"Vai pensando aí...": a função modal da PM "aí" na escrita colaborativa de escolares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2023v25n2ID32722

Abstract

In this paper, we will analyze the functions of “aí” as a modal particle (PM), playing the role of a face preservation strategy, in speech acts, in imperative utterances. PM are lexemes responsible for accentuating the speaker's attitude towards the utterance. We will evaluate a corpus that had 2,656 turns of speech, in spontaneous dialogic texts of a newly literate dyad, while it combines and writes the production of short stories, within the methodology of Collaborative Writing. In this work, we will try to pragmatically record and describe the uses of the MP “aí” in the schoolchildren's conversation and analyze the function of this particle in the utterance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Islan Lisboa da Silva, Universidade Federal de Alagoas

Graduado em Letras, licenciatura em língua portuguesa e língua espanhola, pela Fundação Educacional Jayme de Altavilla – FEJAL (CESMAC). Mestre em linguística, pela Universidade Federal de Alagoas (2017). Atualmente é pesquisador de doutorado no Programa de Pós-graduação em Linguística e Literatura (PPGLL – UFAL). Faz parte do grupo de pesquisa Escritura, Texto e Criação (ET&C).

Sônia Cristina Simões Felipeto, Universidade Federal de Alagoas

Professora da Faculdade de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal de Alagoas. Faz parte do grupo de pesquisa ET&C - Escritura, Texto e Criação (CNPq) filiado ao Laboratório do Manuscrito Escolar – LAME. Atualmente, seu trabalho centra-se no estudo dos processos de escrita colaborativa no ensino fundamental, em um contexto ecológico e de tempo real, desenvolvendo, junto a seus orientandos, questões como antecipação em processos de escrita, pausas, partículas modais, modalizações autonímicas, dentre outras. 

Published

17-11-2023

How to Cite

LISBOA DA SILVA, I.; SIMÕES FELIPETO, S. C. "Vai pensando aí...": a função modal da PM "aí" na escrita colaborativa de escolares. Revista do GELNE, [S. l.], v. 25, n. 2, p. e32722, 2023. DOI: 10.21680/1517-7874.2023v25n2ID32722. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/32722. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos