The Egyptian Material Culture of the Museu Nacional:
teaching of History through a pedagogical proposal
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n50ID15209Keywords:
Heritage education, Material culture, Basic education, Ancient EgyptAbstract
The aim of this article is to analyze the production of scholastic historical knowledge through pedagogical actions based on the Egyptian material culture of the Museu Nacional. For this purpose, we have chosen the stele of Uerhap-Renefsonb, which belongs to the collection of the Museu Nacional, in Rio de Janeiro, using feeding as a guiding theme. This subject was privileged because alimentation is a cultural and historical act, loaded with peculiarities, symbolisms and meanings, present from its production to its consumption. Our case study was an elementary school’s 3rd grade class from a municipal school in the city of Rio de Janeiro. The theoretical framework used was based on Patrimonial Education and the applied methodological procedure was the one proposed by Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (IPHAN), adapted by Maria de Lourdes Parreiras Horta. It was verified the effectiveness of the pedagogical action carried out concerning the fixation and appropriation of the knowledge about the theme worked.
Downloads
References
APOLINÁRIO, Jucilene Ricarte. Reflexões sobre a educação patrimonial e experiências da diversidade cultural no ensino de história. In: TOLENTINO, Átila Bezerra. (Org.). Educação patrimonial: reflexões e práticas. João Pessoa: Superintendência do Iphan na Paraíba, 2012.
ASSMANN, Jan. Death and salvation in Ancient Egypt. Ithaca and London: Cornell University Press, 2005.
ASSMANN, Jan. Search for god in Ancient Egypt. Ithaca and London: Cornell University Press, 2001.
BAINES, John. “Sociedade, moralidade e práticas religiosas”. In: SHAFER, Byron. (Org.). As religiões no Egito Antigo: deuses, mitos e rituais domésticos. Tradução: Luis. S. Krausz. São Paulo: Nova Alexandria, 2002.
BLOCH, Marc. Apologia da história. Tradução André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2001.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: história. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC /SEF, 1998, 108 p.
CABRAL, Magaly. Educação patrimonial x educação museal? In: TOLENTINO, Átila Bezerra (Org.). Educação patrimonial: reflexões e práticas. João Pessoa: Superintendência do Iphan na Paraíba, 2012.
FLANDRIN, Jean-Louis; MONTANARI, Massimo. História da alimentação. Tradução Luciano Vieira Machado, Guilherme João de Freitas Teixeira. 6. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 1998.
GRAJETZKI, Wolfram. The middle kingdom of Ancient Egypt: history, archaeology and society. London: Duckworth, 2006.
HORTA, Maria de Lourdes Parreiras. Guia básico de educação patrimonial. 3. ed. Brasília: IPHAN/Museu Imperial, 2006.
KITCHEN, Kenneth; BELTRÃO, Maria da Conceição. Catálogo da coleção do Egito Antigo existente no Museu Nacional. Rio de Janeiro: Warminster: Aris & Phillips, 1990 ( v. 1 e 2).
LAVIER, Marie-Christine. Les mystères d'Osiris à abydos d'après lês stèlesdu moyen empire et du nouvel empire. Hamburg: Helmut BuskeVerlag, 1989.
LÉVI-STRAUSS, Claude. O cru e o cozido. Tradução Beatriz Perrone-Moisés. 2. ed. São Paulo: Cosac & Naify, 2010. (Mitológicas,1443 p. il. 24cm).
MENESES, Ulpiano Bezerra de. A cultura material no estudo das sociedades antigas. Revista de História, São Paulo, n. 115, p. 103-117, 1983.
REDE, Marcelo. História e cultura material. In: CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo (Org.). Novos domínios da história. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.
RICHARDS, Janet. Society and death in Ancient Egypt: Mortuary Landscapes of the Middle Kingdom. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
SALES, José das Candeias. As divindades egípcias: uma chave para a compreensão do Egipto Antigo. Lisboa: Editorial Estampa, 1999.
SILVA JUNIOR, Rui da Cruz. Relatório PIBIC do projeto: Educação Patrimonial e a Cultura Material na Antiguidade Clássica. (abril 2009 a abril de 2010) Orientadora: Professora Doutora Regina Maria da Cunha Bustamante. Rio de Janeiro, UFRJ, 2010.
TEIXEIRA, Simonne (Org.). Educação patrimonial: novos caminhos na ação pedagógica. Rio de Janeiro/ Campos dos Goytacazes: EDUENF, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.