DECOLONIAL REFLECTIONS ON THE PLACE OF ORALITY IN PUBLICATIONS ABOUT #LANGUAGEVICE ON INSTAGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2025v27n2ID40216

Abstract

This work is contextualized in the area of ​​Applied Linguistics (Moita Lopes, 2006, 2008; Fabrício, 2006; Zozzoli, 2020; Autor 2, 2022) and Implicated (Autor 2, 2023, 2024) and discusses orality (Marcuschi, 2001; Geraldi, 2000, 2009 and 2016; Fávero; Andrade; Aquino, 2011; Zozzoli, 2009; Bentes, 2011; Autor 3, 2019; Autor 3, 2021; Leite, 2011; and Crescitelli; Reis, 2011) from the perspective of decolonial studies (Quintero et al., 2019; Quijano, 2005; Maldonado-Torres, 2018; Ortiz Ocaña et al., 2021; Rodrigues; Nolascio, 2021; Silva Jr.; Lent, 2022; Ballestrin, 2013; Castro-Gómez, 2005; Fabrício, 2017; Gualhano; Conegondes; Sampaio, 2016). The objective is to verify and analyze, from a decolonial perspective, certain discourses on the social network Instagram regarding orality, and from that, to reflect on and problematize the place that orality occupies in these discourses. This is a qualitative research (Flick, 2004; Chizzotti, 2003) with a virtual ethnography approach (Gutierrez, 2009). The hashtag #viciodelinguagem was searched on Instagram's search engine, selecting posts that met the criteria of addressing orality, belonging to studygrams and being published from 2020 onwards. After collection and selection, the analytical procedure was carried out from a decolonial perspective. It was found that orality is taken up again in discourses on good writing versus language defects, positioning orality with a negative value. These discourses resonate with and mobilize colonialist discourses through pairs such as orality/writing and primitive/civilized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Henrique de Omena, Universidade Federal de Alagoas

Graduando em Letras - Português pela Faculdade de Letras (FALE) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e membro do Grupo de Estudos Discurso, Ensino e Aprendizagem de Línguas e Literatura (Gedeall/UFAL).

Rita de Cássia Souto Maior, Universidade Federal de Alagoas

Professora Associada da graduação e da pós-graduação da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Alagoas (FALE/UFAL). Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Líder do Grupo de Estudos Discurso, Ensino e Aprendizagem de Línguas e Literaturas (Gedeall/UFAL). E-mail: ritasoutomaior@gmail.com

Silvio Nunes da Silva Júnior, Universidade de Pernambuco (UPE)

Professor Adjunto da graduação e da pós-graduação da Universidade de Pernambuco (UPE/campus Garanhuns). Doutor em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Pesquisador do Grupo de Estudos Discurso, Ensino e Aprendizagem de Línguas e Literaturas (Gedeall/UFAL).

Dafhine Alves Silva Santos, Universidade Federal de Alagoas

Graduanda em Licenciatura em Letras (Português), na Faculdade de Letras (FALE) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e membra do Grupo de Estudos Discurso, Ensino e Aprendizagem de Línguas e Literatura (Gedeall/UFAL). E-mail: dafhine.santos@fale.ufal.br   

Published

27-11-2025

How to Cite

OMENA, Lucas Henrique de; SOUTO MAIOR, Rita de Cássia; SILVA JÚNIOR, Silvio Nunes da; SANTOS, Dafhine Alves Silva. DECOLONIAL REFLECTIONS ON THE PLACE OF ORALITY IN PUBLICATIONS ABOUT #LANGUAGEVICE ON INSTAGRAM. Revista do GELNE, [S. l.], v. 27, n. 2, p. e40216 , 2025. DOI: 10.21680/1517-7874.2025v27n2ID40216. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/40216. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos