

Sandro Marcío Drumond Alves Marengo, Universidade Federal de Sergipe

É professor Associado de Linguística do Departamento de Letras Vernáculas e de Programas de Pós-Graduação da Universidade Federal de Sergipe (UFS) e da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Possui estágio Pós-doutoral em Terminologia Histórica, Humanidades Digitais e Linguística Histórica (Universidad Complutense de Madrid-2022 - e UFBA/CNPq - 2018), Doutorado em Estudos Linguísticos (UFMG), Mestrado em Letras Neolatinas (UFRJ/CNPq) e Graduação em Letras (UFRJ/CNPq) e História (UFS).

Fabrício Paiva Mota, Universidade Federal de Sergipe

É professor da Universidade Federal de Sergipe, atuando no Departamento de Letras Estrangeiras nos cursos de Letras-Espanhol e no Programa de Pós-Graduação em Letras. Professor da Universidade Federal de Roraima, atuando no Programa de Pós-Graduação em Letras. Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela Unesp/Araraquara.

Published

05-10-2023

How to Cite

CARVALHO SOUZA BILLER TEIXEIRA, S.; SIMÕES ARAÚJO, D.; DRUMOND ALVES MARENGO, S. M.; PAIVA MOTA, F. . LANGUAGES, CULTURES AND LINGUISTIC RIGHTS IN PERU. Revista do GELNE, [S. l.], v. 25, n. 3, p. e32224, 2023. DOI: 10.21680/1517-7874.2023v25n3ID32224. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/32224. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Edição Especial 2023 - Linguagens sem fronteiras no mundo pós-pandêmico - Trabalhos selecionados da 29ª Jornada do GELNE