The Egyptian Material Culture of the Museu Nacional:

teaching of History through a pedagogical proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n50ID15209

Keywords:

Heritage education, Material culture, Basic education, Ancient Egypt

Abstract

The aim of this article is to analyze the production of scholastic historical knowledge through pedagogical actions based on the Egyptian material culture of the Museu Nacional. For this purpose, we have chosen the stele of Uerhap-Renefsonb, which belongs to the collection of the Museu Nacional, in Rio de Janeiro, using feeding as a guiding theme. This subject was privileged because alimentation is a cultural and historical act, loaded with peculiarities, symbolisms and meanings, present from its production to its consumption. Our case study was an elementary school’s 3rd grade class from a municipal school in the city of Rio de Janeiro. The theoretical framework used was based on Patrimonial Education and the applied methodological procedure was the one proposed by Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (IPHAN), adapted by Maria de Lourdes Parreiras Horta. It was verified the effectiveness of the pedagogical action carried out concerning the fixation and appropriation of the knowledge about the theme worked.

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Author Biographies

Valéria Marques dos Santos Tavares, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em História pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É mestre em Arqueologia pelo Programa de Pós-Graduação em Arqueologia do Museu Nacional (UFRJ). Tem experiência na área de História e Arqueologia, com ênfase em História Antiga, Arqueologia Bíblica, Bioantropologia e Arqueologia brasileira. Membra do laboratório de Antropologia Biológica do Departamento de Antropologia do Museu Nacional.

Beatriz Moreira da Costa, Universidade Federal Fluminense

Mestranda do Programa de Pós-graduação em História Social da Universidade Federal Fluminense

Membro do grupo de pesquisa do Laboratório de História Antiga (LHIA-UFRJ)

Regina Maria da Cunha Bustamante, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Doutora do curso de graduação em História e do prgrama de pós-graduação do Mestrado Profissional em Ensino de História da Universidade Federal do Rio de Janeiro e membro do grupo de pesquisa do Laboratório de História Antiga (LHIA-UFRJ)

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Published

11-12-2018

How to Cite

Tavares, V. M. dos S., Costa, B. M. da, & Bustamante, R. M. da C. (2018). The Egyptian Material Culture of the Museu Nacional:: teaching of History through a pedagogical proposal. Journal Education in Question, 56(50). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n50ID15209