A UTILIZAÇÃO DAS TICS NAS AULAS DE HISTÓRIA E PROJETO DE VIDA
UM RELATO DE EXPERIÊNCIA
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n2ID33373Keywords:
História. Projeto de Vida. Tics. Aprendizagem Histórica. IdentidadeAbstract
This article aims to describe how, in the Life and History Project discipline, it makes use of digital technologies and collaborates in the teaching process and construction of identity and description of the activities developed in a classroom in the year 2022. The research was carried out in a school in the State Education Network of Rio Grande do Norte, in the district of the 6th DIREC, with the participation of 31 employees. Through this experience report it was possible to recognize how the use of Information and Communication Technology - ICT contributes to the development of historical learning and identity formation. The Research-Action methodology is used, the research is developed in a close relationship with an action, in the perspective the participants do not place themselves as subjects to be researched, but as collaborators in action (THIOLLENT, 2004, p. 108). This type of research integrates knowledge, that is, theory and practice. In principle, we worked with questionnaires using Google Forms and during the research we developed initial activities to detect the subjects' prior knowledge, knowledge related to the history of the city, as well as the use of digital technologies and the TikTok media in their daily lives. It is concluded that, from the activities carried out, the participating subjects and research collaborators were encouraged to develop temporal orientation in a concrete way, through their narratives and experiences lived during the research stages and, regarding the positive use of of digital technologies, increasing their understanding of what is considered historical.
Downloads
References
BENVENISTE, Emile. “ A linguagem e a experiência humana”. In: ______. Problemas de Linguagem Geral II. 2ªed.Campinas: Pontes Editores, 2006, p.286.
CARDOSO, Oldimar. Didática da História.In: Ferreira, Marieta de Morais; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de (Coord). Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: FGV Editora,2019.p 79-84].
CAVALCANTE, M. B. A educação frente às novas tecnologias: Perspectivas e desafios.2012.Disponívelem:scoldrxavierdealmeida.blogspot.com/2012/02/educacao-frente-as-novas-tecnologias.html Acesso em: 20.de março de 2023.
CERRI, Luis Fernando. Ensino de história e consciência histórica: implicações didáticas de uma discussão contemporânea. Editora FGV, 2011.
DAMON, William. O que o Jovem quer da Vida? -‐ Como pais e professores podem orientar e motivar os adolescentes. São Paulo, Summus Editorial, 2009.
DELORS, Jacques. Educação: Um tesouro a descobrir “Relatório para a UNESCO da Comissão internacional sobre Educação para o Século XXI”. São Paulo: Cortez,2004. 9ª Ed.
FERREIRA, Bruno Pereira. O YouTube Como Ferramenta Pedagógica no Ensino de História. 2021. 130 f. Dissertação (Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA) – Universidade Estadual de Maringá, 2021
FERREIRA, Robson Rubenilson dos Santos. As Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) como estratégia metodológica para o ensino de história / Robson Rubenilson dos Santos Ferreira. - João Pessoa, 2022.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.
Rahim, M. N. (2021). Post-Pandemic of Covid-19 and the Need for Transforming Education 5.0 in Afghanistan Higher Education. Utamax. Journal of
Ultimate Research and Trends in Education, 3 (1), pp. 29-39. Post-Pandemic of Covid-19 and the Need for Transforming Education 5.0 in Afghanistan Higher Education | Utamax : Journal of Ultimate Research and Trends in Education
RÜSEN, J. Consciência histórica como tema da didática da história. Metis-história e cultura.vol.19, n. 38, p. 16-22, 2020.
SILVA, Anderson Rodrigo Tavares. "Mais vídeos, menos textos”: ensino e aprendizagem em História e produções audiovisuais / Anderson Rodrigo Tavares Silva. — 2019.
SOUSA, R. P.; MOITA, F. M. C.; CARVALHO, A. B. G. Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: EDUEPB, 2011.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação.13ª ed. São Paulo:Cortez,2004, 108p. (Coleção temas básicos de pesquisa-ação).
Downloads
Published
Versions
- 18-03-2024 (3)
- 25-09-2023 (2)
- 24-09-2023 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Saberes: Revista interdisciplinar de Filosofia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.