Leitura: um lugar atravessado pela historicidade da linguagem

Authors

  • Laécio Oliveira Universidade Estadual da Paraíba
  • Linduarte Rodrigues Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2020v22n2ID19725

Abstract

The study considers the political and socio-cultural revolution initiated in modern times, promoting new forms of linguistic performance and reframing of others by the subjects. Terms such as diversity, cultural hybridity, linguistic heterogeneity and a hyper-semiotized world cross the contemporary man's daily life, demanding new knowledge, new literacy, a more critical view of the social realities materialized in languages. Fertile field for linguistic studies of the 19th century and later, with emphasis on Saussurian structuralism, seeking to establish limits for the construction of meaning and significance. The emergence of different theoretical currents, instigated by the various forms and sociolinguistic practices, has enabled multiple perspectives on this object, showing it to be heterogeneous because that is how the subject is, who takes possession of the language and puts it into operation causing effects of meanings. This article, anchored in the semantic studies of Guimarães (2002), proposes a reading practice that includes outside the language - history - precisely, historicity as a constituent element of the senses, and the enunciation as an event. Dialogue with theoretical currents is evident: pragmatics and discourse analysis; in addition to considering a vision of production and reading of multimodal/semiotic text in vogue in the contemporary world, from the perspective of language, a favorable place for teaching the mother tongue. A similar view is sought, regarding the guidelines for the reading axis in the Common Curricular Base (BRAZIL, 2018). Two circulating texts are read in the daily life of cities, exposing them as linguistic phenomena that materialize the voices of the subjects, crossed by historicity as producing effects of meanings, in front of language as its materiality through social practice. The study exposes the texts as linguistic phenomena traversed by the historical and heterogeneous character of language, aspects observed in the analyzed texts, which mobilize various skills of social literacies and that boost the socio-cultural practices of the hyper-semiotized man.

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Author Biographies

Laécio Oliveira, Universidade Estadual da Paraíba

Graduado em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Estadual da Paraíba (2016); Especialização em Educação para as Relações Étnico-Raciais pela Universidade Federal de Campina Grande - PB (2018); Mestrando do Programa Profissional em formação de professores da Universidade Estadual da Paraíba; Professor titular do Sistema Estadual de Educação da Paraíba; é membro do grupo de pesquisa TEOSSEONO - Teorias do Sentido: discursos e significações liderado pelo Professor Dr. Linduarte Pereira Rodrigues (UEPB). 

Linduarte Rodrigues, Universidade Estadual da Paraíba

Dr. em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (2011). Professor e Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do curso de Licenciatura em Letras (Língua Portuguesa) do Departamento de Letras e Artes (DLA), além do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores (PPGFP) da Universidade Estadual da Paraíba. Participa dos grupos de pesquisa cadastrados no CNPq: MIVE (Memória e Imaginário das Vozes e Escrituras), liderado por Dra. Beliza Áurea de Arruda Mello (UFPB); LITERGE (Linguagem, interação e Gêneros Textuais/Discursivos), liderado por Dra. Simone Dália de Gusmão Aranha (UEPB) e Dra. Maria de Lourdes da Silva Leandro (UEPB); é Líder do grupo TEOSSENO (Teorias do sentido: discursos e significações), liderado pelo Dr. Linduarte Pereira Rodrigues (UEPB). 

Published

24-10-2020

How to Cite

OLIVEIRA, L.; RODRIGUES, L. Leitura: um lugar atravessado pela historicidade da linguagem. Revista do GELNE, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 202–214, 2020. DOI: 10.21680/1517-7874.2020v22n2ID19725. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19725. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos