STUDY ON THE EPENTHESIS IN SPANISH IN BRAZILIAN STUDENTS’ PRODUCTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2022v24n2ID29887

Abstract

The following work studied the production of consonant clusters in Spanish from Brazilian students to examine if there would be vocalic epenthesis implementation, insertion phenomenon of a vowel between different syllable consonants. Cognate and non-cognate words in Portuguese and Spanish were considered to verify if there would be differences between the production of this words. It was also verified if there would be syllabic pattern influence from the native/mother language during foreign language production. Undergraduate students from the first and fifth semesters on the Portuguese/Spanish Language teaching course of the Federal University of Rio Grande participated in this study. The data production of these students was subjected to statistical analysis through GoldvarbX program (2005), that identified in which linguistic and extralinguistic contexts were more favoring of epenthesis completion. It was believed that the epenthesis implementation rate among students from the first semester would be higher than the phenomenon implementation rate among the students from the fifth semester due to lower contact with the target language of the initial level students. Against what was expected, however, the results showed a low percentage of the epenthesis phenomenon so that the students conserved the foreign language syllabic patterns during their production, keeping the consonant clusters and avoiding the vocalic segment insertion, regardless of the semester they were enrolled.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nycole Souza Prietsch, Federal University of Rio Grande

Mestre em Letras, área de Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande (2020 - 2022). Graduada em Letras - Português e Espanhol pela Universidade Federal do Rio Grande (2016-2020). Tem experiência na área de Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: língua portuguesa, docência, ensino e fonologia do português. Atualmente, é professora de Língua Portuguesa no município de Rio Grande (RS)

Luciene Bassols Brisolara, Federal University of Rio Grande

Possui Graduação em Letras, Licenciatura em Português, Espanhol e respectivas literaturas pela Universidade Católica de Pelotas (2001), Mestrado em Letras - Lingüística Aplicada pela Universidade Católica de Pelotas (2004), Doutorado em Linguística e Letras (Conceito CAPES 6) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2008) com bolsa sanduíche na Universitat Autònoma de Barcelona (2006-2007), e Pós-Doutorado pela Universidade Federal de Pelotas (2018). É professora associada III da Universidade Federal do Rio Grande. É professora do Programa de Pós-Graduação em Letras, área de concentração em Estudos da Linguagem da Universidade Federal do Rio Grande. Integra o grupo de pesquisa do CNPq "Língua materna e estrangeira: aquisição, ensino e variação". Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Fonética e Fonologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Aquisição da Fonologia, Fonologia do Espanhol, Aquisição de L2, Variação Linguística e Teoria Fonológica.

Published

30-12-2022

How to Cite

SOUZA PRIETSCH, N.; BASSOLS BRISOLARA, L. STUDY ON THE EPENTHESIS IN SPANISH IN BRAZILIAN STUDENTS’ PRODUCTION. Revista do GELNE, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 211–223, 2022. DOI: 10.21680/1517-7874.2022v24n2ID29887. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/29887. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos