A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti

Authors

  • Clodoaldo Sanches Fófano Centro Universitário Fundação São José de Itaperuna
  • Sonia Maria da Fonseca Souza Centro Universitário Fundação São José de Itaperuna
  • Eliana Crispim França Luquetti Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2019v21n2ID15963

Abstract

This research aims to reflect on reading as a meaning-building activity. Thus, the text is not seen as a finished object, but the meaning of it is complete in the reader, resulting from communicative operations and sociocommunication linguistic processes. As a corpus for the application of the theory under study, we chose the short story "The Weaver Girl", by Marina Colasanti, which configures a text of great significant density, allowing the reader to contribute to the texture of the text. In the construction of this article, qualitative bibliographical research was carried out, considering the contributions of theoretical sources that base the search for answers on the topic addressed. Therefore, the way in which the author constructs the text presupposes the participation of the reader in the construction of meaning. Marina Colasanti's tale gains meaning and significance, not only as a narrative aimed at a child-youth audience, but also for any active, participatory reader, capable of reaching implicit information present in the text, completing the meaning of the text, as a co-author of a unfinished object. Thus, it is worth emphasizing that the heart of the production of meanings is in the relation between the said and the understood.

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Author Biographies

Clodoaldo Sanches Fófano, Centro Universitário Fundação São José de Itaperuna

Mestre em Ciências das Religiões, pela Faculdade Unida de Vitória (FUV). Pós-graduado em Estudos Linguísticos e Literários, pelo Centro Universitário São José de Itaperuna (UNIFSJ). Pós-graduado em Gestão Escolar, pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Pós-graduado em Língua Latina e Filologia Românica, pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Pós-Graduando em Semiótica Discursiva, pela Universidade de Araraquara (UNIARA). Graduado em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação Elvira Dayrell (ISSED). Graduado em Letras (Português/Espanhol), pelo Centro Universitário São José de Itaperuna (UNIFSJ). Docente do Centro Universitário São José de Itaperuna. E-mail: clodoaldosanches@yahoo.com.br.

Sonia Maria da Fonseca Souza, Centro Universitário Fundação São José de Itaperuna

Doutoranda em Cognição e Linguagem, pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Mestre em Educação pela Universidade Iguaçu – UNIG. Professora Centro Universitário São José de Itaperuna. Email: sonifon1@hotmail.com

Eliana Crispim França Luquetti, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

PhD in Linguistics from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). PhD in Cognition and Language - UENF. E-mail: elinafff@gmail.com.

Published

26-08-2019

How to Cite

FÓFANO, C. S.; SOUZA, S. M. da F.; LUQUETTI, E. C. F. A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti . Revista do GELNE, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 140–150, 2019. DOI: 10.21680/1517-7874.2019v21n2ID15963. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/15963. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos