MALEABILITY ON CONFIGURATION: HOW COMIC STRIPS ADAPTED THEMSELVES TO SOCIAL NETWORKS DEMANDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2023v25n1ID32005

Abstract

This article analyzes how comic strips have their configuration modified when broadcast on social networks. The study works with two hypotheses: 1) the changes do not alter the marks of the genre, marked by the production of a humorous sense; 2) changes in story composition molds are responses to digital platform impositions on how content should be aired. The analysis is based on examples of series produced by Brazilian cartoonists. The theoretical scope triggers work on comic strips and their circulation in digital environments, as well as approaches on the characteristics of social networks. The final results confirm the two defended hypotheses.

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Author Biographies

Diego Figueira, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo câmpus Campinas. Mestre em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos.  Co-organizador do livro "Quadrinhos e Literatura: Diálogos Possíveis" (2014)."  

Paulo Ramos, Universidade Federal de São Paulo

Jornalista e professor do Departamento e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de São Paulo, onde coordena o Grupesq (Grupo de Pesquisas sobre Quadrinhos). Integra o Observatório de Histórias em Quadrinhos da Universidade de São Paulo. Autor dos livros “Faces do humor: uma aproximação entre piadas e tiras” (2011) e “Tiras no ensino” (2011) e co-organizador de “Gêneros humorísticos em análise” (2018).  

Published

31-08-2023

How to Cite

FIGUEIRA, D.; RAMOS, P. MALEABILITY ON CONFIGURATION: HOW COMIC STRIPS ADAPTED THEMSELVES TO SOCIAL NETWORKS DEMANDS. Revista do GELNE, [S. l.], v. 25, n. 1, p. e32005, 2023. DOI: 10.21680/1517-7874.2023v25n1ID32005. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/32005. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: Linguagens do cômico e práticas discursivas do humor