A escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2022v24n1ID24572

Abstract

This article aimed to analyze an event of textual production in which the subjects, in their context of production, constituted the act of reflection of their praxis, becoming authors through their own word and the other's word. This is an action research (THIOLLENT, 2011) with qualitative approach (BAUER; GASKEL, 2002). From the theoretical assumptions of Bakhtin (2010; 2011; 2017), Volóchinov (2017), among others, we analyzed the development of the students' text through counterword process of dialogic mediation (BAKHTIN, 2011; GERALDI, 2002). The results indicate that, through dialogic interaction, the other has a fundamental role in the construction and enhancement of the text, collaborating in the formation of the subject author and contributing to the development of more detailed narration events through the use of linguistic resources, such as informational density and lexical variety.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wilton Petrus, Universidade Federal de Alagoas

Doutorando e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Graduado em Letras Português e suas Literaturas pela UFAL. Membro do Grupo de Pesquisa em Didática da Leitura, da Literatura e da Escrita (GELLITE/UFAL).

Elian da Silva Santos, Universidade Federal de Alagoas

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas, graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas. Membro do Laboratório do Manuscrito Escolar (LAME) e do grupo de pesquisa Escritura,Texto & Criação (ET&C), atuando na linha de pesquisa Educação e Linguagem.

Adriana Cavalcanti dos Santos , Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Educação na linha Educação e Linguagem (UFAL); Mestra em Educação na linha Educação e Linguagem (UFAL);  Licenciada em Pedagogia (UPE) e Licenciada em Letras pela Autarquia de Ensino Superior de Arcoverde (AESA). Professora Adjunta do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, atuando nos cursos de graduação e de pós-graduação.

Yana Liss Soares Gomes, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Letras pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Graduada em Letras Português pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Professora do Centro de Educação (CEDU) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). 

Published

24-03-2022

How to Cite

PETRUS, W.; SANTOS, E. da S.; CAVALCANTI DOS SANTOS , A. .; GOMES, Y. L. S. A escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor. Revista do GELNE, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 15–29, 2022. DOI: 10.21680/1517-7874.2022v24n1ID24572. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/24572. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos