What to do with what school does to my body? Tactics of students in the light of Michel de Certeau

Authors

  • Eanes dos Santos Correia Universidade Federal de Sergipe - UFS do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGED
  • Willdson Robson Silva do Nascimento Universidade Estadual Paulo de Mesquita Filho/UNESP/Bauru
  • Veleida Anahi Silva Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n50ID14733

Keywords:

Body, Adolescent students, School, Tactics

Abstract

This paper aims to understand the use of bricolage (do-it-yourself) by teenage students from two public schools in the countryside of the State of Sergipe as a form of resistance on the control of their bodies, instituted by the school in their daily life. We try to discuss and analyze the data in the light of Michel de Certeau based on the concepts of tactics and strategies, highlighting the tactics that are possible practices that students adopt to deviate from the school logic that disciplines them and try to regulate their bodies. We used, as a data collection instrument of this study, the group interview with twenty one students of the eighth year of elementary school with a age range between twelve and sixteen years. We verified that the daily attitudes of the students are permeated by actions that can use bricolage as tactics of experiences inside and outside the school environment. Based on the subjective position of the students in front of the strategies of the school, the majority is subversive and bricolating.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eanes dos Santos Correia, Universidade Federal de Sergipe - UFS do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGED

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática e doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe, licenciado em Educação Física e estudante/membro do Grupo de Pesquisa Educação e Contemporaneidade – EDUCON/UFS/CNPq. E-mail: eanescorreia1@gmail.com

Willdson Robson Silva do Nascimento, Universidade Estadual Paulo de Mesquita Filho/UNESP/Bauru

Licenciado em Física, Mestre e Doutorando em Educação para Ciência da Universidade Estadual Paulista campus Bauru, membro do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e Inclusão Escolar - ENCINE/UNESP/CNPq e Grupo de Estudo e Pesquisa Educação e Contemporaneidade - EDUCON/UFS/CNPq

Veleida Anahi Silva, Universidade Federal de Sergipe

Doutora e Mestre em Ciências da Educação pela Universidade de Paris VIII, professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe; Coordenadora do Grupo de Estudo e Pesquisa Educação e Contemporaneidade – EDUCON/UFS/CNPq.

References

A1. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A2. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A3. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A4. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A5. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A6. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A7. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A8. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A9. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A10. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A11. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A12. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A13. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A14. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A15. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A16. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A17. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A18. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A19. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A20. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

A21. Entrevista gravada. Cumbe (Sergipe), 16, dez. 2016.

BEE, Helen. O ciclo vital. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] União, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Temas transversais (quinta a oitava séries). Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Construção do conhecimento e ensino de Ciências. Em Aberto, Brasília, v. 1, n. 55, jul./set. 1992.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Tradução Ephraim Ferreira Alves. 3. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução Bruno Magne. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para a educação de hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013.

D’ANDREA, Flavio Fortes. Desenvolvimento da personalidade: enfoque psicodinâmico. 12. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.

FLICK, Wue. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução Raquel Ramalhete. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2004

SCHUCH, Patrice. AIDS e sexualidade entre universitários solteiros de Porto Alegre: um estudo antropológico. In: DUARTE, Luiz Fernando; LEAL, Ondina Fachel (Org.). Doença, sofrimento, perturbações: perspectivas entnográficas. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 1998.

TALAMONI, Ana Carolina Biscalquine. Corpo, ciência e educação: representações do corpo junto a jovens estudantes e seus professores. 2007. 198f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) – Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2007.

Published

11-12-2018

How to Cite

Correia, E. dos S., Nascimento, W. R. S. do, & Silva, V. A. (2018). What to do with what school does to my body? Tactics of students in the light of Michel de Certeau. Journal Education in Question, 56(50). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n50ID14733